افزایش قیمت نان دست اتحادیه‌ها نیست

0
گرانی نان از سوم مرداد در خراسان رضوی شروع شد و به دیگر استان‌ها نیز سرایت کرد به طوری که در حال حاضر ۱۳ استان کشور از افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت انواع نان خبر می‌دهند. این درحالی است که احمد وحیدی وزیر کشور چندی پیش گفته بود که در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداریم این درحالی است که به دلیل نبود نرخ کارشناسی شده نان بسیاری از نانوایی‌ها اقدام به کم فروشی یا گران فروشی می‌کنند که فشار مضاعفی علاوه بر گرانی به مردم تحمیل می‌کند. علاوه بر آن یکی از اصلی‌ترین کالاهای سفره‌ مردم به بهانه‌ افزایش هزینه‌های تولید و ناتوانی در ارائه به قیمت فعلی یک تورم دوباره را موجب خواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، از نظر رئیس اتحادیه نانوایان سنگک استان تهران برای مدیریت اوضاع باید در اسرع وقت نرخ کارشناسی شده نان را هرچه سریع‌تر در همه استان‌ها اعلام کنند که این امر می‌تواند در کاهش تخلفات گرانفروشی و کم فروشی موثر باشد! اما کارگران صنف نانوایی با گرانی نان مخالفند، هرچند دو سال است دستمزدشان بازهم به بهانه‌ غیرقانونی ثابت ماندن نرخ نان فریز شده و افزایش نیافته است.

اسدی یک کارگر نانوا در تهران در این رابطه گفت: ما کارگران نانوایی‌ها مخالف گران شدن نان هستیم؛ هر بار گرانی نان، سفره‌های خود ما را نیز کوچک‌تر می‌کند؛ چرا باید مردم و ما کارگران تاوان افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها را بدهیم؛ چرا کسی نمی‌گوید اجاره مغازه نانوایی‌ها یا مالیات و قبوض انرژی سنگین است که هزینه بالا رفته است؟

او تاکید می‌کند: راهکار افزایش قیمت نان نیست و دستمزد کارگران خباز باید مطابق قانون برابر تورم و هزینه‌های زندگی افزایش یابد و دولت نباید در این شرایط سخت زندگی مردم، نان را به بهانه‌ اینکه کارفرمایان خباز سود نمی‌کنند، گران کند همچنین قرار بود هیچ چیز در سال جدید گران نشود و حالا نان، «قوت غالب فرودستان» در تعدادی از استان‌ها گران شده است و مدت‌هاست که خرید «نان نصفه» رواج پیدا کرده؛ آیا قرار است با این گرانی‌ها، نان هم جزو کالاهای گران و کم مصرف شود و مردم به خرید قسطی و نسیه‌ آن روی بیاورند؟!

افزایش قیمت نان دست اتحادیه‌ها نیست

احمدرضا کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد درباره جزئیات گران شدن انواع نان یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای گفت: افزایش قیمت نان در دست اتحادیه و مسئولان مشهدی نیست و از طرف پایتخت چنین تصمیمی گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی اجرایی شده است. برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

کشتگر در واکنش به گلایه مردم درباره اعلام بی‌سروصدا و ناگهانی قیمت نان تاکید کرد: قبلا اعلام شده بود که قیمت آرد تغییر نمی‌کند، اما کسی نگفته قیمت نان تغییر نخواهد کرد.

او حتی متذکر شد: افزایش قیمت نان در دست اتحادیه و مسئولان مشهدی نیست و از طرف پایتخت چنین تصمیمی گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان‌رضوی اجرایی شده است. برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

در همین ارتباط غلامرضا قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی به دلایل افزایش قیمت نان در خراسان‌رضوی اعلام کرد: افزایش قیمت در بخش آرد صورت نگرفته و آرد نانوایی‌ها به همان قیمت سابق برای پخت نان توزیع می‌شود. تنها بخشی از هزینه نانوایی‌ها در قالب اجاره‌بها و خمیرمایه و هزینه‌های کارگری افزایش پیدا کرده که متناسب با آن، افزایش قیمت در نان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید : تکلیف قیمت نان تا آخر ماه یکسره می‌شود

براساس گفته قنبری، در برخی استان‌های کشور مانند خراسان‌رضوی در سال‌های اخیر افزایش برخی هزینه‌های تولید نان یارانه‌ای در قیمت نهایی لحاظ نشده بود که با مجوزی که از سوی این استان‌ها اخذ شد، این قیمت متناسب‌سازی شد، موضوعی که وزیر کشور نیز به آن اشاره کرده‌اند.

قنبری تصریح کرد: کارگروه آرد و نان استان با هماهنگی وزارت کشور، نرخ نان در خراسان‌رضوی را با سایر استان‌های بزرگ کشور مانند تهران، فارس و غیره متناسب‌سازی کرد. به این ترتیب، بعد از تایید وزارت کشور قیمت‌های جدید اعلام شد.

وی تاکید کرد: قیمت جدید نان برای همه شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی براساس یک رویه تغییر می‌کند.

نان در استان فارس ۳۰ درصد گران شد

پیش از این در بیست و یکم تیرماه امسال از افزایش قیمت نان در استان فارس خبر داده شد؛ به طوری که مهدی جمالی، مدیر غله استان فارس، خبر افزایش نرخ نان را تایید کرد و گفت: به دلیل آنکه مدت طولانی افزایش قیمت نان را نداشتیم و مزد کارگر در این فاصله افزایش قابل توجهی داشت در شورای آرد و نان مجوز افزایش قیمت نان داده شد.

مهدی جمالی عنوان کرد: این افزایش حدود ۳۰ درصد بر روی انواع نان لحاظ شده است و با این افزایش، نان در استان فارس معادل قیمت در استان‌هایی مثل اصفهان و یزد شد.

قیمت نان در استان مرکزی متناسب‌سازی شد

دهم مردادماه مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی از متناسب‌سازی نرخ نان خبر داد و محمدرضا گودرزی اعلام کرد: از امروز، دهم مردادماه، نان با قیمت متناسب‌سازی شده در نانوایی‌های استان عرضه می‌شود. وی توضیح داده بود: قیمت نان بین ۵ تا ۲۵ درصد متناسب‌سازی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی عنوان کرد: پیرو تصمیمات کشوری به منظور جبران بخشی از هزینه‌های نانوایان و با توجه به گلایه نانواداران مبنی بر عدم افزایش قیمت نان از سال ۱۴۰۰ تاکنون با وجود افزایش هزینه‌های دستمزد، تجدید نظر پیرامون قیمت نان‌ها به استان‌ها واگذار شد. استان مرکزی نیز پیرو این تصمیم، بررسی‌هایی را به منظور تغییر قیمت انجام داد و در نهایت عرضه نان با قیمت متناسب‌سازی شده در نانوایی‌های استان کلید خورد.

گرانی نان به بقیه کالاها هم سرایت کرد

براساس این گزارش، همه‌ ماجرا همین گرانی قریب‌الوقوع نان نیست، به طوری که براساس مشاهدات میدانی در مورد قیمت کالاها این واقعیت خود را نشان می‌دهد که تورم با شتابی بیشتر از قبل همچنان پیشتازی می‌کند، به طوری که یک بسته آدامس که تا دو هفته‌ قبل حدود ۲۵ تیرماه ۲۱ هزار تومان قیمت داشت در هفتم مرداد به ۲۸ هزار تومان رسیده است، تن ماهی ۷۰ هزار تومانی در این مدت به ۷۵ هزار تومان و کافی میکس دانه‌ای که در تیرماه ۱۲ هزار تومان بود، حالا ۱۵ هزار تومان است؛ به عبارتی در بازه یکماهه یا حتی کمتر، یک تورم ۲۰ تا ۳۰ درصدی بر بازار کالاهای خوراکی خانوار حاکم شده است و از نیمه‌ تیرماه تا امروز برخی کالاها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دوباره گران شده‌اند و این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه نسبت به خرداد ۳. ۲ درصد کاهش یافته و در تیر ماه امسال نیز تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩,٤ درصد بوده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩. ٤ درصد بیشتر از تیر ماه سال قبل، برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه تیر ماه در مقایسه با ماه قبل، ٣,٢ واحد درصد کاهش یافته است یعنی هزینه‌ها نسبت به تیرماه سال قبل حدود ۳۷ درصد افزایش یافته است و افزایش قیمت‌ها تداوم دارد و متوقف نشده است و این بازی با درصدها به معنای توقف، کنترل یا حتی ثبات تورم نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید