تحقق طرح تولید کاتد مس در سفر ریاست جمهوری به تبریز

0
تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون ورزقان با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نبض صنعت به نقل از مس پرس، مراسم افتتاحیه طرح تولید کاتد در کارخانه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون عصر  روز پنجشنبه 18 خرداد ماه با حضور دکتر مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت، دکتر علی رستمی مدیر عامل شرکت مس، معبود عباس زاده مدیر مجتمع سونگون، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پورمحمد امام جمعه شهرستان ورزقان، مهندس صابر پرنیان رئیس سازمان صمت استان آذربایجان شرقی، مهندس مهدی نعمتی فرماندار شهرستان ورزقان و سایر مسئولان قضایی و لشگری برگزار شد.

مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت در آئین افتتاح و بهره‌برداری پروژه هیپ لیچینگ و تولید اولین کاتد در استان آذربایجان شرقی با ابراز خرسندی از تحقق آرزوی مردم استان، گفت: بعد از مدت ها آرزوی دیرینه مردم محقق شد و تشکیل شرکت مس آذربایجان و تفکیک آن از شرکت ملی مس صورت پذیرفت.

وی در ادامه گفت: هفته گذشته این شرکت و هیات مدیره آن ثبت شد.

نیازی افزود: امیدواریم با توسعه برنامه‌ریزی‌های انجام شده؛ این معدن به قطب تولید خاورمیانه تبدیل شود و موجب ثروت افزایی مردم منطقه گردد.
وی تاکید کرد: همچنین تلاش شده موضوعات زیست محیطی با حساسیت‌های لازم  در اجرای پروژه‌هاانجام شود و برنامه توسعه با شتاب بیشتری پیگیری گردد.

صادرات کشور 30 میلیون دلار افزایش می یابد

دکتر علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز در آئین افتتاح کاتد مس سونگون ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های سرپرست وزارت صمت و مدیران ستادی و مسولان شهرستان ورزقان گفت:  با همت جهادی مدیران، کارکنان و کارگران مجتمع مس سونگون توانستند در بازه‌ی زمانی کمتر از 8 ماه پروژه ای که تنها 50 درصد پیشرفت داشت را تکمیل کرده و بدین ترتیب رویای دیرینه‌ی مردم استان را عملیاتی و اجرایی کنند.

وی با اشاره به سابقه 10 ساله این پروژه افزود: پروژه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون از سال 92 شروع شد و سال 97 به پیمان رفت.

رستمی ادامه داد: در این پروژه  سالانه 3000 تا 3400 تن مس کاتدی با عیار 99/99٪  با خلوص گرید A تولید خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی مس با بیان اینکه پروژه هیپ لیچینگ سونگون به معنی واقعی پروژه  زیست محیطی است، اظهار کرد:  با اجرای این طرح خاک‌های کم عیار برای فعالیت‌های معدنی نیز ارزشمند و قابل استفاده می‌شوند.

وی تاکید کرد: با اجرای این پروژه صادرات کشور سالی 30 میلیون دلار افزایش می یابد و باعث اشتغال مستقیم 160 نفر و غیر مستقیم 400 نفر خواهد شد؛ همچنین در طول اجرای پروژه بیش از 250 نفر اشتغال داشتند.

دکتر رستمی ضمن ابراز امیدواری از اجرای دیگر طرح های توسعه مجتمع مس سونگون در آینده، گفت: پروژه ذوب سونگون شامل پالایشگاه و اسید سولفوریک و کارخانه اکسیژن که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 600 میلیون دلار در حال اجرا می باشد، تاکنون 30 درصد پیشرفت کرده است.

وی عنوان کرد: تکنولوژی مورد نیاز خریداری شده و گشایش ال سی نیز انجام گردیده است.
دکتر رستمی ضمن ابراز خرسندی از وضعیت پیشرفت پروژه   تولید کنسانتره و تغلیظ مجتمع مس سونگون، گفت: این پروژه بی نظیر 450 هزار تنی برای نخستین بار در کشور در حال انجام است و در منطقه خاورمیانه تنها در کشور قزاقستان موجود است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران این دومین پروژه بزرگ این منطقه به شمار می رود.

گفتنی است در این سفر، انتقال آب خام از سد حاجیلرچای به مجتمع مس سونگون از دیگر طرح‌های است که با حضور سیدمهدی نیازی سرپرست وزارت صمت به بهره برداری رسید. در این طرح 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و ظرفیت انتقال آب 10 میلیارد متر مکعب در سال است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید