خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱

0
عضو انجمن فولاد با اشاره به خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت‌های انرژی گفت: هنوز توافقی بین وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو در مورد نحوه اعمال محدودیت برق صنایع صورت نگرفته است.

به گزارش نبض صنعت، وحید یعقوبی در مورد محدودیت برق صنایع فولادی اظهار داشت: بر اساس پیگیری‌هایی که از وزارت صمت کردیم، مسئولان وزارتخانه اعلام کردند که هنوز توافقی بین وزارت صمت و نیرو در مورد نحوه اعمال محدودیت برق صنایع صورت نگرفته و همچنان جلسات کارشناسی و مدیریتی در مورد میزان و چگونگی اعمال محدودیت‌ها در حال برگزاری است. بنابراین بخشنامه مذکور کان لم یکن تلقی می‌شود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: امسال مثل پارسال وزارت صمت و نیرو در حال توافق هستند که فقط بار محدودیت برق روی دوش فولاد نباشد و باقی صنایع همچون مس، سرب، روی، کاشی، سرامیک، شیشه و… سهمی از محدودیت‌ها را متقبل شوند تا صنعت کشور در مجموع مدیریتی در محدودیت‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: تا چند روز آینده محدودیت‌های برق شروع می‌شود که جزئیات اعمال محدودیت در هر استان و شرکت در دست بررسی است.

خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت‌های انرژی

یعقوبی در ادامه با بیان اینکه تولید و عرضه برق نسبت به نیاز کشور کم است، گفت: با توجه به مصوبات دولت برای جلوگیری از اعمال محدودیت در برق خانوارها، صنایع باید متحمل این قطعی‌ها شوند که در رأس آنها صنعت فولاد است. این مساله اجحاف در حق صنعت فولاد است زیرا در فصول سرد گاز و در فصول گرم برق قطع می‌شود و این در حالیست که صنعت فولاد فقط ۷ درصد از برق کشور را مصرف می‌کند اما به دلیل اینکه نمی‌توانند محدودیت ها را به سایر صنایع سوق بدهند، سیمان و فولاد بیشتر متحمل این محدودیت‌ها می‌شوند.

وی یادآور شد: به دلیل محدودیت‌های انرژی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد دلار خسارت مربوط به عدم النفع تولید داشتیم.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: البته مدیریت محدودیت‌های برق در سال ۱۴۰۱ بهتر از سال ۱۴۰۰ بود. در سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که ۱۰ درصد دیماند مصرف کنند در ۳ ماهه دوم نسبت به ۳ ماهه اول ۴۰ درصد کاهش تولید داشتیم اما در ۱۴۰۱ اوضاع بهتر شد و برنامه‌ای مورد توافق وزارت صمت و نیرو قرار گرفت که اوضاع را مدیریت کرد. بر همین اساس اگرچه تابستان پارسال شاهد کاهش تولید بودیم اما این کاهش تولید (نسبت به فصل بهار ۱۴۰۱) فقط ۶ درصد بود.

بیشتر بخوانید : قطع برق کارخانه ها باعث گرانی سیمان و فولاد می‌شود

یعقوبی گفت: اگر مدیریت محدودیت‌های برق امسال هم مثل پارسال با تعاملات بیشتری صورت گیرد اوضاع قابل مدیریت بهتری خواهد بود هر چند که هر میزان محدودیت تأثیرگذار است و می‌تواند تولید فولاد را کاهش دهد و تبعات در بازار قابل مشاهده خواهد بود. قطعاً خسارت هم به صنایع وارد می‌شود اما اینکه خسارت چقدر باشد بستگی به میزان محدودیت‌ها دارد.

برق مراکز خرید و مال‌ها باید محدود شود

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی عرضه و تقاضا با هم نمی‌خواند هم عرضه افزایش و هم تقاضا باید کاهش یابد، اظهار داشت: عرضه برق با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاهی که در حال احداث است افزایش خواهد یافت اما تقاضا به خصوص در بخش خانوار هم در حال افزایش است که باید مدیریت شود.

یعقوبی افزود: در تفکیک آمار مصرفی برق، مصرف بخش تجاری و خانگی به صورت مجزا اعلام نمی‌شود و این در حالیست که مرکز خرید، مال‌ها و… در کشور برق زیادی را مصرف می‌کنند اما محدودیتی ندارند. بنابراین مصرف برق در این بخش هم باید محدود شود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: وقتی محدودیت برق فقط مختص صنایع می‌شود در واقع با این کار در حال از بین بردن ارزش افزوده صنعت هستیم که همین مساله به تولید ناخالص ملی ضربه می‌زند. راهکارهای کلان دیگری برای مدیریت تقاضا وجود دارد.

مشکل ساخت نیروگاه‌های جدید

وی تصریح کرد: مضاف بر اینکه باید فرایند ساخت نیروگاه‌ها و رفع موانع مربوط به بهره بردای نیز تسهیل شود زیرا در حال حاضر شرکت‌ها در تأمین گاز با مشکل مواجه هستند در صورتی که اگر این مشکل حل شود روند ساخت نیروگاه‌ها تسریع خواهد شد. همین مساله باعث می‌شود که سرمایه گذاری با کندی جلو رود.

یعقوبی گفت: همچنین در نیروگاه‌های تجدید پذیر مسائل مقرراتی و اداری است که باید تسهیل شود تا بتوانیم طرف عرضه را تقویت کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید