فروشگاه‌های زنجیره‌ای «تولید» را به اسارت گرفته‌اند

0

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران عرضه محصولاتِ سفارشی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به معنی به اسارت گرفته شدن تولیدکنندگان دانست و افزود: این رویه نوعی انحصار برای این فروشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش نبض صنعت، محمود بنانژاد با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای احتمالا در سال های آینده به یک چالش بدل می شوند، گفت: این فروشگاه ها، الزام کوتاه کردن چرخه تامین و توزیع مویرگی با کمترین هزینه را دنبال می کنند.
وی با بیان اینکه قیمت ها در این فروشگاه ها باید یکسان بوده و کنترل و نظارت بر آن جامع باشد، گفت: متاسفانه این فروشگاه ها با افراط ایجاد شدند و تعدد آنها در قالب چند برندِ خاص منجر به تبعاتی می شود.
بنانژاد تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت ها، در هیچ قلم کالایی با کمبود رو به رو نبوده ایم که به برکت وجود فروشگاه های خردِ در سطح عرضه است و امنیتی روانی را برای مردم پدید آورده است.
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: در مجموع نقش فروشگاه های زنجیره ای را نباید کمرنگ دید. از طرفی مالیات های هر یک باید در شهر مربوطه صرف شود ولی می بینیم که به صورت متمرکز هزینه می گردد.
بنانژاد محصولاتِ سفارشی در برخی از این فروشگاه ها را موجبِ به اسارت گرفته شدن تولیدکننده ها دانست و افزود: این رویه نوعی انحصار برای فروشگاه های زنجیره ای ایجاد می کند.
مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای نمی‌توان ایستاد
قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز با اشاره به سابقه فروشگاه های زنجیره ای در کشورمان که از بنکداری های شهر و روستا آغاز شده است، اظهار کرد: این فروشگاه ها بخشی از روند مدرنیته جهانی هستند و هر روز بر تعداد آن ها افزوده می شوند.
وی ادامه داد: در سال 2020 فروش یک فروشگاه آنلاین جهانی، بالاترین میزان فروش را داشت و متاسفانه روز به روز در حال افزوده شدن نیز هستند.
وی معتقد است: اگر ما نیز خود را با روند جهانی وفق ندهیم، توان ایستادگی و مقاومت در برابر این صنعت را نخواهیم داشت.
حسنی در عین حال تاکید کرد: اگر اشکالات قیمتی و خرید انبوه، فروشگاه های زنجیره ای را رفع کنیم، بسیار خوب است؛ ولی با وجود گسترش این قبیل فروشگاه ها، همچنان مردم خرید روزانه خود را عمدتا از بنکداری های خرد انجام می دهند.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: باید بپذیریم که یکسری ایراد هم از مبدأ تولید وجود دارد و قیمت های کاذب روی کالاها درج می شود. از طرفی اوزان تغییر کرده و رو به کاهش است اما شکلِ مواد غذایی بسته بندی شده، به همان صورتِ قبلی است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید