یک کشور اروپایی در میان شرکای اصلی تجاری ایران

0
بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که با وجود افت ارزشی، صادرات وزنی ایران در فروردین امسال رشد داشته است.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس براوردهای صورتی گرفته، ارزش کل تجارت ایران در فروردین امسال به ۶.۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی حدودا ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در زمینه صادرات، ایران توانسته در این ماه ۱۰.۵ میلیون تن کالا صادر کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۷.۸ درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه ارزش اما صادرات با افتی ۱۳ درصدی به عدد ۳.۶ میلیارد دلار رسیده است.

در واردات اما در هر دو حوزه کاهش ثبت شده است. در این مدت ایران ۱.۸ میلیون تن کالا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی حدودا ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و در ارزش نیز واردات به ۳.۱ میلیارد دلار رسیده که کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب تراز تجاری ایران در نخستین ماه از سال جاری، مثبت ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

در میان شرکای تجاری اصلی کشور تفاوت محسوسی نسبت به سال قبل دیده نمی‌شود. چینی‌ها همچنان اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران هستند و در فروردین نیز یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار کالای ایرانی وارد کرده‌اند. پس از آن عراق با ۶۰۹، ترکیه با ۵۵۰، امارات متحده عربی با ۳۲۰ و هند با ۱۲۰ میلیون دلار قرار دارند.

در میان صادرکنندگان اصلی کالا به ایران نیز همچنان امارات متحده عربی صدرنشین است و در ماهی که گذشت بیش از یک میلیارد دلار صادرات به ایران داشته است. چین با ۸۷۳، ترکیه با ۳۵۳، آلمان با ۱۲۹ و هند با ۱۱۰ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

به این ترتیب همچنان رقابت میان چین و امارات متحده عربی بر سر تبدیل شدن به شریک اصلی تجاری ایران ادامه دارد، اما در سال جاری نیز چین همچنان این رتبه را به خود اختصاص داده است.

باقی ماندن آلمان در فهرست شرکای اصلی تجاری ایران به عنوان چهارمین واردکننده کالا به کشور نیز از دیگر ویژگی‌های مهم آمار فروردین است. هندوستان نیز جای افغانستان را در میان واردکنندگان کالا از ایران گرفته و البته تقریبا به همان میزان نیز صادرات داشته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید