۷۴ میلیون تن ذخیره معدنی در هرمزگان کشف شد

0
معدن چغارت بافق
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ۷۴ میلیون تن ذخیره معدنی جدید سال گذشته در نقاط مختلف این استان کشف شد که برای اکتشاف این معادن افزون بر ۴۹ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش نبض صنعت، خلیل قاسمی افزود: طی سال گذشته ۱۷ فقره پروانه بهره برداری معادن و ۴۶ فقره پروانه اکتشاف معادن در هرمزگان صادر شد که به ترتیب رشد ۵۵ درصدی و سه درصدی داشته است.

وی همچنین از رشد ۸۸ درصدی صدور گواهی کشف طی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل (با صدور ۳۲ فقره گواهی کشف) در استان خبر داد و گفت: پارسال اکتشاف افزون بر ۱۰۰ هزار تن کانسنگ منگنز در شهرستان بشاگرد منطقه «بیخ کهنو و سوهران» انجام شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار کرد: درخواست صدور پروانه اکتشاف طی سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۲۳ فقره بوده که نسبت به سال گذشته آن که ۱۳۸ فقره بوده از رشد ۱۳۴ درصدی برخوردار است که گویای تمایل متقاضیان به سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های معدنی در این استان است.

قاسمی یادآور شد: وصول افزون بر ۵۹۵ میلیارد و ۴۵۸ میلیون و ۹۰۷ هزار ریال حقوق دولتی از معادن استان با رشد ۱۱۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، اتمام مطالعات اکتشافی پهنه‌ها در وسعتی افزون بر ۲۹ هزار کیلومتر مربع و شناسایی افزون بر هزار و۲۰۰ کیلومتر مربع محدوده امیدبخش از دیگر فعالیت‌های انجام شده در حوزه معادن استان در سال گذشته بوده است.

وی ابراز کرد: میزان مبالغ موضوع تبصره سه ماده ۶ قانون معادن اخذ شده طی سال ۱۴۰۰ با حدود هشت و نیم میلیارد ریال بوده که طی سال گذشته مبلغ ماده قانونی یادشده با رشد ۲۴۹ درصدی به افزون بر ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال رسیده است.

قاسمی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۷ درصد ذخایر تائید شده در کمیسیون گواهی کشف کشور مربوط به استان هرمزگان بود که این امر بیانگر شناسایی ذخایر مطلوب موادمعدنی در سطح استان است که امیدواریم این رشد ذخایر مکشوفه استان به صورت مستمر افزایش یابد.

۳۰۰ معدن فعال دارای پروانه با احتساب ۱۰۰ معدن حوزه شن و ماسه در استان هرمزگان وجود دارد.
به طور کلی تاکنون وجود ۲۱ نوع ماده معدنی در استان هرمزگان شناسایی شده است که شامل کانی‌های فلزی از جمله کرومیت، آهن و منگنز و کانی‌های غیرفلزی شامل سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ نمک، سنگ‌های تزئینی و مصالح ساختمانی است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید