تداوم رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به روسیه

0
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: صادرات ایران به روسیه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰ درصد افزایش داشت و در چهار ماهه اول سال جاری نیز این نرخ رشد حفظ شده است.

به گزارش نبض صنعت، کاظم جلالی سه شنبه همزمان با دومین روز برپایی نمایشگاه بین المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۳ در مسکو افزود: در یک سال اخیر و طی ملاقات‌های مختلفی که با طرف‌های ایرانی و روس در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی داشتم، شاهد ابراز تمایل روس ها به همکاری بوده‌ام و برخی شرکت‌های بزرگ روسی نیز هم‌اکنون ارتباطات خوبی با شرکت‌های ایرانی برقرار کرده‌اند.

سفیر ایران در مسکو گفت: سال گذشته و در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ که با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت نیز همراه بود، ارتباطات اولیه شرکت‌های قطعه ساز و خودروساز ایرانی با همتایان روسی شکل گرفت که در حقیقت آغاز یک راه محسوب می شود و باید با اراده قوی تداوم یابد.

جلالی با بیان اینکه در یک سال گذشته شناخت صنعتگران ایرانی و روسی از یکدیگر رو به افزایش بوده است، پیگیری مستمر را مهم‌ترین عنصر در دستیابی به موفقیت برشمرد.

سفیر ایران در مسکو گفت: یکی از مشکلات تجار ایرانی، عدم شناخت مناسب از بازار روسیه است؛ در مقابل روس‌ها نیز از بازار و ظرفیت‌های صنعتی ایران شناخت کافی ندارند.

وی معتقد است: در طول دست‌کم ۱۰۰ سال گذشته شناخت مردم دو کشور از یکدیگر کاهش یافته است و پس از فروپاشی شوروی سابق نیز ‌روس ها بیشتر به سمت غربی‌ها تمایل پیدا کردند و با آنها تجارت داشتند؛ به طوری که تا پیش از جنگ اوکراین ۵۸ درصد تجارت روس‌ها با غربی‌ها بود.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر رفت و آمد بین ایرانی‌ها و روس‌ها زیاد شده و شناخت تجار دو کشور افزایش یافته است. در همین زمینه، خودرو، قطعات و مجموعه‌های مربوطه می‌تواند یکی از حوزه‌های همکاری باشد.

جلالی خاطرنشان‌کرد: در زمینه قطعات خودرو، هم روس‌ها امروز نیاز زیادی دارند و از طرفی قطعه سازان ایرانی نیز رشد بسیار زیادی داشته‌اند.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: بازدیدی از پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی داشتم که البته بخش کوچکی از توانمندی ایران در اینجا به نمایش درآمده و قابل افتخار است.

وی اظهار داشت: بسیاری از قطعات خودرویی که در گذشته به ناچار از دیگر کشورها وارد می‌شد، امروز با توانمندی تولید کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با کیفیتی بسیار خوب در حال تولید است و حتی به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

جلالی اضافه کرد: در سال‌های گذشته تبلیغات منفی زیاد در کنار کیفیت بعضاً پایین برخی خودروهای تولیدی، سبب شد تا جریانی علیه صنعت خودروسازی داخلی شکل بگیرد؛ اما واقعیت این نیست و توانمندی شرکت‌های داخلی قطعه ساز و خودروساز ایرانی بالا است.
وی یادآور شد: سال گذشته که قطعه‌سازان ایرانی محدودتر از امسال در نمایشگاه شرکت کرده بودند، بارها شاهد تعریف و تمجید روس‌ها از توان و پتانسیل ایرانی‌ها بودیم و این روند باید استمرار داشته باشد. تجار و صنعتگران ایرانی باید با روس‌ها رفت و آمد داشته باشند و مهم‌ترین عنصر در این راستا پیگیری مستمر است.

لزوم راه‌اندازی کریدور سبز گمرکی

سفیر ایران در روسیه، مشکل دیگر فراروی توسعه مناسبات تهران – مسکو را در حوزه گمرکی برشمرد و گفت: هرچند از سال گذشته تاکنون مشکلات در این حوزه کاهش داشته، اما در برخی مناطق همچون آستارا مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده است و ما نیز مرتب آنچه طرف‌های روس می‌گویند را گزارش می‌کنیم و درخواست داریم اصلاحاتی انجام شود.

جلالی با بیان اینکه سیاست‌های کلی گمرکی رو به پیشرفت است، افزود: باید امکانات را در گمرکات افزایش داده و با کمک شرکت‌های توانمند ایرانی “کریدور سبز” را شکل دهیم.

وی تاکید کرد: برخی کارهای خرد در حوزه گمرکی مانند بی‌نظمی‌های موجود و صفوفی که تشکیل می‌شود، باید کاهش یابد و اقداماتی همچون پلمپ دیجیتال راه‌اندازی شود تا کالاهای ایرانی به راحتی بتواند از مرز عبور کند.

مشکلات ترانزیت و لجستیک

سفیر ایران در روسیه، لجستیک و ترانزیت را دیگر مشکل بسیار بزرگ موجود بر سر راه توسعه تجارت دو کشور برشمرد و گفت: به دلیل تقاضای بالای موجود، چه در بخش حمل و نقل کامیونی و چه حمل با کشتی، هزینه حمل و نقل افزایش زیادی داشته است و در حوزه ریلی و راه آهن نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در حوزه جاده‌ای حمل و نقل بین دو کشور در حال انجام است و مطابق قرارداد منعقد شده در حوزه ریلی، رشت و آستارا به یکدیگر متصل خواهند شد.

تسهیل امور پولی و بانکی

وی همچنین به ظرفیت های کریدور شرقی (ترکمنستان- قزاقستان- روسیه) اشاره کرد و گفت: این کریدور از ظرفیت بالای حمل و نقل سالیانه ۱۵ میلیون تنی برخوردار است، اما سالانه کمتر از ۲۰۰ هزار تن از این ظرفیت استفاده می‌شود و باید در این بخش بتوانیم فعال‌تر عمل کنیم.

جلالی گفت: در مسائل پولی، مالی و بانکی نیز پیشرفت‌های مناسبات تهران – مسکو در یک سال گذشته خوب بوده و بخشی از مشکلات کاهش یافته است.

سفیر ایران در مسکو بیان داشت: اکنون ارتباطات خوبی بین برخی بانک‌های ایرانی و روسی برقرار شده و پیام رسان‌های دو طرف به یکدیگر متصل شده است، اما تحقق کامل ایان امر، مستلزم انجام برخی اقدامات در این حوزه است.

جلالی تاکید کرد: امروز در آغاز یک راه هستیم و باید بتوانیم این مسیر را با اراده قوی ادامه دهیم.

جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متوالی با برپایی پاویون اختصاصی، در رویداد بزرگ نمایشگاهی اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو حاضر شده است.

امسال ۳۲ شرکت مشتمل بر شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، ۲ شرکت بازرگانی و همچنین ۲۸ شرکت قطعه ساز، در اتومبیلتی ۲۰۲۳ حضور دارند که متراژی بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند.
نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو از ۲۱ تا ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ (۳۰ مرداد تا دوم شهریور) در مرکز نمایشگاه های بین المللی مسکو ( اکسپو سنتر) برپاست.

بنا بر اعلام برگزار کنندگان، علاوه‌بر روسیه، نمایندگان شرکت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، چین، کره جنوبی،هند، ترکیه، بلاروس، هنگ کنگ، بلاروس، مجارستان، آلمان، اندونزی، ایتالیا، قزاقستان، مکزیک، امارات متحده عربی، لهستان، سنگاپور، تایلند، تایوان و ازبکستان در این نمایشگاه بین‌المللی حضور یافته‌اند.

برای مدیران و فعالان صنعت خودروی ایران در این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی با خودروسازان و قطعه‌سازان دیگر کشورها، حضور در نشست مشترک با انجمن‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی روسیه و بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیران صنایع خودروسازی روسیه پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید