روند معکوس صادرات و واردات معادن ایران

0
معدن
معدن
اخیراً اتاق بازرگانی تهران گزارشی درباره میزان تولید، صادرات و واردات انواع محصولات و صنایع معدنی منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد محصولات فولادی بیشتر از دیگر محصولات این صنایع صادر و وارد می‌شوند. نکته جالب توجه دیگر، غلبه جریان واردات محصولات یادشده بر صادرات آنهاست.

به گزارش نبض صنعت، اتاق بازرگانی تهران در گزارشی که با عنوان راهنمای بخش معدن منتشر کرده تصویری از معادن ایران و صنایع وابسته به آن ارائه داده است. بنا بر داده‌های منتشرشده در این گزارش بخش معدن در یک سال منتهی به ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داد و سهم یک درصدی از کل اشتغال کشور داشت.

این گزارش می‌افزاید که از ۵۷۸۲ معدنی که در کشور فعال هستند، ۴۹۷۴ معدن تا سال مالی منتهی به ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی در گروه معادن فعال جای گرفتند؛ شمار معادن فعال در مقایسه با مدت مشابه از سال ۲۰۱۹، ۱.۲ درصد رشد داشته که برابر با ۵۸ معدن است. همچنین درآمد حاصل از این ۴۹۷۴ معدن به دو میلیون دلار رسید و رشد سالانه ۶۱.۲ درصدی داشت.

گزارش همچنین حکایت از این دارد که در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۰، ۳۹۲ میلیون و ۲۰۳ هزار تن مواد معدنی به ارزش دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار در ایران تولید شد. این رقم نشانگر افزایش ۸.۵ درصدی در وزن و ۶۴.۸ درصدی در ارزش تولید محصولات معدنی ایران در مقایسه با سال پیش است.

بنا بر گزارش اتاق بازرگانی تهران، صادرات محصولات معادن ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی به وزن ۵۵ میلیون تن و ارزش ۷.۶ میلیارد دلار رسید. در میان اقلام صادراتی ایران از فهرست مواد معدنی و صنایع وابسته به آن بیشترین ارزش از فولاد، مس و سیمان حاصل می‌شود. در سال ۲۰۲۱ میلادی، ارزش صادرات فولاد ۴.۱ میلیارد دلار، مس ۹۵۸ میلیون دلار و سیمان ۷۸۵ میلیون دلار بود.

صادرات معادن کاهشی و واردات افزایشی است

اتاق تهران در ادامه گزارش، بررسی را به سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ میلادی محدود می‌کند و می‌افزاید: در این بازه زمانی ۲۰۶ معدن سنگ آهن، ۱۰۰ معدن مس، ۴۸ معدن سرب و روی، ۹۳ معدن زغال سنگ، ۷۶۵ معدن معدن سنگ تزئینی و ۲۱ معدن طلا در کشور فعال بود.

همچنین وزن تولید مواد معدنی در شش سال منتهی به سال ۲۰۲۱ میلادی سیر افزایشی داشت. بنا بر این گزارش وزن تولید ایران در سال مالی منتهی به ماه ماس در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به ترتیب ۳۴۳.۰ میلیون تن، ۳۵۴.۱ میلیون تن، ۳۶۱.۲ میلیون تن، ۳۶۱.۴ میلیون تن، ۳۹۲.۲ میلیون تن و ۴۴۶.۴ میلیون تن بود.

بیشتر بخوانید : معادن نیاز کشور به صادرات نفت را کاهش می دهند

نکته جالب درباره صادرات و واردات بخش معدن و صنایع معدنی در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ میلادی این است که وزن صادرات در این مدت ۵۵.۱ میلیون تن و وزن واردات ۴.۲ میلیون تن بود. بنابراین واردات ۵۱ میلیون تن بیشتر از واردات بود.

با این حال چنانچه نمودار گویاست، صادرات مجموع محصولات در بازه زمانی سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۸ میلادی تا سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ میلادی، کاهشی و واردات در این زمان افزایشی بود.

 

معادن

نمودار نارنجی سیر صادرات و نارنجی صورتی سیر واردات را ترسیم می‌کنند و نشان می‌دهند که ارزش صادرات از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ به ترتیب، ۱۰.۷ میلیارد، ۹.۲ میلیارد، ۸.۵ میلیارد و ۷.۷ میلیارد دلار و در مقابل ارزش واردات در این سال ها به ترتیب ۵.۵ میلیارد، ۳.۶ میلیارد، ۳.۲ میلیارد و ۳.۴ میلیارد دلار بود.

فولاد در صدر صادرات و واردات

همچنین براساس داده‌های اتاق بازرگانی تهران، در میان انواع تولیدات معادن و صنایع وابسته به آنها در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ میلادی بیشترین ارزش و وزن صادرات به فولاد اختصاص داشت و ایران در این بازه زمانی، ۹ میلیون و ۶۹۷ هزار تن فولاد صادر کرد که ارزش آن به ۴ میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسید.

پس از فولاد، مس، روی، آلومینیوم و سرب در فهرست اصلی‌ترین محصولات صادراتی معادن ایران قرار می‌گیرند که هم وزن و ارزش صادرات آنها با فاصله چشمگیری پایین‌تر از فولاد است.

جالب اینجاست که در این سال و در گروه محصولات یادشده بیشترین واردات هم به محصولات فولادی اختصاص دارد. ایران در این سال یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۷۰۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار فولاد وارد کرد. البته در میان اقلام وارداتی وزن واردات زغال سنگ هم نزدیک به فولاد بود اما به دلیل ارزان‌تر بودن زغال سنگ نسبت به فولاد، ارزش آن نازل تر از فولاد شد.

افزون بر فولاد و زغال سنگ آلومینا، آلومینیوم و فرومنگنز نیز اصلی‌ترین محصولات معدنی و صنایع معدنی هستند که در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ به ایران وارد شدند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید