26.1 C
Tehran
اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳, ۲:۲۵ ب.ظ
خانه صنعت و تجارت دو عامل اصلی تورم مرداد ماه

دو عامل اصلی تورم مرداد ماه

0
مسکن و انواع گوشت بالاترین سهم را در تورم ماهانه مرداد به نام خود ثبت کرده‌اند. سهم نان و غلات از تورم ماهانه مرداد نیز بیشتر از سهم این کالا از تورم ماهانه تیر برآورد شده است.

به گزارش نبض صنعت، برخلاف انتظارها تورم ماهانه کل در دومین ماه تابستانی امسال سرعت گرفت و به 2.4 درصد رسید. اقلام مختلف سبد مصرف خانوار به طور یکسان روی افزایش تورم ماهانه مرداد اثر نگذاشته‌اند. برای مثال، مسکن، سوخت و انرژی از میان اقلام غیرخوراکی و گوشت و فرآورده‌های آن از میان اقلام خوراکی بیشترین سهم را در افزایش تورم ماهانه مرداد ماه داشته‌اند.

 مقایسه سهم مسکن از تورم مرداد با سهم این کالا از تورم تیر نشان می‌دهد که افزایش چشمگیری در طی این یک ماه رخ داده که می‌تواند به دلیل افزایش اجاره‌بها در نیمه تابستان باشد. همچنین، سهم «نان و غلات» از تورم مرداد نسبت به سهم این کالا از تورم تیر افزایش یافته است. بنظر می‌رسد افزایش قیمت نان در تعدادی از استان‌های کشور علت این اتفاق باشد.

هزینه‌های مرداد چقدر از تیر گران‌تر شد؟

تورم ماهانه نشان می‌دهد که قیمت خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در یک ماه چقدر نسبت به ماه قبل تغییر کرده است.  این شاخص در تیر معادل ۲ درصد بوده و در مرداد به ۲.۴ درصد رسیده که افزایشی ۰.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

سبد مصرفی خانوار از اقلام خوراکی و غیرخوراکی متنوعی تشکیل شده و سهم هر یک از این اقلام روی تورم ماهانه کل سبد متفاوت است. سهم اقلام خوراکی و غیرخوراکی از تورم ماهانه نشان می‌دهد که هر کالا چند واحد از تورم ۲.۴ درصدی مرداد ماه را محقق کرده است.

سهم اقلام

افزایش سهم گوشت و نان از تورم ماهانه مرداد

از میان اقلام خوراکی، انواع گوشت و فرآورده‌های آن بیشترین سهم را در تورم ماهانه مرداد گذاشته است. به بیان بهتر، ۰.۶۸ واحد درصد از تورم ۲.۴ درصدی مرداد را گوشت ایجاد کرده است. این در حالی است که تنها ۰.۴۷ واحد درصد از تورم ۲ درصدی تیر متاثر از این کالا بوده است. بنابراین بنظر می‌رسد افزایش قیمت گوشت در مرداد به قدری بوده که سهم این کالا در تورم ماهانه مرداد را افزایش داده است.

اتفاق مشابهی در خصوص نان و غلات دیده شده است؛ به طوری که سهم نان و غلات از تورم ۲ درصدی تیر تنها ۰.۰۴ واحد درصد بوده اما در مرداد امسال این سهم به ۰.۰۷ درصد رسیده است. بنظر می‌رسد افزایش قیمت نان در برخی از استان‌ها مسبب این رخداد باشد.

با توجه به این که تورم ماهانه میوه و خشکبار منفی بوده، سهم این کالا از تورم نیز منفی برآورد شده است. به عبارت دیگر، در مرداد امسال قیمت میوه و خشکبار نسبت به تیر ماه ۲.۷ درصد ارزان‌تر شده و به همین واسه این کالا تورم ماهانه مرداد را ۰.۱۱ واحد درصد کاهش داده است. اگر تورم منفی میوه و خشکبار وجود نداشت، تورم ماهانه مرداد ۰.۱۱ واحد درصد بیشتر از رقم فعلی (۲.۴ درصد) برآورد می‌شد.

مسکن، متهم اول افزایش تورم ماهانه مرداد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱.۰۳ واحد درصد از تورم ۲.۴ درصدی مرداد ماه متاثر از مسکن بوده است. این در حالی است که در تیر تورم ماهانه معادل با ۲ درصد بوده و سهم مسکن از آن تنها ۰.۶۸ واحد درصد برآورد شده است. بنابراین سهم مسکن از تورم ماهانه افزایش یافته و بنظر می‌رسد که این اتفاق به واسطه افزایش اجاره‌‌بها در اواسط تابستان باشد.

از میان اقلام غیرخوراکی و خدمات، پوشاک و کفش با ثبت سهم ۰.۱۲ واحد درصدی، دومین سهم بالا را در ایجاد تورم ماهانه مرداد رقم زده است. کمترین سهم از این شاخص را ارتباطات و آموزش محقق کرده‌اند. به بیان دیگر، تنها ۰.۰۱ از تورم ۲.۴ درصدی مرداد متاثر از هر یک از این اقلام بوده است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید