سامانه بارشی چهارشنبه وارد کشور می‌شود

0
در حالی سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا خبر داده بود که این سازمان با اصلاح پیش بینی قبلی از ورود سامانه بارشی طی روز چهارشنبه خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری مستقر است. در ساعات بعدازظهر در مناطقی از شمال غرب و ارتفاعات زاگرس جنوبی در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد.

چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارش در نوار غربی آغاز می‌شود. بارش‌ها در شمال خوزستان، غرب لرستان، ایلام، کرمانشاه، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی شدت خواهد داشت.

پنجشنبه گستره بارش‌ها شمال بوشهر، شمال غرب فارس، غرب اصفهان و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران را نیز در بر می‌گیرد. در این روز شدت بارش‌ها برای خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، نیمه شرقی زنجان و قزوین است.

روز جمعه از بارندگی در جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز کاسته شده و در دامنه‌های زاگرس در غرب کشور و مناطقی از شمال غرب بارش پیش بینی شده است.

توصیف سامانه اول: وزش باد شدید و گردوخاک

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1402/01/21

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/01/22

نوع مخاطره: وزش باد شدید و گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/01/21: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، تهران.
سه‌شنبه 1402/01/22: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، تهران.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات و سازه‌های سبک شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع.

توصیف سامانه دوم: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/01/21

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/01/21: نیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

سه‌شنبه 1402/01/22: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب استانهای کردستان و کرمانشاه.

چهارشنبه 1402/01/23: زنجان، قزوین، همدان، خوزستان.

پنجشنبه 1402/01/24: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، تهران.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، صاعقه، تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی.

توصیه: اجتناب از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید و افزایش ارتفاع موج دریا

زمان شروع: شب سه‌شنبه 1402/01/22

زمان پایان: ظهر پنجشنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: افزایش سرعت بادهای جنوب شرقی، افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در سواحل و بین 1.5 تا 2 متر در نواحی دور از ساحل استان های خوزستان و بوشهر از سه شنبه شب تا ظهر پنجشنبه

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/01/22: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.

چهارشنبه 1402/01/23: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.

پنجشنبه 1402/01/24: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، غرق شدن شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در تردد شناورهای سنگین و فوق سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر، آسیب دیدن شناورهای سنگین.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی ، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/01/23

زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/24

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد تگرگ، در برخی نقاط همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/01/23: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، غرب زنجان،

پنجشنبه 1402/01/24: زنجان، قزوین، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، غرب مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال استانهای تهران و البرز.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، استحکام سازه های گلخانه ها و دامداری ها

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید