هشدار وقوع طوفان شن در برخی مناطق کشور

0
سازمان هواشناسی با اشاره به وزش باد شدید در ۱۳ استان تا آخر هفته نسبت به وقوع طوفان شن، تردد غیرضروری بیماران تنفسی و فعالیت‌های کشاورزی هشدار داد.

به گزارش نبض صنعت، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های اردبیل،‌گیلان، مازندران،‌گلستان،‌ خراسان شمالی و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ابرناکی، رگبار پراکنده باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای شمال استان‌های آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی،‌ اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی پیش‌بینی شده است.

پنجشنبه و جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده و در سایر مناطق کشور جو نسبتاً پایداری پیش‌بینی می‌شود. طی 5 روز آینده در مناطق شمال شرق، شرق، جنوب شرق و جنوب غرب کشور و بخش‌هایی از استان‌های قم،‌مرکزی،‌جنوب تهران و شمال و شرق اصفهان وزش باد،‌گاهی وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

طی این مدت در مناطق شرقی کشور به‌ویژه زابل رخداد طوفان شن همراه با کاهش دید و کیفیت هوا انتظار می رود. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان و نیمه غربی خلیج‌فارس و روز جمعه تنگه هرمز مواج است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در سواحل و فراسواحل

زمان شروع: اوایل وقت سه‌شنبه 1402/04/13

زمان پایان: صبح پنج‌شنبه 1402/04/15

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد، افزایش ارتفاع امواج تا حدود 1متردر سواحل استان خوزستان و بین 1 تا 1.5 متر در سواحل استان بوشهر، حداکثر تا 2 متر در نواحی دور از سواحل استان‌های خوزستان و بوشهر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی وقفس های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت های دریایی درسواحل و فرا سواحل.

توصیه: اجتناب از فعالیت‌های شنا وغواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت های تفریحی، اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی برای فعالیت‌های دریایی فراسواحل.

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری و حاکمیت بادهای 120 روزه

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/04/13

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/04/12: خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، قم، مرکزی، جنوب و غرب تهران، اصفهان.

سه‌شنبه 1402/04/13: تهران،‌ قم،‌ مرکزی، ایلام، خوزستان، شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، خراسان شمالی، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان،‌ یزد، کرمان.

چهارشنبه 1402/04/14: تهران، اصفهان، قم، مرکزی، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، ایلام، خوزستان، شرق هرمزگان.

پنجشنبه 1402/04/15: تهران، قم، مرکزی، همدان، شرق هرمزگان، اصفهان، یزد، کرمان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید