رشد ۹ درصدی تولید فولاد ایران

0
فولاد مبارکه
طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید فولاد کشور طی سال گذشته در کشور در مقایسه با آمار تولید سال ۱۴۰۱، حدود ۹ درصد بیشتر شده است، با‌ این‌ وجود این رقم تقریبا مشابه آمار تولید در سال ۱۳۹۹ است. بدین‌ترتیب می‌توان این‌طور ادعا کرد که صنعت فولاد کشور در ۲ سال گذشته رشدی را از آن خود کرده و ضرورت بازنگری شرایط و سیاست‌های حاکم بر این بخش، جدی است. 

به گزارش نبض صنعت، براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید فولاد کشور طی سال گذشته در کشور در مقایسه با آمار تولید سال 1401، حدود 9 درصد بیشتر شده است، با‌این‌وجود این رقم تقریبا مشابه آمار تولید در سال 1399 است. بدین‌ترتیب می‌توان این‌طور ادعا کرد که صنعت فولاد کشور در 2 سال گذشته رشدی را از آن خود کرده و ضرورت بازنگری شرایط و سیاست‌های حاکم بر این بخش، جدی است.

تولید فولادهای خاص در ماندگاری این صنعت تاثیر بسزایی دارد

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در سال 1401 را منتشر کرد. براساس آمار منتشر شده توسط این انجمن، میزان تولید کل محصولات فولادی کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰ درصدی را از آن خود کرد. تولید فولاد میانی ایران در سال ۱۴۰۱ با بیش از ۲.۵ میلیون تن افزایش، در مقایسه با میزان تولید این محصول در سال 1400، رشد 9 درصدی داشت و به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزارتن رسید.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که میزان تولید فولاد میانی در سال 1399 برابر 200 هزار تن بود، درنتیجه نمی‌توان رشد 9 درصدی تولید فولاد کشور در سال 1399 را موفقیتی چشم‌گیر دانست. در واقع صنعت فولاد ما با گذشت 2 سال به جای قبلی خود بازگشته است.

در همین حال باید تاکید کرد که میزان تولید فولاد کشور به مراتب پایین‌تر از ظرفیت‌سازی‌های انجام گرفته در این صنعت است. درواقع صنعت فولاد ما توان تولید به مراتب بیشتری دارد. کمااینکه سال گذشته و به دنبال بروز محدودیت در تامین انرژی، فرصت قابل توجهی برای تولید فولاد از دست رفت. چنانچه این دست مشکلات زیرساختی مرتقع شوند، توان صنعت فولاد برای تولید حداکثری افزایش می‌یابد. تولید با حداکثر ظرفیت به‌منزله ارتقا بهره‌وری و سودآوری است و هزینه تمام شده تولید را کاهش می‌دهد.

البته ذکر این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که هم‌پای رشد تولید، کشف بازار مصرف فولاد نیز ضروری است. بازار فولاد ایران در سال‌های اخیر و به دنبال بروز مشکلات اقتصادی در کشور و تداوم آنها، با رکود سنگینی روبرو است. صادرات فولاد نیز در سایه تحریم با مشکلات یا هزینه‌های مضاعفی روبرو است. درنتیجه از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود هم‌زمان با رفع مشکلات حاکم بر بخش تولید، مسیر تجارت این فلز را تسهیل کنند.

در ادامه باید تاکید کرد روند رو به رشد تولید و ظرفیت تولید فولاد ایران براساس اهداف سند چشم‌انداز توسعه 20 ساله است. اما روند تولید فولاد در دنیا تحت تاثیر مشکلاتی که اقتصاد دنیا را تحت تاثیر منفی قرار داده و دورنمای نه‌چندان امیدبخش تقاضا، کاهشی است. درواقع بسیاری از کشورها در سال گذشته از میزان تولید فولاد خود کاستند. در چنین شرایطی از فعالان صنعت فولاد انتظار می‌رود با هوشمندی بالاتری درخصوص آینده تصمیم بگیرند. به‌عنوان مثال تولید فولادهای خاص یا محصولات فولادی با کیفیت ویژه در ماندگاری این صنعت تاثیر بسزایی دارد.

بازار پررونق فولاد

بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد، مجموع تولید این فلز استراتژیک در ماه مارس امسال میلادی به ۱۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید؛ این رقم در مقایسه با ماه مارس سال ۲۰۲۲ بربار 1.7 درصد افزایش یافته است. این رشد تولید در حالی اتفاق افتاده که تولید جهانی فولاد خام در ژانویه و فوریه سال جاری نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته رشد منفی داشت.

بنا بر این گزارش آسیا و اقیانوسیه در ماه گذشته بیشترین فولاد خام دنیا را به حجم ۱۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید کردند؛ این رقم نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۱ درصد بیشتر بود.

پس از آسیا و اقیانوسیه بیشترین فولاد خام جهان در ماه مارس 2023، در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به حجم ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید شد. روند تولید فولاد در این اتحادیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5.6 درصد کم‌تر بود. کاهش تولید فولاد در اروپا تنها به کشورهای عضو اتحادیه اختصاص نداشت و کشورهای غیرعضو که شامل انگلیس، ترکیه، صربستان، نروژ و مقدونیه می‌شوند نیز در این ماه ۱۴.۱ درصد فولاد کمتری نسبت به مارس ۲۰۲۲ تولید کردند.

رتبه سوم تولید جهانی فولاد خام در مارس ۲۰۲۳ به امریکای شمالی اختصاص یافت. در این ماه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام در این قاره تولید شد که ۲.۶ درصد کمتر از مارس سال گذشته بود.

براساس گزارش موردبحث ایران همچنین در ماه مارس در رتبه دهم فولادسازان بزرگ دنیا قرار گرفت. البته همان‌طور که بارها تاکید شده ظرفیت تولید فولاد ایران رقمی به مراتب بالاتر است، چنانچه امکانی برای بهره‌مندی از کل این ظرفیت قراهم شود، رتبه تولید فولاد ایران در سطح جهانی بهبود خواهد یافت. هرچندکه انتظار می‌رود هم‌پای رشد تولید فولاد، تامین و توسعه زیرساخت‌های انرژی و حمل‌ونقل مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد و برای ارتقا آن هزینه کنند.

رکوردشکنی فولاد، محدود به فصل نیست

رکوردشکنی‌های متعدد فولاد در ماه‌های سرد سال را به کمبود انرژی گاز نسبت می‌دادند، اما این روزها اثبات شد که روند صعودی بهای این فلز در هر شرایطی ممکن است. با‌وجودی که محدودیت‌های پیشین در تامین انرژی گاز واحدهای فولادی کشور ظرف هفته‌های اخیر مرتفع شده و برخلاف انتظارات قبلی در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاهد روند صعودی بهای فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا بودیم. رکوردشکنی‌های خلاف انتظار در بازار فولاد کشور موجب شد که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، تصمیمات جدیدی برای تنظیم بازار فولاد کشور اتخاذ کنند. در روند تعاملی میان وزارت صمت و وزارت اقتصاد، با حضور شرکت بورس کالای ایران و گمرک جمهوری اسلامی برگزار شد. در این جلسه مقرر شد که در درجه نخست برگشت میزان پیش‌دریافت معاملات بورس کالا از 10 درصد به 30 درصد افزایش یابد. در ادامه مقرر شد معاملات اعتباری این محصول متوقف و تنها در موارد خاص با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. انتظار می‌رود با اجرای راهکارهای موردبحث تقاضا برای خرید فولاد و محصولات فولادی از بورس کالا کنترل و تنها به تقاضای مصرفی محدود شود.

در ادامه تصمیم گرفته شد گمرک در اسرع وقت نسبت به اجرای مصوبه تنظیم بازار اقدام و ردیف‌های تعرفه‌ای تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صرفا توسط تولیدکننده و یا درصورت خرید از رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود. انتظار می‌رود راهکارهای یاد شده درنهایت زمینه تنظیم بازار فولاد را فراهم کنند.

توسعه عناصر استراتژیک با حمایت سازمان‌های وابسته به دولت

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نخستین نشست کمیته سرمایه‌گذاری ایمیدرو برگزار شد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یکی از متولیان اصلی سیاست‌گذاری برای بخش معدن کشور است. از این نهاد انتظار می‌رود ضمن جذب سرمایه، مسیر توسعه عملکردی را در بخش معدن فراهم کند. توسعه فعالیت در حوزه عناصر نادر خاکی یکی از مهم‌ترین وظایفی است که راهبری آن را ایمیدرو بر عهده دارد. ایمیدرو راهبرد توسعه بخش عناصر نادرخاکی را در شمار برنامه‌های خود قرار داده و در این زمینه توسعه عناصر استراتژیک را کلید زده است. بدون تردید تحقق اهداف توسعه این‌چنینی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در سطح کلان و جذب سرمایه است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید