داخلی سازی ۷۰‌ درصدی در فاز ۱۴ پارس جنوبی

0
مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) گفت: بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از طریق تولید کنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به سایر پالایشگاه های مشابه یک رکورد جدید در استفاده از توانمندی های داخلی را نشان می‌دهد.

به گزارش نبض صنعت، محمدرضا ناصح در نشست خبری پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی با راهبری ایدرو افزود: حوزه مدیریت این مگاپروژه، بدون مشارکت خارجی‌ها و همه صفر تا ۱۰۰ آن توسط ایرانی‌ها به انجام رسید.

وی خاطرنشان‌ کرد: در حوزه طراحی و مهندسی، اجرا و نصب تجهیزات و راه‌اندازی نیز ۱۰۰ درصد امور توسط جوانان، کارگران و پیماناران ایرانی به انجام رسید.

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به دو محدودیت کرونا و تحریم‌های ظالمانه در طول اجرای پروژه اشاره کرد، اما گفت: با وجود این محدودیت‌ها، در حوزه ساخت داخل بخش های جدیدی را به سازندگان داخلی واگذار و شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌کارگیری کردیم.

وی ادامه‌داد: سهم شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ۶۰ درصد پالایشگاه خشکی بود که در این راستا ۲۴۰ قرارداد تامین کالا در فاز ۱۴ منعقد شد.

ناصح اضافه‌کرد: ساخت کل سازه‌های فلزی پالایشگاه به ارزش ۴۳ میلیون یورو، همه ۹۵۰ شیر اطمینان پالایشگاه به ارزش سه میلیون یورو، سیستم کنترل پالایشگاه به ارزش ۱۲.۲ میلیون یورو، کل ادوات ابزار دقیق به ارزش چهار میلیون یورو، مواد شیمیایی مصرفی به ارزش ۲ میلیون یورو و غیره، به شرکت‌های ایرانی واگذار شد.

وی تاکید کرد: در مجموع ۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی با قراردادهایی به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان در این فاز به‌کارگیری شدند.

ناصح همچنین با اشاره به سابقه مشارکت شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران در اجرای پروژه فازهای ۶، ۷ و ۸ و فازهای ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی و سهم ۶۰ درصدی در پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، افزود:

مدیرعامل شرکتIPMI تصریح کرد: سایر تجهیزاتی که در این فاز داخلی‌سازی شد می‌توان از می‌توان به شیرهای کنترل فشار، مواد شیمیایی و کاتالیست های پالایشگاهی، پمپ های فرآیندی پالایشگاه و ساخت پمپ های کرایژونیک یا فوق سرد در ایران نام برد.

وی تصریح‌کرد: این مهم نشان داد که در صورت پیاده سازی و اجرای مناسب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ضمن بی اثر و خنثی کردن آثار تحریم ها، حتی امکان پیشرفت در شرایط بحران وجود دارد.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شهری(متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز و همچنین یک میلیون تن گاز مایع LPG و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک واحد های پتروشیمی در سال با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به بهره برداری رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید