شورای رقابت قادر به تعیین قیمت محصولات سایپا نیست

0
با وجود گذشت چندماه از برگزاری مرحله دوم سامانه یکپارچه، قیمت برخی محصولات سایپا نامشخص است.

به گزارش نبض صنعت، با وجود گذشت چندماه از برگزاری مرحله دوم سامانه یکپارچه، قیمت محصولات سایپا ازجمله شاهین اتوماتیک و اطلس همچنان نامشخص است. تأخیر بیش‌ازحد سایپا و شورای رقابت در قیمت‌گذاری محصولات باعث شده است تا خریداران این خودروها با تردید و سرگردانی مواجه شوند.

البته این اولین‌بار نیست که خودروسازان ایرانی در قیمت‌گذاری خودروها کُند و عجیب عمل می‌کنند. برای مثال، ایران‌خودرو در ابتدای دهه ۱۳۹۰ و زمان عرضه رانا، تنها پیش‌پرداخت ۱۰ میلیون تومانی را برای این خودرو مطالبه می‌کرد، درحالی‌که قیمت آن تا زمان صدور دعوت‌نامه تحویل سری اول رانا مشخص نبود. چند سال بعد، این رویه قیمت‌گذاری درخصوص دنا نیز تکرار شد و نسخه فیس‌لیفت سمند با قیمت ۵۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار گرفت. پس از اعتراض مشتریان و انصراف آنان از خرید این خودرو، قیمت دنا به حدود ۴۲ میلیون تومان کاهش یافت. بنابراین کُندی در اعلام قیمت محصولات سایپا موضوع جدیدی نیست.

شورای رقابت قادر به تعیین قیمت محصولات سایپا نیست!

درحال‌حاضر قیمت چند محصول عرضه‌شده در سامانه یکپارچه ازجمله کوییک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس هنوز مشخص نشده است. بنابراین مشتریان برای خرید خودرویی تقاضا می‌دهند که از قیمت آن اطلاعی ندارند. بااین‌حال، عدم اعلام قیمت نمی‌تواند باعث در تنگنا قرارگرفتن مشتریان شود. درصورتی‌که قیمت اعلامی برای شاهین اتوماتیک یا اطلس بیش از میزان انتظار مشتریان باشد، آن‌ها از خرید این خودرو انصراف خواهند داد. شرایط فعلی بازار خودرو اجازه تحت فشار قراردادن خریداران را نمی‌دهد و آن‌ها به‌سرعت گزینه‌های جایگزین را انتخاب می‌کنند یا آنکه سرمایه خود را به سایر بازارها انتقال می‌دهند.

بنابر اعلام خبرگزاری‌های داخلی، تعیین قیمت محصولات سایپا در جلسه شورای رقابت به تاریخ 31 مردادماه نیز به نتیجه نرسیده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که از شهریورماه فرصت ویرایش سفارش و انتخاب محصولات جایگزین برای متقاضیان فراهم خواهد شد. بنابراین وزارت صمت و سایپا خودرویی را به مردم فروخته‌اند که پس از سه ماه، هنوز قیمت آن مشخص نیست!

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید