عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای تولید خودروی اقتصادی باید کنسرسیومهایی متشکل از شرکتهای توانمند داخلی در حوزه قطعهسازی تشکیل شود.
به گزارش نبض صنعت، روح اله ایزدخواه درباره تولید خودروی اقتصادی با بیان اینکه برای تولید خودروی اقتصادی باید بخش خصوصی واقعی و مردمی را وارد میدان کرد، پیشنهاد داد: باید کنسرسیومهایی متشکل از قطعه سازان موجود در کشور تشکیل و مزیتها و توانمندیهای آنها به اشتراک گذاشته و تجمیع شود تا این کنسرسیوم به موضوع تولید خودروهای اقتصادی ورود کند.
وی اضافه کرد: باید خودروسازیهایی داخلی واقعی از کنسرسیومهایی متشکل از قطعهسازان تشکیل شود تا بتوانند در تیراژهای متوسط به بالا خودروهای مذکور را تولید کنند که این پیشنهاد امکانپذیر است و یکی دو تیم در بخش خصوصی برای این موضوع فعال شده تا کنسرسیومهایی از قطعهسازان مختلف برای تولید خودروی اقتصادی با فناوری به روز تشکیل شود، البته منظور از خودروسازیهای داخلی خصوصی مانند آنچه در حال حاضر وجود دارد، نیست در واقع برخی از خودروسازیها با وجود اینکه خصوصی هستند اما در واقع مونتاژکار بوده و همان واردکنندگانی هستند که صرفا مرحله مونتاژ را در کشور انجام میدهند.
وی با بیان اینکه بعید است ایران خودرو و سایپا بتوانند خودروی اقتصادی واقعی تولید کنند، تصریح کرد: پیشنهاد میکنم دولت و وزارت صمت اقدامات لازم برای تشکیل خودروسازیهای جدید را در دستورکار خود قرار دهد تا توانمندیهای موجود در بدنه قطعهسازان کشور تجمیع شود.
ایزدخواه با بیان اینکه در حال حاضر قطعهسازان با استانداردهای بالا به تولید مشغول هستند که اگر توان این قطعهسازان تجمیع شود، میتوانند خودروسازیهای قطب سوم و چهارم تشکیل شود، ادامه داد: از آنجاکه سود خودروسازان مونتاژکار نیز در لاکچری فروشی است، اساسا سراغ تولید خودروی اقتصادی نمیروند. بنابراین باید کنسرسیومهایی متشکل از شرکتهای توانمند داخلی در حوزه قطعه سازی و مجموعه سازی با هدف تولید خودروی اقتصادی تشکیل دهیم.
انتهای پیام