سامانه بارشی در راه ایران است

0
سازمان هواشناسی با صدور هشدار ابرهای همرفتی برای برخی استان‌ها از ورود سامانه بارشی به کشور طی روز چهارشنبه و بارش‌های شدید در برخی استان‌ها خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲ روز آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ ارتفاعات البرز در شرق تهران،‌ سمنان،‌ جنوب کرمان و شمال و شرق سیستان و بلوچستان ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. سه‌شنبه علاوه بر این مناطق در نقاطی از اصفهان،‌ البرز،‌ قزوین و برخی مناطق غربی و شمالی تهران رگبار پراکنده روی می‌دهد.

به‌تدریج از اواخر وقت سه‌شنبه در جنوب غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی نیز ابرناکی، وزش باد شدید و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

طی ۲ روز آینده در استان‌های ایلام و خوزستان وزش باد و نفوذ گردوخاک دور از انتظار نیست و تا روز سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور به‌ویژه نوار شمالی روند افزایش نسبی دما حاکم است.

چهارشنبه با ورود سامانه بارشی از شمال غرب کشور گستره بارش‌ها استان‌های واقع در شمال غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز کشور را در بر می‌گیرد. روز پنجشنبه بارش در مناطق یاد شده تشدید می‌شود.

توصیف سامانه اول: گذر امواج کم دامنه و رشد ابرهمرفتی

زمان پایان: یکشنبه 1402/03/07

نوع مخاطره: رگبار باران، وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، ریزش تگرگ، رعدوبرق و صاعقه،
منطقه اثر:

یک‌شنبه 1402/03/07: خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه در مرکز و غرب کرمان، شرق و شمال شرق فارس و ارتفاعات استا‌ن‌های سمنان و تهران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابربه شکل محدود، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشاری

زمان پایان: دوشنبه 1402/03/08

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/03/07: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق کرمان، سیستان و بلوچستان،

دوشنبه 1402/03/08: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: حتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش باد شدید جنوب غربی – شمال غربی ( ۳۰ نات) و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه 1402/03/07

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در تنگه هرمز و جزایر شرق خلیج فارس در ساحل و دور از ساحل بین 1.5 تا 2.5 متر

منطقه اثر: تنگه هرمز و شرق خلیج فارس

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی،احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل.

توصیه: اجتناب از فعالیت های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت های تفریحی بویژه در جزایر، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت های دریایی فراساحل.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید