قرارداد صادرات ۵۰۰ تن عسل به چین

0
مجری طرح زنبورداری وزارت کشاورزی گفت: سال گذشته با هماهنگی در جلسه دیپلماسی غذا در وزارت کشاورزی قرارداد صادرات ۵۰۰ تن با کشور چین منعقد شد و امیدواریم زمینه صادرات عسل با کیفیت به چین را فراهم کنیم.

به گزارش نبض صنعت، تورج صارمی مجری طرح زنبورداری وزارت کشاورزی در حاشیه همایش ملی زنبور عسل و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سازمان دامپزشکی متولی تامین دارو در حوزه کشاورزی است، گفت: در برخی اقلام دارویی با کمبود مواجه هستیم و به نظر می‌رسد تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز این شرایط را به صورت مقطعی و کوتاه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به تلاش‌های سازمان دامپزشکی کشور برای ثبت سفارش اقلام دارویی، افزود: مشکل خاصی در حوزه کمبود دارو در بخش زنبور عسل گزارش نشده است.

مجری طرح زنبورداری وزارت کشاورزی میزان تولید عسل در سال گذشته را بالغ بر ۱۳۶ هزار تن دانست و افزود: این حجم از عسل در ظرفیت ۱۱.۵ میلیون کلونی تولید شد و پیش بینی می‌شود در سال جاری تولید به ۱۴۰ هزار تن برسد و هزار و ۱۰۰ تن سایر محصولات وابسته به زنبور عسل مانند ژل رویان، گرده و …. تولید شود که ارزش افزوده این محصولات به مراتب از عسل بیشتر و کاربرد آنها در حوزه محصولات بهداشتی و آرایشی است.

صارمی با بیان اینکه استفاده از برخی سموم کم کیفیت جمعیت زنبورها کاهش داد، افزود: سال گذشته چندین جلسه در ستاد گرده افشانی با حضور معاونت‌های مختلف تخصصی از جمله سازمان حفظ نباتات، سازمان امور باغبانی و زراعت، سازمان دامپزشکی و کارشناسان در موسسه علوم تحقیقات امور دامی دستورالعمل‌هایی در زمینه مراقبت از گردافشانها که یکی از آنها زنبور عسل است از سوی سازمان حفظ نباتات تدوین و به موقعه در استان‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاق ناگوار دوباره تکرار شد و تلاش می‌شود پوشش‌های حمایتی برای زنبورداران در نظر بگیریم و با اقدامات انجام شده استفاده از سمومی که تلفات برای زنبورها به همراه می‌آورد از سوی سازمان حفظ نباتات ممنوع شد.

وی در پاسخ به این سوال، که زنبورداران از کمبود شکر شکایت دارند آیا برای تامین شکر برنامه‌ای در نظر گرفته اید؟ افزود: سال گذشته تلاش شد که سهمیه شکر زنبورداران تامین کنیم و با کاهش گرده و خشکسالی‌های متوالی برای تغذیه کمکی باید از شکر استفاده کنیم و با پیگیری مستمر حدود ۴۰ هزار تن‌ نهاده شکر را با قیمت مصوب توزیع کردیم. تامین شکر برای زنبورداران در سال جاری با وقفه همراه شد و با دستور سرپرست وزارت کشاورزی موضوع در حال پیگیری است و سهمیه ۲۰ هزار تن‌ به تفکیک استانی توزیع شود.

صارمی رقم صادرات عسل در سال گذشته را حدود هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و افزود: صادرات توسط بخش خصوصی انجام شد و یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم این است که باتوجه به کیفیت و تنوع مناسب عسل در ایران برای صادرات آن برنامه‌ریزی کنیم و سال گذشته با هماهنگی در جلسه دیپلماسی غذا در وزارت کشاورزی قرارداد صادرات ۵۰۰ تن با کشور چین منعقد شد و امیدواریم زمینه صادرات عسل با کیفیت به چین را فراهم کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید