حذف بن سازه‌های قدیمی خودرو در سال جاری

0
خودرو
رئیس گروه فناوری و نوآوری دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: امسال این وزراتخانه تولید بن سازه‌های قدیمی خودرو را متوقف می‌کند.

به گزارش نبض صنعت، ابوالفضل خلخالی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت در جهت افزایش ایمنی خودرو‌های داخلی، گفت: وزارت صمت بنا دارد تا در جهت ایمنی خودرو‌های داخلی، تولید محصولات با بن سازه‌های که ایمنی بالاتری دارند را افزایش دهد و در مقابل تولید محصولات با بن سازه‌هایی را که ایمنی پایین تری دارند متوقف کند.

وی گفت: به تدریج بن سازه‌های قدیمی از رده خارج می‌شود و بن سازه‌های جدید جایگزین آن‌ها خواهد شد.

بر اساس این گزارش؛ کارشناسان خودرو می‌گویند برای تغییر پلتفرم (بن سازه) خودرو‌های داخلی نیاز است با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم تا به محصول جدیدی دست پیدا کنیم.

مصطفی پهلوانی یکی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گوید: پلتفرم یا بن سازه (فناوری‌ها و شاخصه‌های از پیش تعیین شده برای ساخت خودرو) هر چه بهتر طراحی شود ماندگاری بیشتری دارد؛ اصولا بن سازه خودرو طول عمر مشخصی ندارد و ممکن است یک خودروساز ۳ تا ۵ سال یکبار بن سازه خودرو را دستخوش تغییر کند، به طور نمونه محصول تویوتا کرولا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ پنج مرتبه شاهد تغییرات بوده است که بعضاً زیر مجموعه‌های بن سازه‌ای این محصول نیز دچار تغییرات اساسی شده است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: اکنون در داخل کشور بن سازه X ۲۰۰ را داریم که برگرفته از بن سازه پراید و ریو است که اولین محصول پراید از شرکت کیا کره جنوبی برای دهه ۸۰ بوده است؛ بسیاری از خودرو‌های دیگری که در کشور داریم برگرفته از بن سازه محصولات قدیمی دیگر کشورهاست. به طور نمونه طراحی پژو ۲۰۶ قدیمی است، یا پژو ۴۰۵ خودرویی متعلق به دهه ۸۰ است که می‌توان سمند را فیس لیفتی از این محصول به شمار آورد و دنا هم بر روی همان بن سازه اجرا شده است و آپشن‌های متفاوتی دارد.

پهلوانی در خصوص اینکه بن سازه (پلتفرم) شامل چه مواردی می‌شود، افزود: مجموعه‌ای از سیستم ها، زیرسیستم‌ها و قطعاتی که به طور مشترک در یک خانواده محصول استفاده می‌شود (سازه ای، قوای محرکه، سیستم‌های دینامیکی، الکترونیک و برق) پلتفرم را تشکیل می‌دهند؛ به عنوان نمونه قسمت‌های زیرین سازه خودرو و همچنین سیستم تعلیق، ترمز و فرمان که جلوی چشم نیست بخشی از پلتفرم مکانیکی خودرو را تشکیل می‌دهند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، برای تغییر پلتفرم (بن سازه) خودرو‌های داخلی نیاز است با دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و مراکز نوآوری ارتباط برقرار کنیم تا به محصولی با طراحی مناسب دست پیدا کنیم؛ اکنون بسیاری از طراحی‌ها قدیمی بوده و بن سازه بسیاری از خودرو‌ها مانند تیبا و سمند منسوخ شده و نیاز است طراحی جدیدی انجام شود. طراحی یک محصول در جهان حدود دو تا سه سال طول می‌کشد، اما در ایران این زمان بیشتر است به طوری که در مورد خودرو تیبا حدود ۱۰ سال بوده است.

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت هم می‌گوید: پایداری جریان تولید و توسعه بن سازه جدید در خودروسازان مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس توسعه بن سازه خودروی اقتصادی انجام شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید