کاهش ۱۲ درجه‌ای دما در برخی استان‌ها

0
سازمان هواشناسی از کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در برخی مناطق کشور خبر داد و برای ۳ استان هشدار طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و برخورد صاعقه صادر کرد.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و دامنه‌ها در جنوب کرمان و شمال هرمزگان بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

از بعدازظهر فردا در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان ابرناکی، رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

روز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور ابرناکی و بارش باران در مناطق مرزی غرب کشور آغاز می‌شود. روز چهارشنبه سامانه بارشی در نوار غربی تقویت شده و در این مناطق رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه علاوه بر نوار غربی کشور در سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های بوشهر و غربی فارس سامانه بارشی فعال است.

امروز در بخش‌هایی از شمال‌غرب شمال شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

این شرایط روز چهارشنبه و پنجشنبه در نیمه شرقی کشور، بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز انتظار می‌رود. امروز همچنین در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل کاهش محسوس دما 8 تا 12 درجه روی می‌دهد و از روز دوشنبه تا پنجشنبه در این مناطق روند افزایش دما انتظار می‌رود.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و وقوع رگبار و رعدبرق

زمان شروع: یکشنبه 1402/01/20

زمان پایان: یکشنبه 1402/01/20

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/01/20: ارتفاعات و دامنه در مرکز و نیمه جنوبی کرمان، ارتفاعات هرمزگان و ارتفاعات شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها.

توصیه: اجتناب از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد بیش از ۲۶ نات با شمالی‌شدن جریانات و افزایش ارتفاع امواج در سواحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراسواحل بیش از ۲.۵ متر

زمان پایان: ظهر یکشنبه 1402/01/20

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و توسعه سامانه از غرب به شرق طی عصر شنبه تا ظهر یکشنبه، به‌ویژه افزایش سرعت وزش باد در سواحل استان مازندران بیش از 40 نات طی شب شنبه تا بامداد یکشنبه و افزایش ارتفاع امواج قابل ملاحظه تا 1.7 متر و بیشترین ارتفاع امواج 2.7 متر، در بقیه مناطق دریای خزر افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، غرق شدن شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در تردد شناورهای سنگین و فوق‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر، آسیب دیدن شناورهای سنگین.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید