احتمال خروج سیمان از بورس کالا ضعیف است

0
سیمان
سیمان
در روزهای گذشته بحث‌هایی در رابطه با خروج سیمان از بورس کالا مطرح شد، اما رئیس هیات مدیره انجمن سیمان معتقد است احتمال اخذ این تصمیم ضعیف است، چرا که عرضه سیمان در بورس کالا به نفع کارخانه‌ها، مصرف‌کننده نهایی و دولت تمام می‌شود و با خروج آن ممکن است هم کارخانه‌ها و هم مصرف‌کننده متضرر شوند و این تصمیم تبدیل به یک بازی دو سر باخت شود.

به گزارش نبض صنعت، در روزهای گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، دستور داد تا برای کاهش قیمت مسکن، قیمت فولاد و سیمان کاهش یابد. توقف عرضه سیمان در بورس کالا پیشنهادی است که از سوی تیک اقتصادی او مطرح شده است. فارغ از اینکه دستورات مقامات چقدر توانسته در کنترل بازار موفق باشد، به نظر می‌رسد این صحبت‌ها مقدمه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا باشد. چراکه روز گذشته هم وی دستور به تشکیل هیئت‌های کارشناسی برای بررسی عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا در راستای کاهش قیمت ساخت نهضت ملی مسکن داد.

در این میان مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، هم بورس کالا را عامل گرانی مصالح ساختمانی می‌داند. او همچنین گفته است که عرضه سیمان و فولاد در بورس کار غلطی است و برخی بورسی‌ها دراین‌باره اصرار نکنند، چراکه در غیر این صورت باید قیمت پایه عرضه تغییر کند.

در مقابل، این تصمیم در بین بورسی‌ها بازخورد خوبی نداشته و حتی اخیرا همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، به ایسنا گفته که طرح خروج سیمان و فولاد از بورس، خواست رانت‌خواران است، چراکه آن‌ها تمایل زیادی به بازگشت سیستم حواله‌ای برای تامین منافع خودشان دارند.

به طور کلی محیط شفاف بورس نسبت به گذشته دست دلالان را از بورس کوتاه کرده است. طوری که پیش از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را به قیمت پایین از تولیدکننده می‌خریدند و با سود بالا به مصرف‌کننده می‌فروختند و در مقاطعی هم شاهد کمبود سیمان در بازار بودیم. اما آغاز عرضه سیمان در بورس کالا منجر به کاهش قیمت این محصول شد.

احتمال خروج سیمان از بورس ضعیف است

حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن سیمان با بیان اینکه بذرپاش دغدغه‌های خود را در رابطه با قیمت مسکن ملی دارد تا با کنترل  قیمت مصالح اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی محقق شود، گفت: بر این اساس ایده خروج سیمان از بورس مطرح شد و در حال بررسی است. اما از منظر کارشناسی می‌توان گفت احتمالا خروج سیمان از بورس سودمند نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تاکنون تصمیمی در رابطه با خروج سیمان از بورس گرفته نشده و بیشتر، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر در رسانه‌ها بلد شده و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. این در حالی است که بازار سرمایه به این شایعات حساس است و ممکن است افرادی متضرر شوند. بنابراین باید بر این موضوع تاکید کرد بحث خروج سیمان از بورس کالا فقط در حد ایده است و فعلا مراجع مختلف در حال ارائه نظرات کارشناسی هستند و جمع بندی هم صورت نگرفته است.

اما در مجموع به گفته رئیس هیات مدیره انجمن سیمان به نظر می‌رسد احتمال خروج از بورس برای سیمان خیلی ضعیف است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید