جهش در تامین برق صنایع

0
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: امسال برای نخستین بار تامین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی روبه‌رو شد و از بخش خانگی پیشی گرفت.

به گزارش نبض صنعت، مصطفی رجبی‌مشهدی امروز در نشست خبری افزود: امسال صنایع بزرگ رشد ۸.۱۵ درصدی برق را برای نخستین بار تجربه کردند.

وی ادامه داد: این رشد مصرف در بخش صنایع در سال حمایت از تولید ناشی از مدیریت مصرف در بخش خانگی بود که با اعمال پاداش محقق شد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان‌کرد: به‌طور متوسط در ۱۰ سال اخیر رشد مصرف برق در بخش صنایع چهار درصد بود که امسال برای نخستین بار رشد ۲ برابری پیدا کرد.

رجبی مشهدی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به ناترازی شدیدی که در صنعت برق وجود داشت دو اقدام اساسی برای تامین برق پایدار در دستور کار قرار گرفت.

وی، افزایش ظرفیت تولید برق و اعمال روش های مدیریت مصرف را این دو اقدام اساسی برشمرد و گفت: اعمال این دو روش سبب شد برق مورد نیاز همه بخش های کشور از جمله صنایع و خانگی بدون هیچ محدودیتی تامین شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق خاطرنشان‌کرد: براین اساس امسال دومین سالی است که برق مورد نیاز کشور تامین شد و هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای اعمال نشد.

رجبی مشهدی، ویژگی خاص تابستان امسال را افزایش بی سابقه دمای هوا در سراسر جهان و بین ۱.۵ تا ۲ درجه در کشورمان دانست و ادامه داد: هریک درجه افزایش دما سبب افزایش حدود یک هزار و ۸۰۰ مگاوات مصرف برق را به دنبال دارد.

وی افزود: این افزایش مصرف برق که ناشی از وسایل سرمایشی بود، ۳۲ هزار مگاوات به بار شبکه افزود درحالی که افزایش پیک بار شبکه ۴۰ هزار مگاوات است.

سخنگوی صنعت برق گفت: همچنین شهریورماه امسال هوا بسیار گرم بود که موجب رشد تقاضای مصرف در این ماه شد.

رجبی مشهدی افزود: میزان رشد تقاضا ۸.۳ درصد بود که عدد بزرگی محسوب می شود و امسال به‌طور تقریبی رشد تقاضای مصرف ۲ برابر سال گذشته بود.

افزودن ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هفت‌هزار و ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق خاطرنشان کرد: همچنین یک هزار و ۵۶۰ مگاوات ناشی از ارتقا توان نیروگاه های موجود به دست آمد.

رجبی مشهدی درباره وضعیت شبکه انتقال کشور گفت: اقدام های خوبی برای تقویت شبکه برق انجام شد.

وی، طول شبکه انتقال کشور را ۹۸۶ هزار کیلومتر اعلام کرد و از برنامه ریزی برای رفع مشکلات شبکه خبر داد.

اوج بار امسال، ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات

سخنگوی صنعت برق، اوج بار امسال را ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات عنوان کرد و گفت: این میزان بر بدون مشکل تامین شد و رشد بیش از ۸ درصدی صنایع رقم خورد.

رجبی مشهدی ادامه داد: امسال سال گرمی بود به گونه ای که گنبد گرمایی در هشت کشور اطراف ایران ایجاد شد و کشورمان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: این موضوع بیش از هشت‌هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزود با این وجود صنعت برق بدون هیچ مشکلی برق پایدار برای همه بخش ها را تامین کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق گفت: امسال اوج بار کشور بیش از ۳۵ بار اتفاق افتاد و این درحالی بود که سال گذشته این میزان ۱۷ بار بود.

۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند

رجبی مشهدی به اقدام مدیریت مصرف وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: طرح اختصاص پاداش به مشترکان امسال به خوبی اجرا شد و در نتیجه آن ۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند.

وی، میزان پاداش را ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که این امر سبب کاهش مصرف در بخش خانگی برای نخستین بار و افزایش آن در بخش صنعت شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بخش صنعت در چهار ماه گرم امسال با رشد مصرف برق روبه‌رو شد و در سال تولید حمایتی خوبی از بخش صنعت توسط صنعت برق انجام شد.

رجبی مشهدی در باره مدیریت مصرف در بخش اداری هم گفت: امسال با توجه به وجود ناترازی موجود برق توانستیم با تفکیک اوج بار بخش اداری از طریق اصلاح ساعت کار و نصب کنتورهای هوشمند صرفه جویی خوبی در این برق داشته باشیم.

وی افزود: همچنین ۲۵۴ مگاوات هم از طریق مولدهای اضطراری در اختیار بخش اداری حاصل شد.

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال بخش صنعت توانست در روزهای تعطیل افزایش مصرف خوبی داشته باشد.

رجبی مشهدی به تلاش وزارت صمتو نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش صنعت اشاره کرد و گفت: از این محل دو واحد نیروگاهی فولاد به زودی به شبکه سراسری برق متصل می شود.

وی ادامه داد: امسال در مجموع عملیات اجرایی احداث پنج هزار مگاوات توسط بخش صنعت اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق از رشد ۸.۵ درصدی صنعت آلومینیوم، ۸۴ درصدی صنعت خودروسازی و رشد خوب سایر صنایع خبر داد.

رجبی مشهدی در باره برخی خاموشی های اتفاق افتاد گفت: طول شبکه برق کشورمان از گستردگی کم نظیری برخودار است و همین امر اتفاق های ناخواسته ای را رقم می زند که موحب بروز برخی خاموشی ها می شود.

وی ادامه داد: اما بروز این خاموشی ها در اسرع وقت رسیدگی و برطرف می شوند.

سخنگوی صنعت برق میزان خاموشی به ازای هر فرد درسال گذشته را ۳۷۹ دقیقه درسال دانست و از برنامه ریزی برای کاهش آن تا سال ۱۴۰۳ خبر داد.

رجبی مشهدی میزان ناترازی برق را به طور متوسط ۱۰ هزارمگاوات دانست که حداکثر به ۱۲ هزار مگاوات در برخی مواقع رسید.

وی گفت: اگر افزایش ظرفیت تولید برق در دولت سیزدهم انجام نمی شد میزان این ناترازی به ۱۹ هزار مگاوات می رسید.

سخنگوی صنعت برق از نصب حدود یک میلیون و ۴۰ هزار کنتور هوشمند خبر داد و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار کنتور هم تا آخر امسال نصب می شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید