روزنامه دولت، خودرو لوکس را نمی شناسد؟

0
هونگچی H۵ از سوی روزنامه دولت به نام خودرو لوکس معرفی شده و این درحالی است که در بازارهای جهانی «خودروهای لوکس» دارای قیمت بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار هستند.

به گزارش نبض صنعت، پايگاه خبرى تحليل بازار در گزارشى ويژه ضمن بررسى وضعيت بازار و جريمه در نظر گرفته شده براى گروه بهمن به نامگذارى خودرو لوكس از سوى روزنامه دولت و تعريف آن در بازارهاى جهانى پرداخته است. در اين گزارش ويژه آمده است:

به تازگی قیمت قطعات منفصله خودروسازان بخش خصوصی مشمول افزایش تعرفه واردات شده است. موضوعی که هم بر افزایش قيمت خودرو و هم در رشد زیان بخش خصوصی اثر قابل توجهی خواهد داشت، همزمان با این موضوع روزنامه دولت، «گروه بهمن» را قانونشکن معرفی و نظارت وزارت صمت در خصوص واردات، مونتاژ و قیمتگذاری خودروها را زیر سوال برده است.

صنعت خودرو کشور برای پیشرفت نیازمند بنگاه های اقتصادی چابک و توانمند است، این دومولفه به دلیل اشتباهات گذشته مدیران و مسئولان سیاستگزار صنعتی وقت برای دو خودروساز بزرگ کشور صدق نمی کند، از همین رو جهت افزایش اشتغالزایی و تنظیم گری بازار نیاز به حضور بخش خصوصی در این میان است.

ساماندهی بازار خودرو؟

اگر بازار جهانی خودرو را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که دولت ها و سازمان های مربوطه برای قوانین و مقرراتی تنظیم می کنند كه در بازار خودرو با تنوع محصول برای طیف های مختلف ازمشتریان ایجاد شود. بازار خودرو با دو شرط «آزادی بازار» و واردات خودرو لوکس تنظیم خواهد شد. یکی از ارکان اصلی «اقتصاد» آزادی بازار نام دارد، موضوعی که در کشور با دخالت مستقیم دولت و سیاستهای اشتباه شورای رقابت؛ ساماندهی در بازار خودرو از بین رفته است.

مزید اطلاع متولیان سیاستگذار صنعتی در کشور باید گفت آزادی بازار منجر به ایجاد رقابت میان خودروسازان و شرکت های واردکننده توام باامکان انتخاب برای مشتریان می شود، این موضوع در گام نخست کاهش قیمت خودروها و سپس ساماندهی بازار خودرو را به دنبال خواهدداشت.

در دنیا تعیین محدودیت قیمت برای خودروها فقط با هدف حمایت ازمشتریان انجام می شود، اما در کشور این شیوه تعریف و تعبیر عکسدارد. دولت یا سازمان های مربوط هر زمان که محدودیت قیمتی یا همانقیمت گذاری دستوری را برای محصولات لحاظ کردند، آن محصولات ازکالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه ای شدند.

در کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه که دارای صنعت خودروسازیهستند، دولت ها با پرداخت سوبسید های مانند تسهیلات مالی،تخفیفات مالیاتی، تسهیل وادرات و تشویق به تحقیق و توسعه از بنگاه های اقتصادی خود حمایت می کنند. در مقابل سیاستگذاران صنعتی کشور بدون در نظر داشتن این موضوع، هر روز چالش جدید برای خودروسازان ایجاد می کنند.

با این تفاسیر شاید بهتر باشد که وزارت صمت دولت سیزدهم توضیح بيشترى در خصوص ساماندهی صنعت خودرو جهت تنویر افکارعمومی و روزنامه دولت ارائه کند.

جریمه بهمن موتور یا اجرای مصوبه قیمت گذاری

جریمه ۱۳ هزار و ۸۶۰ میلیاردی بهمن موتور توسط سازمان تعزیرات حکومتی به دلیل گران فروشی، اخیرا مورد توجه روزنامه دولت قرار گرفته است. در همین رابطه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران پیشتر گفته بود: قیمت گذاری محصولات بهمن موتور براساس فرمول سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام شده است، اینگونه برخورد با خودروسازان بخش خصوصی قابل قبول ومناسب نیست.

بازار نیازمند خودرو لوکس

به تازگی خودرو هونگچی H۵ که ملقب به رولزرویس چینی است، ازسوی روزنامه دولت به نام خودرو لوکس معرفی شده است. جهت اطلاعباید یادآور شد که در بازارهای جهانی «خودروهای لوکس» دارای قیمتبیشتر از ۱۰۰ هزار دلار هستند. از سوی دیگر این محصولات دارای طراحی، تکنولوژی، کیفیت و تجهیزات بیشتر از خودروهای معمولی هستند. براساس این تعریف چگونه می توان خودرو هونگچی H۵ را بهعنوان محصول لوکس معرفی کرد؟

کارشناسان صنعت خودرو اعلام کردند که وزارت صمت به جای محدودیت در واردات خودرو، محدودیت عملکرد شرکت ها جهت کنترل و نظارت را در پیش بگیرد. تعیین سقف قیمت ۲۰هزار دلاری برای واردات خودرو در بازار کشور تاثیر بسزایی ایجاد نمی کند. زیرا هر مقدار قیمت خودروهای لوکس مانند مرسدس بنز اس ۵۰۰، تویوتا لندکروز یا لکسوس ال ایکس ۵۷۰ افزایش یابد، به همان میزان خودروهای ارزان تولید داخل، گران می شوند. کمبود محصول در بازار منجر به افزایش طمع خریداران جهت کسب سود می شود، این مورد فقط التهاب قیمتی ایجاد می کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید