هزینه ۵۰۰۰ میلیاردی تشکیل وزارت بازرگانی

0
وزارت بازرگانی
در حالی که نمایندگان مجلس یازدهم در زمان فعالیت دولت دوازدهم با تشکیل وزارت بازرگانی بارها مخالفت کردند، اما اکنون با دو فوریت این لایحه موافقت کرده‌اند. علی‌اکبر علیزاده‌برمی، از نمایندگان مخالف تفکیک وزارت صمت، معتقد است که این برخورد سلیقه‌ای، هزینه‌ای حداقل ۵۰۰۰ میلیارد تومانی به اقتصاد ایران تحمیل می‌کند.

به گزارش نبض صنعت، مخالفت مجلس یازدهم با تشکیل وزارت بازرگانی در زمان فعالیت دولت دوازدهم باعث شد تا بررسی لایحه مربوطه حدود چهار سال به طول بینجامد. حال اما مجلسی که مخالف سرسخت گسترش تشکیلات دولتی بود، به تفکیک وزارت صمت رأی مثبت داده است تا رفتاری دوگانه و سلیقه‌ای در این موضوع داشته باشد.

در همین زمینه یکی از نمایندگان مجلس گفت: همین لایحه در دولت قبل به مجلس یازدهم ارائه شد، ولی رأی نیاورد. ز سوی دیگر، تصویب لایحه وزارت بازرگانی با توجه به اینکه مخالف برنامه ششم توسعه بود، نیازمند دو سوم آرای نمایندگان مجلس است، زیرا ساختار دولت نباید بزرگ شود.

تشکیل وزارت بازرگانی با میل رئیس مجلس

علی‌اکبر علیزاده‌برمی با بیان اینکه لایحه وزارت بازرگانی دو سوم آرا را هم نیاورد، عنوان کرد: رئیس مجلس با اختیاراتی که دارد و گویا با میل ایشان تعیین‌کننده می‌شود، اعلام کرد که لایحه وزارت بازرگانی مصوب شده است. این در حالی است که برنامه ششم تصریح دارد که دولت نباید بزرگ شود. بر اساس برآوردها تشکیل وزارتخانه جدید حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

وی ادامه داد: رای موافقان تشکیل وزارت بازرگانی به حدی نبود که بگوییم قاطبه نمایندگان موافق تشکیل این وزارتخانه بودند، تفاوت بین آرا موافق و مخالف حدود ۱۸ تا ۱۹ نفر بود. در واقع مخالفان 46 درصد و موافقان ۵۴ درصد بودند.

او درباره این پرسش که آیا در نهایت وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: کلیات این لایحه تصویب شده، ولی اینکه نهایتا به کجا برسد، مشخص نیست. بنده با مسکوت ماندن لایحه وزارت بازرگانی موافق هستم. اما متاسفانه هیات رئیسه اختیاراتی دارد که بهتر است در استفاده از آنها به عدالت نزدیک‌تر شوند.

نماینده دامغان در مجلس افزود: مجلس به عنوان عقل جمعی کشور در سال‌های قبل تصمیم گرفت که تجارت باید به تولید وصل شود زیرا سابقا از این موضوع ضربه زیادی خوردیم و ناهماهنگی‌های زیادی به دلیل جدا بودن بازرگانی از وزارت صمت در سال‌های گذشته داشتیم.

علیزاده‌برمی در پایان یادآور شد: عقل جمعی کشور آرام آرام به این نتیجه رسیده که حوزه بازرگانی باید با وزارت صمت ادغام شود و حتی دولت قبل هم پنج بار لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس ارائه کرد و خود مجلس یازدهم بود که این لایحه را رد کرد. در حالی که اکنون نه موضوع تغییر کرده و نه شرایط. پس چرا باید این لایحه تصویب شود؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید