نفوذ مافیای خودرو به سیستم

0
حضور مافیای خودرو یکی از روشن‌ترین مسائلی است که در حوزه صنعت و بازار خودرو وجود دارد. در این میان نمایندگان مجلس حضور این افراد را انکار نمی‌کنند و خواستار افشای نام این افراد که به اعتقاد آن‌ها خارج از سیستم دولتی نیستند، هستند.

به گزارش نبض صنعت، سال گذشته را می‌توان سال ناکامی وزارت صمت در اجرای طرح‌های مختلف خودرویی دانست. این ناکامی در تحقق وعده‌های خودرو رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، را به استیضاح و در آخر به برکناری کشاند.

نکته‌ای که فاطمی‌امین در پاسخ به اکثر ناکامی‌ها نام مافیا را پیش کشاند و معتقد بود که این مافیاست که جلوی پیشرفت صنعت خودرو می‌شود و شرایط بازار را نیز آشفته نگه می‌دارد. البته تنها او نبود که بحث حضور مافیا را پیش کشید. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در جلسه استیضاح گفت که در زمینه مافیای خودرو از هیچ موردی چشم‌پوشی نشده است.

حضور مافیای خودرو در سیستم دولت

حال این پرسش مطرح است که چه کسانی جزو مافیای خودرو هستند که اختیارات بالاتر از وزیر صمت دارد؟

عبدالعلی رحيمی مظفری، نماینده مجلس گفت: یکی از سوالات ما نمایندگان همین است و درخواست داریم که مجلس مافیا را به ما معرفی کند. مافیا به کسانی گفته می‌شود که خارج از سیستم دولتی و حکومتی قدرتمند باشند و فردی حق نزدیک‌شدن به آن‌ها را نداشته باشد.

او افزود: فکر نمی‌کنم که در حال حاضر این افراد قدرتمند خارج از سیستم دولت باشند و این افراد هم در تصمیم‌گیری دخیلند و هم در بحث اجرا و منافع اقتصادی. در نتیجه نمی‌توان گفت این افراد مافیا هستند. بلکه یک رانت گسترده‌ای در جریان است.

واردات خودرو در دست مافیاست؟

در این میان، حتی علت تاخیر اجرای واردات خودرو را نیز حضور مافیا معرفی می‌کردند. اما پس از استیضاح نمایندگان دست به کار شدند و به اجرای این طرح سرعت بخشیدند.

رحیمی مظفری توضیح داد: کلیات طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس با رای بالایی تصویب شد و در حال حاضر نمایندگان به دنبال نهایی‌شدن این طرح و اجرای آن هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان نقشی در تاخیر اجرای واردات خودرو داشتند؟ توضیح داد: شکی نیست که خودروسازان با واردات خودرو مخالفت می‌کنند. اما بعید است که در تاخیر اجرای آن نقشی داشته باشند.

در این میان برخی به مخالفت برخاستند و معتقد بودند که این اقدام به صنعت خودروسازی کشور آسیب می‌زند. در واقع این نمایندگان تنها به دلیل حمایت از خودروسازان داخلی با واردات خودرو مخالفت می‌کنند. این نماینده مجلس در رابطه با حمایت نمایندگان از خودروسازی‌ها تاکید کرد: سیستم حمایت بیش از حد از خودروسازان در اکثر مواقع به ضرر خودروسازان تمام می‌شود. باید اجازه داد تا صنعت خودروی کشور در فضای رقابتی فعالیت کند تا در نهایت بتواند به رشد کافی برسد.

براساس این گزارش به نظر می‌رسد عملکرد دولت طی سال‌های اخیر در حوزه صنعت و بازار خودرو باعث ایجاد مافیای خودرو شده است. حتی معرفی خودروسازان داخلی به نام مافیای خودرو نیز نادرست به نظر می‌رسد. چراکه خودروسازان سال‌هاست که توسط دولت اداره می‌شوند و همه اقدامات این بنگاه‌ها به اجازه و دستور دولت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید