افت تولید خودرو در قله پیش فروش

0
آمارهای ارائه‌شده در سامانه کدال از کاهش 3.5 درصدی تولید خودروی سواری در ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو حکایت دارد.

به گزارش نبض صنعت، کمبود نقدینگی که به ادعای خودروسازان ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد و همچنین کمبود ارز، اصلی‌ترین دلایل افت تولید خودروسازان در تیرماه است.

به گفته خودروسازان، آنها در تولید ضرر می‌دهند؛ از همین رو کاهش عمدی تولید (با هدف زیان کمتر) نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل افت ماهانه خودروسازان باشد. این امکان نیز وجود دارد که خودروسازان خواسته‌اند با کاهش عمدی تولید، به سیاستگذار پیام دهند که با ادامه فریز قیمت، روند تولید مختل شده و برنامه مدنظر وزارت صمت محقق نخواهد شد؛ این در شرایطی است که خودروسازان در سامانه یکپارچه اقدام به پیش‌فروش بیش از سه‌میلیون دستگاه خودرو کرده‌اند.

به‌هر‌حال، بنابر آمار اعلامی از سوی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع ۳۴۲ هزار و ۹۴۸ دستگاه انواع محصول را در چهار ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند که این آمار از افزایش ۱۰درصدی تیراژ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

با وجود رشد تولید سالانه خودروسازان بزرگ، تیراژ ماهانه‌شان افت کرده است، اتفاقی که گفته می‌شود با چالش‌هایی مانند کمبود نقدینگی و ارز در ارتباط است. بنابر آمار اعلامی، سه خودروساز بزرگ کشور در تیر‌ماه امسال ۹۴هزار و ۶۳۳ دستگاه محصول به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با خرداد، ۵/ ۳درصد (بیش از سه‌هزار دستگاه) افت را نشان می‌دهد.

اما در بین سه خودروساز بزرگ، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌‌اند ۱۷۷هزار و ۲۰۴ دستگاه محصول را در چهار ماه ابتدایی امسال تولید کنند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید ایران‌‌خودرو ۴/۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سایپایی‌ها نیز با تولید ۱۲۳هزار و ۵۴۶ دستگاهی در چهار ماه نخست امسال، ۲۰درصد رشد تیراژ را تجربه کرده‌اند. همچنین پارس‌خودرو با تیراژ ۴۲هزار و  ۱۹۸ دستگاهی،  ۸/۵ درصد رشد تیراژ را در چهار ماه ابتدایی امسال به خود می‌بیند.

آمار اعلامی به بورس نشان می‌دهد به‌جز سایپا، دیگر خودروسازان بزرگ کشور با افت تولید ماهانه مواجه شده‌اند. در این بین، ایران‌‌خودرو دارای بیشترین تولید ماهانه است، به نحوی که در تیر ۴۷ هزار و ۲۲۴ دستگاه تیراژ داشته است؛ با این حال نسبت به خرداد، افت ۱۱/۵ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که سایپا علاوه بر تولید سالانه، رشد تیراژ ماهانه را نیز در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است.

بنابر آمار ارائه‌‌شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ ایران تیراژ ۳۶ هزار و ۱۶۸دستگاهی را در تیر به ثبت رسانده که نسبت به خرداد، بیش از ۱۰درصد رشد را نشان می‌دهد. در نهایت پارس‌‌خودرویی‌ها ۱۱‌هزار و ۲۴۱ دستگاه تولید در تیر‌ماه داشته و نسبت به خرداد با افت تولید پنج‌درصدی مواجه شده‌اند.

نکته مهم دیگر در مورد آمار تولید چهارماهه خودروسازان، تداوم عقب ‌‌افتادن آنها از برنامه مدنظر وزارت صمت است. طبق این برنامه، خودروسازان کشور باید تا انتهای امسال یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه انواع محصول اعم از سواری، وانت، کامیون و… را به تولید برسانند. فرض بر این است که سهم ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌‌خودرو از این برنامه، یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دستگاه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید