منتظر گرانی لبنیات باشیم

0
لبنیات
لبنیات
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: نرخ‌گذاری دولت برای افزایش قیمت محصولات لبنیات غیرکارشناسی است و به همین دلیل کارخانجات در تولیدات بعضی اقلام لبنی متضرر می‌شوند.

به گزارش نبض صنعت، لبنیات طی سال‌های اخیر رفته رفته از سفره ایرانی‌ها حذف شد. براساس آمارهای اعلامی، متوسط مصرف سرانه شیر در جهان برای هر نفر ۱۶۰ کیلوگرم است که این عدد برای هر ایرانی درخوشبینانه‌ترین حالت، ۷۰ کیلوگرم اعلام شده است که قطعا کاهش قدرت خرید مردم؛ مهم‌ترین دلیل آن به شمار می‌آید.

در حالی طبق آمارها مصرف سرانه محصولات لبنی در ایران سال به سال کاهش پیدا می‌کند که قیمت آن همواره روبه افزایش بوده و به گفته واحدهای ‌تولیدی، بعضی از محصولات لبنی همچنان با ضرر یا حاشیه سود بسیار کم به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دولت نیز مثل همیشه برای کنترل بازار، فرمول نرخ‌گذاری برای کارخانجات و واحدهای تولید تعیین می‌کند که براساس جدیدترین نرخ‌گذاری دولت، ۴ قلم محصول لبنی حداکثر تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این درحالی است که گفته می‌شود برخی اقلام لبنی مثل پنیر و ماست در ۵ ماه اخیر چند بار افزایش قیمت را تجربه کرده‌‎اند.

علیرضا فتاحیان یکی از تولیدکنندگان محصولات لبنی در این مورد گفت: نوسانات زیاد مواد اولیه کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است و زمانی که دولت نیز در تعیین قیمت‌ها دخالت می‌کند؛ به واحدهای تولیدی فشار وارد می‌کند و باعث به تعطیلی کشاندن آنها می‌شود.

وی افزود: در همین چند ماه اخیر هزینه تولید انواع لبنیات بالا رفته است و ما مجبور به افزایش قیمت می‌شویم.

فتاحیان ادامه داد: هیچ یک از تولیدکنندگان علاقه‌ای به افزایش قیمت محصولات خود ندارند؛ چون اگر این کار را انجام دهند، بازار رقابت را از دست خواهند داد.

افزایش قیمت‌ها بر اساس مصوبه دولت است

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره علت افزایش چندباره لبنیات گفت: براساس مصوبه دولت قیمت ۴ قلم محصولات لبنی تا سقف ۳۰ درصد مجوز افزایش قیمت دارند؛ اما بعضی واحدهای تولید به دلیل تصاحب سهم بیشتر بازار، در ابتدای سال افزایش قیمت نداشتند یا افزایش قیمت کمی داشتند که طی هفته‌های اخیر افزایش قیمت را اعمال کردند. این افزایش براساس مصوبه دولت بوده و از آن تجاوز نکرده‌اند.

وی درباره مصوبه نرخ‌گذاری دولت برای افزایش قیمت محصولات لبنیات اظهار کرد: این نرخ‌گذاری که برای ۴ قلم محصولات لبنی تعیین شده، غیرکارشناسی است و به همین دلیل کارخانجات در تولیدات بعضی اقلام لبنی متضرر می‌شوند یا محصولات خود را با سود کم روانه بازار می‌کنند.

بنی‌طبا با بیان اینکه شیر نایلونی کم چرب، شیر بطری کم چرب، پنیر یو اف و ماست دبه‌ای کم‌چرب اقلامی است که براساس مصوبه دولت، واحدهای تولید اجازه افزایش قیمت بیش از ۳۰ درصد آنها را ندارند، افزود: بیشتر فروشگاه‌های زنجیره از هر قلم کالا، ۲۲ درصد سود طلب می‌کنند و واحدهای بزرگ تولیدی برای اینکه متضرر نشوند، مجبور به تولید محصولات لبنی مختلف، غیر از آن ۴ قلم محصول نرخ‌گذاری شده توسط دولت می‌شوند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که واحدهای تولیدی کوچک نمی‌توانند محصولات متنوع زیادی عرضه کنند و به همین دلیل بسیاری از آنها رو به تعطیلی می‌روند؛ در حالی که حداقل ۱۵۰ نفر به طور مستقیم در هر یک از این واحدها مشغول به کار هستند که این عدد در شهرها و مناطق کوچک و کم‌جمعیت رقم قابل توجهی است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر حداقل ۲۵۰ برند لبنی در بازار فعالیت دارند، گفت: ما ازدولت انتظار حمایت خاصی نداریم؛ چون صنعت لبنیات خصوصی است، دولت باید اجازه دهد رقابت در این بخش شکل بگیرد که این موضوع با قیمت دستوری اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: از سوی دیگر در همه جای دنیا کارخانه‌داران موظف‌اند قیمت درب کارخانه را روی محصول خود درج کنند تا بین فروشگاه‌ها و توزیع‌کنندگان رقابت بر سر قیمت شکل گیرد؛ ولی متاسفانه این اتفاق به درستی در کشور ما رخ نداد و این موضوع باعث می‌شود که سود نهایی محصولات به جای اینکه به جیب مصرف‌کننده برود، روانه جیب فروشگاه‌ها و توزیع‌کنندگان شود.

بنی‌طبا درباره احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها در نیمه دوم سال اظهار کرد: اگر تورم کنترل شود و قیمت شیرخام به عنوان ماده اصلی محصولات لبنی ثابت بماند، قطعا شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود و فعلا نشانه‌ای بر تغییر قیمت دیده نمی‌شود.

عرضه شیر رایگان در مدارس کلید می‌خورد

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در پاسخ به این سوال که ماجرای عرضه شیر در مدارس به کجا رسیده است؟ گفت: ما با سازمان میادین تهران و دیگر بخش‌های مرتبط، مکاتباتی داشتیم به نتایج خوبی رسیده‌ایم و اگر دولت نیز همکاری کند‌، می‌توانیم عرضه شیر در همه مدارس کشور را آغاز کنیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید