ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان

0
انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که صنایع فولادسازی ایران سپتامبر امسال ۲ میلیون و چهارصد هزار تُن فولاد خام تولید کرد که با توجه به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد در ماه اوت، رشد ۸۰۰ هزار تنی را نشان می‌دهد.

به گزارش نبض صنعت، انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام برای ماه سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن رسید که ۱.۵ درصد نسبت به تولید سپتامبر سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید چهار کشور از ۱۰ کشور اول تولید کننده فولاد جهان، در بازه اول “ژانویه” تا آخر “سپتامبر” سال ۲۰۲۳، نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد در ۶ کشور هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه و آلمان افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش با وجود افزایش ۸۰۰ هزار تُنی تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر امسال نسبت به ماه اوت، صنعت فولاد کشور کاهش ۰.۶ درصدی تولید فولاد در بازه زمانی اول “ژانویه” تا آخر “سپتامبر” سال ۲۰۲۳ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است

کاهش تولید فولاد خام ایران در ماه “سپتامبر” امسال نسبت به ماه “سپتامبر” پارسال

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ماه “سپتامبر” امسال نسبت به ماه “سپتامبر” پارسال ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است، البته صنعت فولاد ایران در ۲ ماه “مه” و “ژوئن” رُشد بی‌سابقه ای در تولید فولاد داشت.

برپایه این گزارش، از نظر درصد تغییرات میزان تولید ماه “سپتامبر” امسال نسبت به همین ماه در سال پیش، ایران با کاهش ۱۲.۷ درصدی در صدر فهرست کاهش تولید نقطه به نقطه، بین کشورهای عمده تولید کننده فولاد قرار گرفت.

کارشناسان بر این باورند که رُشد زیاد تولید فولاد ایران در سال پیش در کنار اعمال برخی محدودیت‌های برق در تابستان امسال می‌تواند دلیلی بر کاهش ۱۲.۷ درصدی تولید فولاد خام کشور در ماه “سپتامبر” امسال نسبت به همین ماه در سال پیش باشد.

صنعت فولاد ایران در ماه “اوت” امسال نیز، بر اساس گزارش “میزان تولید جهانی فولاد خام” انجمن جهانی فولاد، نسبت به ماه “اوت” سال ۲۰۲۲، کاهش ۲۴.۱ درصدی را تجربه کرده بود و در آن ماه نیز کشورمان با کاهش ۲۴.۱ درصدی در صدر فهرست کاهش تولید نقطه به نقطه، بین کشورهان عمده تولید کننده فولاد قرار گرفت.

البته با وجود کاهش ۰.۶ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی ۹ ماهه “ژانویه” تا آخر “سپتامبر” سال ۲۰۲۳، ایران از ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲ موفق به تولید ۲ میلیون و چهارصد هزار تن فولاد خام شد که رشد ۸۰۰ هزار تنی نسبت به تولید ماه قبل میلادی دارد.

ماه ژوییه امسال نیز تولید فولاد خام ایران سه میلیون و دویست هزار تُن و در ماه “مه”به رکورد سه میلیون و ۳۰۰ هزار تُن رسیده بود که تولید ماه “سپتامبر” امسال نسبت به این ۲ ماه به ترتیب ۲۴ و ۲۷درصد کاهش داشته است.

انتقال زمان تعمیرات دوره‌ای بیشتر شرکت‌های فولادی کشور به مرداد و شهریور امسال برای کاهش بار مصرفی شبکه دلیل اصلی این کاهش تولید است.

ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان است

بر اساس آخرین گزارش “میزان تولید جهانی فولاد خام” تهیه شده توسط انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ۹ ماه منتهی به ماه “اوت” ۲۰۲۳ به ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن رسید و ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان قرار دارد.

ایران در ۹ ماه سال میلادی جاری موفق شد ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن فولاد تولید کند و در همین زمان چین ۷۹۵ میلیون و ۱۰۰، هند ۱۰۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن، ژاپن ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن و آمریکا ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند و در رتبه های اول تا چهارم برترین فولادسازان جهان قرار گرفتند.

روسیه با تولید ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن، کره جنوبی ۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن در رتبه های پنجم و ششم فولادسازان برتر جهان قرار دارند.

نزدیک‌ترین رقیبان ایران بین ۱۰ فولادساز برتر جهان به ترتیب برزیل، ترکیه و آلمان هستند، بطوری‌که در ۹ ماه ۲۰۲۳، برزیل با تولید ۲۴ میلیون تُن، ترکیه با تولید ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن و آلمان با تولید ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام، رتبه های هفتم تا نهم تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص دادند.

درصد تغییرات میزان تولید فولاد در ماه‌ “سپتامبر” سال ۲۰۲۳ نسبت به همین ماه در سال پیش از آن نشان می‌دهد: بیشترین افزایش مربوط به ۲ کشور هند و کره جنوبی است که هر ۲ کشور رُشد ۱۸.۲ درصدی را تجربه کرده اند و در رتبه های بعدی روسیه با ۹.۸ درصد و ترکیه با ۸.۴ درصد افزایش تولید در جایگاه‌های بعدی بیشترین افزایش نقطه به نقطه در مقایسه ماه سپتامبر امسال نسبت به ماه سپتامبر سال قبل قرار دارند.

میزان کل تولید فولاد جهان با کاهش ۰.۱ درصدی در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ به یک هزار و ۴۰۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن رسید، که برخی کارشناسانان صنعت فولاد علت کاهش تولید این محصول راهبردی در۹ ماه منتهی به “سپتامبر” امسال را ادامه تاثیر کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند.

رُشد ۸۰۰ هزار تنی تولید فولاد ایران در “سپتامبر” امسال نسبت “اوت” سال جاری نشان می‌دهد فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول راهبردی در سال رونق تولید، رُشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند و این امر باعث شده قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران که از ابتدای خردادماه امسال در بازارهای جهانی به ثبات قیمتی رسیده بود، شاهد تداوم ثبات قیمت باشد.

 تولید کنندگان برتر فولاد خام در جهان

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین،هند و ژاپن هستند و چین ماه “سپتامبر” امسال ۸۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که ۵.۶درصد نسبت به تولید همین ماه در سال قبل کاهش داشت.

ماه “سپتامبر” امسال هند با تولید ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار تُن فولاد خام، رُشد ۱۸.۲ درصدی نسبت به تولید همین ماه در سال قبل را تجربه کرد و ژاپن با تولید هفت میلیون تن فولاد خام کاهش ۱.۷ درصدی در این بازه زمانی ثبت کرد.

بر اساس این گزارش،تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه “سپتامبر” امسال، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن تخمین زده می‌شود که ۲.۶ درصد افزیش نسبت به ماه “سپتامبر” سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در بازه زمانی ماه “سپتامبر” ۲۰۲۳، روسیه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرد که ۹.۸ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان را مستحکم‌تر کرد.

طبق این گزارش، ماه “سپتامبر” امسال، کره جنوبی با تولید پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تُن تولید فولاد خام و با افزایش ۱۸.۲ درصدی نقطه به نقطه در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد در جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان با تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن و افزایش ۲.۱ درصدی،ترکیه نیز با تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن و افزایش ۸.۴ درصدی و برزیل با تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُنی و کاهش ۵.۶ درصدی نقطه به نقطه به ترتیب رتبه های هفتم تا نهم تولید کنندگان فولاد جهان را به خود اختصاص دادند.

میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه “سپتامبر” امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۴.۱ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش کاهش داشته است.

در این گزارش آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند در مجموع ۱۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۲.۱ درصد نسبت به ماه “سپتامبر” سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

براساس این گزارش،کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه “سپتامبر” امسال تنها موفق به تولید ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام شدند که ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه “سپتامبر” سال پیش را نشان می‌دهد.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع ۳ میلیون و ۵۰۰ تُن فولاد خام تولید کردند که ۲.۷ درصد افزایش نسبت به “سپتامبر” سال قبل را نشان می‌دهد.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع ۹ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۰.۳ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه “سپتامبر” کمتر است.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در مجموع هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۰.۷ درصد افزایش نقطه به نقطه داشته است که بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید روسیه است.

آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا در مجموع ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۳.۷ درصد کاهش نقطه به نقطه داشت.

۶۷ درصد فولادخام تولید شده خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، “سپتامبر” امسال در مجموع ۳ میلیون و ۵۰۰ تُن فولاد خام تولید کردند که ۸.۲ درصد کاهش نسبت به تولید ماه “سپتامبر” ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و ۶۷درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناسان بر این باورند که کاهش ۱۲.۷ درصدی تولید فولاد خام ایران در ماه “سپتامبر” امسال نسبت به همین ماه در سال پیش ، عامل کاهش ۸.۲ درصدی تولید فولاد خاورمیانه در این بازه زمانی است زیرا افزون بر دو سوم فولاد تولیدی در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود.

نقش اصفهان در موفقیت صنعت فولاد کشور

بی شک سهم استان اصفهان در تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن فولاد خام تولیدی کشور در ماه “سپتامبر” امسال که موجب شد صنعت فولاد ایران بین ۱۰ تولیدکننده جهانی فولاد قرار بگیرد، بسیار مهم و اثرگذار است و شرکت‌های فولادسازی اصفهان نقش پررنگی در کسب این موفقیت داشته اند.

افزون بر ۴۰ درصد فولاد خام کشور در استان اصفهان تولید می‌شود و این استان مزیت‌های رقابتی زیادی از جمله نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده، نزدیکی به ذخایر و منابع معدنی غنی آهن و جمعیت و وسعت کافی دلیلی بر آن شده تا این استان نگاه ویژه تری به صنعت فولاد داشته باشد.

هم اکنون میزان تولید فولاد در ایران حدود ۳۰ میلیون تُن در سال است که حدود ۴۰ درصد آن در اصفهان تولید می شود، در افق چشم انداز ۱۴۰۴ ، مقرر شده است کشورمان ۵۵ میلیون تُن ظرفیت تولید فولاد داشته باشد و میزان صادرات فولاد از ۹.۵ میلیون تُن فعلی به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات استان اصفهان را تشکیل می‌دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارند.

کاهش تولید فولاد خام به معنی کاهش سوددهی شرکت های در همان بازه زمانی فولادی نیست

به طور معمول اعلام نظرها درمورد کاهش یا افزایش تولید فولاد در چرخه تولید یک شرکت فولادسازی بر اساس میزان تولید “فولاد خام” صورت می گیرد که یک محصول میانی در فرآیند تولید است و انجمن جهانی فولاد نیز بر این اساس کشورها را رُتبه‌بندی می‌کند.

باید توجه داشت، کاهش تولید فولاد خام به معنی کاهش سود دهی شرکت های فولاد ساز نیست و دلیل آن صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت ها، میزان تولید شرکت‌های زیر مجموعه شرکت های فولادی و وجود فاصله زمانی بین تولید تا فروش محصولات است.

بی شک بین زمان تولید تا فروش محصولات فولادی فاصله زمانی وجود دارد و بر این اساس نمی‌توان میزان کاهش و یا افزایش تولید در یک مقطع زمانی خاص را عامل همان میزان کاهش و افزایش در آن بازه زمانی مشخص تلقّی کرد.

بیشتر شرکت های فولادسازی به‌دلایل مختلف از جمله کنترل بازار، تثبیت قیمت ها،جوابگویی به سفارش‌ها مشتریان ویژه و دلایل مختف دیگر با انبار کردن برخی محصولات فاصله زمانی بین تولید تا فروش محصولات فولادی ایجاد می کنند، که این فاصله می تواند در کاهش تاثیر نوسانات تولید در نواسات عرضه موثر باشد.

باید توجه داشت صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌های فولادی در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار (سایت کدال)، میزان تولید و فروش محصولاتی مانند گُندله،آهن اسفنجی، تختال، کلاف گالوانیزه ، آهک کلسینه و موارد دیگر تولیدی این شرکت‌ها را در چهار گروه محصولات گرم، محصولات سرد، محصولات پوشش‌دار و سایر محصولات تقسیم بندی کرده و اطلاعات را به صورت تلفیقی از همه شرکت های جزو شرکت مادر جمع آوری و منتشر می کند بنابراین کاهش تولید فولاد خام که یک محصول میانی صنعت فولاد است به معنی کاهش سود دهی شرکت های فولادی نیست.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید