ضرر تولیدکنندگان تایر با قیمت گذاری دستوری

0
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: ­قیمت گذاری دستوری، تامین نشدن ارز و مشکل عرضه تایر، سه چالش اصلی در صنعت تایر است.

به گزارش نبض صنعت، حمیدرضا عبدالمالکی با اشاره به چالش‌های صنعت تایر افزود: صنعت تایر متشکل از ۱۱ واحد تولیدی است که تایر انواع خودرو‌های سواری، باری و اتوبوس، کشاورزی و معدنی را شامل می‌شود. با وجود اینکه تولیدکنندگان در سال‌های اخیر برای خودکفایی این صنعت تلاش کرده اند، اما با چالش‌هایی نیز سرو کار داشتند که همین موضوع باعث افزایش زیان و در نتیجه کاهش تولید تایر شده است.

وی اضافه کرد: قیمت گذاری دستوری در صنعت تایر باعث شده تولید کنندگان متضرر شوند و حاشیه سود آن‌ها از ۲۲ درصد به ۳ درصد برسد. نرخ ۱۰۰ قلم مواد اولیه صنعت تایر شناور و وابسته به نرخ ارز و قیمت جهانی بوده که ۸۰ درصد قیمت تمام شده محصول در این صنعت، مربوط به مواد اولیه است، اما شاهد اعمال قیمت گذاری دستوری بر محصول نهایی هستیم.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: در کنار این موضوع بحث تامین ارز برای واردات مواد اولیه مطرح است، اکنون ۳ ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) است که ارز مورد نیاز برای واردات تامین نشده و همین موضوع باعث شده برخی تولید کنندگان با ۳۰ درصد و برخی با ۴۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت کنند، اگر ارز همچنان تامین نشود کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید : تبلیغ کاذب برای عرضه حداقلی تایر

عبدالمالکی به اشاره به نحوه نادرست عرضه تایر در بازار گفت: متاسفانه هرازگاهی دستورالعمل جدید در خصوص روش عرضه ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت صمت سامانه جامع تجارت را برای شفاف سازی در عرضه تایر راه اندازی کرد، اما بعد از مدتی سکوی اینترنتی (پلفترم فروشگاهی) جایگزین شد که این پاسکاری‌ها در روش عرضه باعث بروز مشکلاتی شد.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین مشکل تامین مالی شرکت‌های تایرسازی از سوی بانک‌ها را یکی دیگر از چالش‌های این صنعت برشمرد و گفت: دلیل اصلی این مساله، حاشیه سود اندک این صنعت است این در حالیست که تا بیش از ۵۰۰ میلیون دلار طرح با پیشرفت بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد در شرکت‌ها وجود دارد که نیازمند تسهیلات است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید