حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

0
مدیر کل آسیای میانه سازمان توسعه تجارت گفت: هدف گذاری شده تا حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان در افق ۱۴۰۴ به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش نبض صنعت، رحمت الله خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت در این خصوص گفت: امروز مقام‌های عالی‌رتبه ایران و ازبکستان در حضور روسای جمهوری دو کشور ۱۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند. مهمترین مسئله موافقنامه تجارت ترجیحی است.

او ادامه داد: کشور ازبکستان در آسیای میانه به اندازه ۴ کشور دیگر جمعیت دارد که حدود ۳۴ میلیون نفر است. این کشور اصلاحات اقتصادی، صنعتی و تجاری را دنبال می کند و ۲۸ میلیارد دلار واردات در سال دارد که ظرفیت خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی است.

خرمالی گفت: ایران می تواند در حوزه های ماشین آلات، محصولات پلیمری، کشاورزی و کالاهایی با فناوری بالا از جمله دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و نفت و گاز به ازبکستان صادرات داشته باشد.

مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: هدف گذاری شده تا حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان در افق ۱۴۰۴ به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

او افزود: هم اکنون نسبت صادرات واردات به این کشور یک به ۳ است یعنی ۳۰۰ میلیون دلار صادرات به ازبکستان داریم و صد میلیون دلار واردات از این کشور انجام می شود. در دوسال آینده حجم صادرات به ازبکستان به ۵۰۰ میلیون دلار می رسد.

مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: ازبکستان هم به دنبال افزاش نفوذ کالا‌های خود در بازار ایران است و اکنون برخی محصولات کشاورزی و نخ ابریشم را از این کشور وارد می کنیم.

او با اشاره به اسناد همکاری امضا شده که مشکلات تجار را حل می‌کند گفت: مشکلاتی در حوزه اخذ عوارض کالا‌ها از کامیون‌های دو کشور وجود داشت که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی تفاهماتی با طرف ازبکی داشته که عوارض را به طور متقابل کاهش دهند.

خرمالی گفت: تاکنون هفته ای یک پرواز به ازبکستان انجام می شده که به دو پرواز افزایش می یابد. در حوزه حمل ونقل ریلی هم قرار است که دو طرف تخفیفاتی قائل شوند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید