عامل به چالش كشیدن دلار در مبادلات جهانی چیست؟

0
دلارزدایی
رئیس كل اسبق بانك مركزی گفت: بعضی از كشورها تبدیل به ابر قدرت‌های اقتصادی شده‌اند و رشد قدرت اقتصادی این كشورها، جایگاه بزرگتری به ارز ملی آنها در مقابل دلار در مبادلات بین المللی داده است.

به گزارش نبض صنعت، طهماسب مظاهری با بیان اینكه هر كشوری در دنیا تلاش دارد صادرات و واردات خود را با ارز ملی خود انجام دهد، گفت: كشورهایی كه اقتصاد قوی تری دارند در این زمینه موفق‌تر هستند اما كشورهایی كه اقتصاد كوچك‌تر و ضعیف تری دارند در مبادلات خود با دیگر كشورها، برای آنكه بتوانند تعهدات خود را انجام دهند، از ارز كشورهای قدرتمند استفاده می‌كنند.

وی با اشاره به این موضوع كه اقتصاد دنیا دوران رشد و نموی را سپری می‌كند، اظهار كرد: در این دوران بعضی از كشورها تبدیل به ابر قدرت‌های اقتصادی شده‌اند یا در حال تبدیل شدن هستند زیرا سهم بزرگتری از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. رشد حجم و قدرت اقتصادی بعضی از كشورها، جایگاه بزرگتری به ارز ملی آنها در مقابل دلار در مبادلات بین المللی داده است.

رئیس كل اسبق بانك مركزی با اشاره به چین و هند به عنوان دو كشوری كه رشد اقتصادی طولانی مدتی را تجربه كرده‌اند بیان كرد: چین در طول ۱۵ سال گذشته و بیشتر، رشد اقتصادی مستمر ۶ الی ۷ درصد تجربه كرده است. این كشورها قدرتمند شده و ابزار قوی تری پیدا كرده‌اند كه این مسئله موجب می‌شود تك قطبی اقتصادی آمریكا در دنیا را به چالش كشیده شود.

وی افزود: جهان تك صدایی در عرصه اقتصادی در حال تبدیل شدن به جهان چند قطبی است و در پی آن ارزهای مختلف كشورهای دیگر هم در مبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش ارزش پول یك كشور ناشی از افزایش قدرت اقتصادی آن كشور محسوب می‌شود.

مظاهری درباره دلایل افزایش ارز پول ملی برخی از قدرت‌های جدید اقتصاد جهان مانند چین توضیح داد و اظهار كرد: چون اقتصاد این كشورها رشد می‌كند و سهم بزرگتری از اقتصاد دنیا را با صادرات كالاهای بیشتر، با كیفیت‌تر و ارزان‌تر را در اختیار می‌گیرند، ارزش پول آنها هم افزایش پیدا می‌كند و در نتیجه جای دلار را در مبادلات تجاری جهان می‌گیرند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید