آغاز جمع‌آوری آیفون ۱۴ و ۱۵ از بازار

0
مدیرکل مقابله با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: اگر مشاهده شود آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار در حال توزیع است دستور جمع‌آوری آن‌ها صادر خواهد شد.

به گزارش نبض صنعت، بهمن سال قبل ابلاغیه مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران صادر و ورود تلفن همراه با نشان تجاری اپل۱۴ به‌صورت همراه مسافر و پستی ممنوع اعلام شد؛ علت این ممنوعیت ارزبری بالای این کالا است.

طبق آمار‌ها یک درصد جامعه ایرانی کاربر گوشی‌های آیفون هستند، درحالی‌که ارز مورد نیاز برای این کالا بیش از ۳۰ درصد سبد ارزی کشور را به‌خود اختصاص داده بود. با وجود این ممنوعیت واردات آیفون ۱۴و ۱۵به‌صورت قاچاق ادامه دارد و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی فروشنده‌ها به مشتریان خود وعده رجیستر شدن این گوشی را داده‌اند و به همین دلیل بازار فروش آیفون ۱۴و ۱۵ در جریان است. این رویه سبب شد تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دست به‌کار شود و حالا دستور جمع‌آوری این گوشی‌ها از سطح بازار صادر شده است.

یاسر سوادکوهی، مدیرکل هماهنگی مقابله قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همین رابطه گفت: بسیاری از سریال‌های گوشی‌های آیفون۱۴ وارد شده ثبت گمرکی نشده‌اند و از نظر قانونی قاچاق محسوب می‌شوند.

درخصوص آیفون۱۵ نیز به هیج عنوان ثبت سفارشی صورت نگرفته و ورود آن حتی به‌صورت مسافری نیز ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود؛ بنابراین در محل‌های عرضه گوشی‌های تلفن همراه اگر مشاهده شود که این مدل گوشی‌های قاچاق در حال توزیع است دستور برخورد و جمع‌آوری آن‌ها صادر خواهد شد.

او با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های ذی‌صلاح دستور برخورد با گوشی‌های قاچاق را دریافت کرده‌اند، گفت: تمام عرضه‌کنندگان این کالا‌های قاچاق توسط کمیته شناسایی قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شناسایی شده است؛ از طرفی به‌صورت مکتوب به اصناف اعلام شده که از عرضه و فروش گوشی‌های قاچاق جلوگیری کنند.

 به‌ گفته او، گوشی‌های آیفون۱۴ که به‌صورت مسافری وارد شده‌اند، اما کد آن‌ها در گمرک ثبت نشده است نیز جمع‌آوری خواهند شد.

همچنین حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با بیان اینکه بار‌ها به مردم اعلام شده هنگام خرید استعلام اصالت را انجام دهند و اگر پاسخ منفی بود، از خرید کالا خودداری کنند، گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده، مردم نباید به هر فروشنده‌نمایی اطمینان کنند. اگر شخصی به فروشنده‌ای که گفته کالا در آینده رجیستر می‌شود اطمینان کرده و آیفون۱۴ به بالا خریده و حالا متوجه شده که کالا قاچاق است، می‌تواند با فاکتور به تعزیرات مراجعه و از فروشنده شکایت کند.

او درباره علت ممنوع بودن واردات آیفون۱۴و ۱۵گفت: قاعدتا واردات این کالا بهره اقتصادی ندارد و علاوه بر این در جنگ اقتصادی فعلی، واردات کالایی که این میزان ارز از کشور خارج کند و مورد استفاده کمتر از یک درصد مردم باشد، منطقی نیست.

به‌گفته او، با هماهنگی ضابطان نسبت به جمع‌آوری کالای آیفون۱۴ و ۱۵ اقدام خواهد شد. البته قاچاق آیفون۱۵ هنوز گستردگی کمتری دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید