حفظ اصالت صنعت فرش دستباف با شناسنامه

0
همه دنیا ایران را با فرش دستباف می‌شناسند این در حالی است که فرش‌های افغانی، ترکیه ای، پاکستانی، مصری و هندی به اسم فرش ایرانی صادر و عرضه می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، این دغدغه‌ای است که عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف، سال گذشته آن را به عنوان آسیب صنعت فرش دستباف مطرح می‌کند و می‌گوید: این آسیب در نتیجه نبود شناسنامه و هویت برای فرش دستباف ایرانی اتفاق افتاد می‌افتد.

دغدغه‌ای که وزارت صمت را به عنوان متولی صنعت فرش بر آن داشت تا با اجرای طرحی، در صدد محافظت از هویت و نام و نشان هنر صنعت فرش دستباف برآید. طرحی که در آن تولیدکنندگان به دریافت شناسنامه فرش و اجباری شدن آن ملزم شدند و از این پس صادراتِ فرش دستباف بدون شناسنامه ممنوع است.

ممنوعیتی که ریشه در قانون دارد یعنی بر اساس ماده ۳ قانون حمایت از فعالان صنایع دستی و فرش دستباف، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به صدور گواهی اصالت و شناسنامه برای فرش دستباف شده است. چرا که نداشتن شناسنامه برای فرش دستباف در نقش یک چالش، اصالت و هویت فرش دستباف ایرانی را هدف قرار داده بود البته رئیس مرکز ملی فرش دستباف، علت دیگر این سوء استفاده رقبا را جایگاه نخست و بهتر بودن فرش دستباف ایرانی را در جهان می‌داند.

بر این اساس سال گذشته اجرای آزمایشی طرح شناسنامه دار شدن فرش دستباف توسط یک شرکت داخلی انجام شد که نتایج خوبی را برای آن‌ها رقم زد. حالا خانم فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: الزام به داشتن شناسنامه برای فرش دستباف ایرانی سبب افزایش ارزش افزوده تولیدات فرش دستباف این شرکت و استقبال کارگاه‌های تولیدی و صادرکنندگان شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: برای صدور این شناسنامه ۱۲ شاخص تعیین شده که از جمله آن می‌توان به مشخص بودن منبع و مرجع مواد اولیه‏‏, طرح و نقش فرش، ‏محل بافت، نام بافنده، و منطقه جغرافیایی تولید فرش اشاره کرد.

خانم رافع با تاکید بر حمایت از حقوق مصرف کننده افزود: اینکه خریدار و مصرف کننده بداند چه فرشی را خریداری می‌کند؟ آیا واقعا این فرش دستباف است یا ربات باف؟ با گره است یا بی گره و چند رج بودن؟ همه این موارد در شناسنامه و گواهی اصالت مشخص شده است.

بهرامی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف با استقبال از این طرح می‌گوید: یکی از اقدامات بسیار خوبی که توسط وزارت صمت و مرکز ملی فرش ایران انجام شد، صدور شناسنامه برای فرش‌های ایرانی بود که می‌تواند جایگاه فرش دستباف ایرانی را در حد بالایی نگه دارد.

به گفته بهرامی صدور شناسنامه و گواهی اصالت به فرش دستباف ایرانی هویت می‌دهد تا از صدور و عرضه فرش غیر ایرانی به نام ایرانی جلوگیری شود.

تولید کنندگان فرش دستباف می‌گویند تا قبل از اجرای طرح، مشکلات زیادی در فرایند تولید و صادرات فرش دستباف داشته اند.

میرزازاده یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در این باره می‌گوید: یکی از مشکلات فعالان عرصه فرش دستباف این بود که اجازه ورود مجدد به فرش صادراتی ایرانی برای ارائه خدماتی مانند شستشو یا تعمیر داده نمی‌شد. خانم رافع رئیس مرکز ملی فرش، اما می‌گوید: با صدور شناسنامه اصالت و هویت برای فرش دستباف ایرانی، از این پس به منظور ارائه خدمات پس از فروشِ فرش‌های مرجوعی، مشکلی نخواهیم داشت.

کارشناسان معتقدند با اجباری شدن طرح شناسنامه دار شدن فرش‌های دستباف از امسال، میزان تولید و صادرات در این هنر صنعتِ اشتغالزا و ارزآور، دقیق‌تر می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید