اشتغال ۲۰ هزار نفری در صنعت پلاستیک

0
Bottling factory
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران از اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری صنایع پلاستیک در کل کشور خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، اکبر مشهدی زاده گفت: پلاستیک مانند آهن یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که در تمام صنایع اعم از صنایع هوایی و دریایی، واحد‌های صنعتی، خودرو، در منازل و‏‏‏ آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های محصول خوب بسته بندی آن است که این امر با پلاستیک محقق می‌شود، افزود: صنایع پلاستیک و نایلون اشتغالزایی بسیار خوبی دارد به طوری که اکثر واحد‌های تولیدی با کبود نیروی انسانی نیز مواجه اند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران در خصوص وضعیت صادرات این محصول هم گفت: در حال حاضر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و ترکیه صادرات داریم.

اکبر مشهدی زاده با گلایه از روند کند و طولانی واردات ماشین آلات این صنعت افزود: از هر کشوری که ماشین آلات وارد کنیم دو ماه به طول می‌انجامد تا به بنادر کشورمان برسد و پس از آن هم تا ۴ ماه ماشین آلات در گمرک خاک می‌خورد. اگر مشکلات ترخیص ارز و گمرکی تولیدکنندگان برطرف شود و اجازه ترخیص ماشین آلات را بدهند، ظرفیت تولید ما می‌تواند بالاتر هم برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از عرضه کم مواد اولیه در بورس کالا انتقاد کرد و گفت: عرضه‌های مواد اولیه آنقدر پایین است که رقابت‌های سنگین می‌خورد به طور مثال مواد پتروشیمیایی ‹پت›که در اکثر صنایع کاربرد دارد، هفته گذشته در بورس کالا تا ۱۵۰ درصد رقابت خورد و بورس کالا آن معامله را ابطال کرد‏‏‏.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران گفت: براساس دلار هر هفته یک نرخ جدید برای خرید مواد اولیه اعلام می‌کنند و کارخانجات به دلیل تعهداتی که دارند مجبورند با هر قیمتی که اعلام می‌شود مواد را خریداری کنند. تولیدکنندگان به علت نوسانات قیمت مواد اولیه مدام متضرر می‌شوند، حدود دوهفته گذشته حدود ۳۰ درصد قیمت مواد افزایش یافت فقط به این دلیل که مجتمع‌های پتروشیمی کف عرضه را رعایت نمی‌کنند.

مشهدی زاده افزود: در یک یا دو نوع مواد اولیه کمبود تولید داریم و اگر عرضه‌ها توسط مجتمع‌های پتروشیمی رعایت شود آن هم قابل حل است. وقتی عرضه مواد کم شود رقابت‌های کاذب ایجاد می‌شود واحد‌های تولیدی اگر با ارز آزاد مواد را وارد کنند ارزان‌تر از موادی است که پتروشیمی‌ها اختصاص می‌دهند.

 وی تامین مواد پت و پلی پروپیلن را بیشترین مشکل صنعت پلاستیک و نایلون بیان کرد و گفت: این دو مواد با احتساب ارز نیمایی در بورس کالا هر کیلو ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود، اما تولیدکنندگان آن را تا ۶۰ هزار تومان خریداری می‌کنند، این یعنی از قیمت جهانی هم بالاتر معامله می‌شود و بعضا این دو مواد با رقابت‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد رقابت می‌شود

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران با بیان اینکه خرید‌های اعتباری به مواد‌هایی اختصاص یافته که چندان کاربرد ندارد، گفت: آن دسته موادی که مادر هستند و در صنایع خودرویی یا نظامی کاربرد دارند را در زمره خرید‌های اعتباری قرار نمی‌دهند و معمولا موادی که کاربرد چندانی ندارند و به خارج نمی‌توانند بفروشند را بصورت اعتباری به تولیدکنندگان داخلی می‌دهند.

 مشهدی زاده ادامه داد: یکی از راه حل‌های حل مشکلات عرضه نامناسب پتروشیمی‌ها این است که مازاد آن در جیب پتروشیمی‌ها وارد نشود. بر اساس نوع موادی که در محصول استفاده می‌شود.

 به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران، اگر تولیدکننده‌ای مواد اولیه را گران‌تر خریداری کند به نسبت افزایش قیمت مواد اولیه‌ای که گران‌تر در بورس خریداری کرده محصول نهایی نیز با قیمت بالا به دست مصرف کننده می‌رسد. باوجود نامه نگاری و جلسات متعدد‏ برای رفع مشکلاتمان، وزارت صمت، اما می‌گوید برای رسیدگی به امور نیرو کم داریم به همین دلیل رسیدگی بسیار ضعیف است.

 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران در خصوص نحوه عرضه مواد اولیه این صنعت در بورس هم گفت: ستاد تنظیم بازار محصولات پتروشیمی که از دو نفر از واحد‌های خصوصی، یک نفر از اتاق بازرگانی و یک نفر از تعاونی‌ها با همکاری مجتمع‌های پتروشیمی وزارت صمت وزارت نفت و بورس کالا متشکل شده و قیمت مواد اولیه و نوع عرضه‌ها را مشخص می‌کنند و این ستاد در سازمان صنایع پتروشیمی مستقر است. در این صنعت ۱۵ هزار واحد صنفی وجود دارد، سازمان صنایع پتروشیمی هرهفته نوع عرضه‌ها را اعلام می‌کند.

 مشهدی زاده در پایان گفت: اگر سازمان‌های نظارتی عرضه نامناسب مواد اولیه را رصد کنند و اسناد واحد‌های تولیدی را مشاهده کنند رقابت‌های بالا قابل رهگیری است و با نظارت بر آن‌ها این مشکلات قابل حل است.

 انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید