تاکید رییس سازمان محیط زیست بر توسعه آزمایشگاه کاتالیست کانورتر

0
مرکز آزمون آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هفته محیط زیست را با میزبانی از رییس سازمان محیط زیست آغاز کرد.

به گزارش نبض صنعت به نقل از روابط عمومی ISQI، علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه، روز گذشته در مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو حضور یافت و از آزمایشگاه‌های این مجتمع در حوزه نظارت بر آلاینده‌های محیط زیست بازدید کرد.

در این بازدید درخصوص معضلات موجود در صنعت خودروی کشور و انجام آزمون‌های موردنیاز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت که طی آن به موضوع راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جدید نظیر تست تصادف، استاندارد یورو6 و خودروهای برقی به‌عنوان برنامه‌های آتی ISQI پرداخته شد.

سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در ابتدا به معرفی آزمایشگاه‌های موجود در مرکز و پروژه‌های توسعه‌ای آتی اشاره کرد و گفت: در حوزه صنعت خودرو کشور، خلاهایی وجود دارد که از این قبیل علاوه بر آزمایشگاه تست تصادف، می‌توان به استاندارد یورو6 اشاره کرد که طبق قوانین مصوب تا سال 1403 در تدوین استانداردها اعمال خواهد شد و ما در صدد هستیم تا شرایط انجام تست‌های مربوطه را در کوتاهترین زمان ممکن آماده بهره برداری کنیم.

تاجیک با اشاره به روند تولید خودروهای برقی در جهان و اهمیت توجه دولت و صنعت خودرو به حوزه خودرو‌های EV و PHEV، ادامه داد: علاوه بر انجام تست‌های عمومی خودروها، یکی از مهمترین آزمون‌ها در حوزه خودروهای برقی، باتری پک است که باید از منظر ایمنی، اشتعال و سایر موارد مورد تست و بازرسی قرار گیرند.

مدیرعامل ISQI در ادامه با تاکید بر کنترل خودروها در زمان بعد از تولید و در حین مصرف، گفت: انجام معاینه فنی در کشور 4ساله است و برای کنترل بیشتر نیاز است که مانند سایر کشورها، به 2سال کاهش یابد. علاوه بر آن سطح استاندارد انجام این معاینات در کشور بسیار پایین‌تر از یورو5 است که باید ضمن استانداردسازی مراکز معاینه فنی، به مراحل بالاتر و در حد استانداردهای تحت کنترل خودروهای تولیدی، ارتقا یابند.

وی همچنین به دوام قطعات کنترل کننده آلایندگی خودروها (کاتالیست کانورتر)، اشاره کرد و ادامه داد: قطعات کاتالیست کانورتر در استانداردهای جهانی به صورت دوره‌ای و بعد از مدت پیمایش‌های مشخص، تحت کنترل قرار می‌گیرند و در ایران نیز لازم است تا این قطعات ضمن انجام کنترل ادواری، در صورت لزوم تعویض شوند.

علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست نیز در این بازدید با اشاره به توانمندی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حوزه‌های کیفیت و استاندارد، گفت: این مرکز یک دستاورد افتخارآفرین برای کشور محسوب می‌شود و به خودروسازان توصیه می‌کنیم که از این ظرفیت برای انجام کارهای تحقیقاتی استفاده کنند.

وی ضمن تاکید بر حمایت از مجموعه دانش بنیان ISQI، ادامه داد: این شرکت نیاز دارد تا با حمایت دولت و قدرت بیشتر به انجام فعالیت‌های خود ادامه دهد. همچنین از این شرکت درخواست می‌کنیم که در توسعه و تدوین استانداردهای ملی در راستای کنترل کیفیت هوا، همکاری‌های بیشتری را با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر آن وجود آزمایشگاه کاتالیست کانورتر در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و این قطعه باید به صورت دوره‌ای در معاینات فنی مورد کنترل قرار گیرند و تعویض شوند.

وی همچنین بر انجام همکاری در کاهش انتشار کربن کردیت تاکید کرد و خواستار ارائه گزارشات توسط ISQI درخصوص به‌کارگیری ظرفیت‌های این آزمایشگاه برای کاهش مصرف و کاهش انتشار گاز کربن شد.

در پایان، ضمن ارائه توضیحات مدیرعامل ISQI درباره آزمایشگاه‌های این مرکز، از آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری آلایندگی و مصرف سوخت خودرو سواری، موتورسیکلت، خودروی دیزلی، موتورهای دیزلی، کاتالیست کانورتر و اندازه‌گیری بخارات سوخت خودرو بازدید شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید