هدفگذاری رشد ۲۳ درصدی صنعت در برنامه هفتم

0
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: رشد ۲۳ درصدی در بخش صنعت نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.

به گزارش نبض صنعت، علی رسولیان در یک برنامه تلویزیونی گفت: برای برنامه هفتم که برنامه‌ی مهمی است و در آستانه تصویب در مجلس شورای اسلامی است رشد ۲۳ درصدی در حوزه صنعت در نظر گرفته شده است که اگر ما بتوانیم به این رشد برسیم قاعدتا می‌توانیم به عنوان یکی از پازل‌های رشد اقتصاد کشور نقش آفرینی کنیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

مجری : در دوره‌های مختلف وزارت صمت، به رفع موانع تولید تاکید می‌شود آیا برنامه‌ای هم برای این موضوع وجود دارد ؟

علی رسولیان: وزارت صنعت‏‌، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی حوزه تولید همیشه برنامه‌هایی را داشته و در چهارچوب این برنامه‌ها تولیداتی داشته است، هر چند که مجموع برنامه‌های ما به نوعی با بقیه بخش‌ها گره می‌خورد امروز ملاحظه فرمودید هم وزیر صمت و هم آقای رئیس جمهور به چالش مهم ناترازی انرژی اشاره کردند که با آن مواجه هستیم و تولید را در یکی دو سال اخیر تحت تاثیر منفی قرار داده است.

وی ادامه داد: این باعث خوشحالی است که آقای علی آبادی و آقای رئیسی به افزایش تولید در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، اشتغال و سرمایه گذاری اشاره کردند، ولی برای برنامه هفتم که برنامه‌ی مهمی است و در آستانه تصویب در مجلس شورای اسلامی است رشد ۲۳ درصدی در حوزه صنعت در نظر گرفته شده است که اگر ما بتوانیم به این رشد برسیم قاعدتا می‌توانیم به عنوان یکی از پازل‌های رشد اقتصاد کشور نقش آفرینی کنیم.

وی افزود: در قالب رفع موانع و چالش‌ها اقداماتی انجام شده، امروز من فکر می‌کنم یکی از موضوعات مهمی که آقای دکتر علی آبادی به آن اشاره کردند، بحث زنجیره‌های ارزش است که به نوعی ما در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی پیگیر این موضوع به عنوان خوشه‌های صنعتی بودیم، ولی به طور جدی اقدام و در مناطق مختلف پیاده سازی نشده.

مجری: چه کسی باید اقدام جدی می‌کرد؟

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بخشی خود ما هستیم، در مجموع دولت و مجلس، باید تامین مالی مناسب و آمایش منطقه‌ای درستی انجام می‌ شد و اگر بخواهیم خام فروشی که مورد نظر رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، از بین برود حتما باید این زنجیره‌های ارزش را کامل کنیم.

رسولیان اضافه کرد: من هفته گذشته به دعوت معاون وزیر صنعت و فناوری چین سفری به این کشور داشتم و اتفاقا در حاشیه اجلاس صنایع کوچک از چند منطقه صنعتی بازدید کردم، الگوی عمده‌ی فعالیت در چین الگوی زنجیره‌های ارزش است یعنی مناطق مختلف را آمایش صنعتی کردند و برای هر منطقه براساس مزیت‌هایی که داراست زنجیره‌ای تعریف شده به عنوان نمونه منطقه روشنایی، الکترونیک، عینک و دیگر مناطق مختلف شکل گرفته و یکی از سیاست‌های آقای علی آبادی وزیر صمت همین است و در برنامه‌ای که به مجلس داده اند بر آمایش منطقه‌ای تاکید کرده اند ما این را در دستور کار خود قرار داده ایم تا یک آمایشی را براساس آمایش کلی که سازمان برنامه براساس مناطق مختلف انجام داده داشته باشیم.

مجری: البته این جزو برنامه‌های وزرای قبلی هم بوده است.

رسولیان: اقداماتی انجام شده یعنی ما الان تقریبا نزدیک به ۱۲۰ خوشه صنعتی را پیاده سازی کرده ایم و در جا‌هایی متناسب با این موضوع شهرک‌های صنعتی شکل گرفته است.

مجری:ولی نمود چندانی نداشته؟

رسولیان: بله نمود آنچنانی نداشته، البته نیازمند همکاری همه بخش هاست، کار صنعت طوری نیست که از وزارت صمت انتظار داشته باشیم به تنهایی بتواند صنعت را رشد دهد، در جایی وزرات نیرو به واسطه تامین آب و برق باید به میدان بیاید، بخشی تسهیلات است، بخشی مربوط به فضای کسب و کار است که همه دستگاه‌های مرتبط با فضای کسب و کار (مالیات، تامین اجتماعی) باید پای کار بیایند، بخشی شامل وضعیت اجتماعی مناطق است.

مجری: به هر حال متولیان این بخش‌ها که شما اشاره کردید همگی دور میز دولت هستند و حل این موضوع نباید کار چندان دشواری باشد و نیازمند عزم و اراده است.

مجری: آقای رسولیان یکی از مشکلات تولید به خصوص در صنایع کوچک بحث تامین مواد اولیه است بعضی از این مواد اولیه که در داخل تولید می‌شود و نیازی به واردات ندارد، مانند محصولات پتروشیمی یا فولاد و نظایر این‌ها به دلیل عرضه در بورس و کف عرضه‌ای که رعایت نمی‌شود باعث می‌شود رقابت شدیدی شکل بگیرد و قیمت افزایش یابد. چالش تامین مواد اولیه برای صنایع چگونه برطرف خواهد شد؟ آیا برنامه‌ای برای این موضوع وجود دارد؟

رسولیان: یکی از مولفه‌های نظارت هوشمند که آقای علی آبادی وزیر صمت می‌فرمایند همین است که ما در تامین مواد اولیه و منابعی که در اختیار داریم نظارت هوشمندی را داشته باشیم و بتوانیم در قالب زنجیره‌های ارزش همه بخش‌ها را کنترل و تامین کنیم، قاعدتا جا‌هایی که مشکل پیش میاید جا‌هایی است که با محدودیتی در تامین منابع مواجه هستیم یعنی سطحی از تولید پتروشیمی داریم و تقاضایی که در داخل کشور وجود دارد بیشتر از تولید در بخش پتروشیمی است.

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر در مجموعه صنایع کوچک وجود دارد تامین مواد اولیه است و بیش از ۱۰ درصد از واحد‌های راکد مورد بررسی مشکل تامین مواد اولیه را به عنوان یک چالش بیان کردند که حتما باید راهکار‌هایی برای رفع این چالش اتخاذ شود هر چند در ۲ سال گذشته بخشی از این چالش در قالب سامانه‌ها و نظارت‌ها کاهش یافته است.

مجری: در چه بخش‌هایی چالش مواد اولیه کاهش یافته است؟

رسولیان: در واحد‌های نساجی، پلاستیک و یا در حوزه مواد شیمیایی، ما واحد‌ها را در چالش مواد اولیه رصد می‌کنیم، هم اکنون آقای دکتر علی آبادی برنامه دقیقی برای این موضوع دارند و من امیدوارم در دوره مدیریتی ایشان این موضوع کنترل و مدیریت شود، موضوعی که ایشان اشاره کردند که ما باید تولید را به قدری افزایش دهیم که بتوانیم فضای رقابتی خوبی میان صنایع ایجاد کنیم تا در این فضای رقابتی سالم و درست قیمت را با عرضه و تقاضا کنترل کنیم. این موضوع امکان پذیر است، ولی هم اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که شاید نشود قیمت گذاری را حذف کرد، ولی از مسیر افزایش تولید و ایجاد رقابت سالم هم در بخش تامین مواد اولیه و هم در بخش عرضه می‌شود بازار را مدیریت کرد.

مجری: امروز آقای علی آبادی همچنین درباره پیوند زدن واحد‌های تولیدی کوچک در قالب شرکت‌های مادر اشاره‌ای داشتند، قرار گیری این واحد‌ها و انتخاب آن‌ها چگونه خواهد بود؟

رسولیان: ما دو اقدام مهم را باید انجام دهیم یکی در قالب برنامه پیمانکار فرعی که مدلی جهانی هم هست به نوعی بنگاه‌های کوچک را به شرکت‌های بزرگ متصل می‌کند یعنی از طریق تأمین مواد اولیه یا تأمین قطعاتی که شرکت‌های بزرگ به عنوان پیمانکار‌های فرعی کار‌ها را انجام می‌دهند حتی نیاز بنگاه‌های بزرگ را شناسایی و برطرف می‌کنند این یک مدل است.

وی افزود: یک مدل هم مدل خوشه‌های صنعتی است که بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای وجود دارد و عمدتاً از وجوه صنعت بزرگ مثل الیاف شیشه‌ای ناشی می‌شود، بنگاه‌های کوچکی شکل می‌گیرد و محصولات تولیدی جدیدی را ایجاد می‌کند یا در حوزه پتروشیمی کار‌های خوبی شروع شده است.

مجری: در حال حاضر مدل زنجیره‌های ارزش قرار است ایجاد شود؟

رسولیان: تقریباً بله؛ در حال حاضر در شرکت ملی پتروشیمی برای ایجاد ۱۴ پارک پتروشیمی توافق کرده ایم یعنی فضایی را بنگاه‌های بزرگ برای همکاری فراهم می‌کنند تا بنگاه‌های کوچک و متوسط شکل بگیرند تا از مواد محصول این بنگاه‌های بزرگ، محصولات جدیدی را در قالب زنجیره ارزش تولید کنند.

مجری: این پارک‌ها همان پارک‌های پتروشیمی هستند که هلدینگ خلیج فارس پیش می‌برد ،مواد اولیه‌ در بورس در حال عرضه است و بحثی که وجود دارد این است اگر قرار باشد این واحد‌های پتروشیمی خودشان بخواهند به صنایع پایین دستی شان مواد اولیه بدهند آن‌هایی که زیرمجموعه نیستند چه کار باید بکنند؟

رسولیان: اشکال ندارد که در بورس عرضه می‌شود، زیرا منافاتی با این موضوع ندارد فرض کنید در منطقه همدان زنجیره ارزش سفال شکل گرفته آنجا این قدر واحد‌های تولیدی وجود دارند که هر کدام کاری انجام می‌دهند و هر کدام قسمتی از زنجیره ارزش تولید را برعهده دارند بنابراین تأمین مواد اولیه و محصول نهایی در پتروشیمی هم به همین صورت اتفاق می‌افتد.

رسولیان افزود: بالاخره مکان تحویل کالا یا محصولی که تولید می‌شود و واحد‌هایی که در حاشیه و در کنار واحد‌های اصلی هستند از طرق مختلف می‌توانند فعالیت یکدیگر را در قالب خوشه صنعتی تکمیل کنند فرض کنید پتروشیمی یا پالایشگاه گاز خانگیران مشهد که در پایین دستش خیلی‌ها آمدند گوگرد تولید کردند یا مواد دیگر تولید کردند شکل گرفته، آن‌ها بازهم محصول جدیدی از آن تولید کردند که خودش یک زنجیره جدید را شکل داده است.

مجری: آقای رسولیان چه زمانی می‌توانیم بگوئیم مشکلات زیرساخت شهرک‌های صنعتی مثل آب و برق را به طور کامل رفع کرده ایم؟

رسولیان: کار سختی است که بتوانیم به طور دقیق زمان آن را اعلام کنیم، زیرا این کار مداوم است و شهرک‌هایی اضافه می‌شوند،اما تقریباً در یکی دو سال گذشته بیش از ۵۰ شهرک جدید و بیش از ۶ هزار زمین صنعتی جدید اضافه شده، اما دو مشکل عمده‌ آب و برق همچنان وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۴ پست را با شرکت برق مشارکت کرده ایم یعنی نیاز ضروری زیرساخت برق در یکی دو سال آینده تأمین می‌شود و همچنین بیش از ۲ هزار لیتر پسآب شهری برای شهرک‌های صنعتی خریداری کرده ایم و امیدوارم وزارت نیرو کل پسآب شهری را در اختیار وزارت صمت برای تولید قرار دهد، همچنین امیدواریم بتوانیم در یکی دو سال آینده سطح متوازنی را در زیرساخت‌ها ایجاد کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید