دولت از سپردن صنعت خودرو به بخش خصوصی هراس دارد

0
کارخانه خودروسازی
یک کارشناس خودرو با اشاره به تاكید رهبری كه دولت باید امورات را به‌دست بخشِ‌خصوصیِ واقعی بسپارد، گفت: ظاهرا هراس داریم كه صنعت خودرو را به بخش‌خصوصی بسپاریم و یا این كه بخش‌خصوصی توانمندی نداریم كه بتواند این صنعت را بگرداند.

به گزارش نبض صنعت، مهدی دادفر با اشاره به اهم مشكلات صنعت خودرو كه به دخالت مدیران دولتی باز می‌گردد، اظهار كرد: نكته دیگر برنامه ریزی و استراتژی این صنعت است كه باید مشخص شود ما درپی به دست آوردن چه چیزی هستیم؛ هر وزیری روی كار بیاید و هر معاونی كه برای این صنعت اضافه می‌شود، یك افق جدید را برای مردم ترسیم می‌كند؛ كسی می‌گوید خودرو باید برقی شود و دیگری خودروی اقتصادی و به صرفه را مثال زده و مفاهیم جدیدی هم ایجاد می‌كنند.

وی ادامه داد: فردی دیگر خودروی زیر ۲۰۰ میلیون تومان و تنوع در محصول را می‌خواهد و كسی دیگر كل بازار را به سمت تولیدات چینی می‌برد و چنین مسائلی جدید هم نیست و از سال ۹۰ كه نسبت به این موضوعات دقت داشتیم و بررسی كردیم، اصلا مشخص نشد كه [آقایان] دنبال چه هستند و نمی‌دانیم چه چیزی را می‌خواهیم به دست آوریم.

امروزه خودرو نقش اساسی برای مردم دارد و دولت از آن غافل است

وی با بیان اینكه خودرو به كالایی تبدیل شده كه برای مردم اهمیت ویژه‌ای پیدا كرده است، گفت: خودرو در چند سال اخیر نقش اساسی در میان خانواده‌ها بازی كرده است. كودكان از سنین كودكی با اسباب بازی‌های خودرو درگیر هستند و ماهیت خودروها در سطح ذهن آنان را درگیر می‌كند و حتی در زمان خرید ملكی مناسب تر، افراد خانواده روی فروش خودرو حساب می‌كنند یا در زمان عروسی‌ها وقتی نیاز به هزینه كرد می‌شود، خودرو‌ها برای فروش در نظر گرفته می‌شوند و این نقش اساسی را، هنوز دولت متوجه نشده است.

دادفر ادامه داد: این نقش برای مردم به شدت حساس است و لذا بازی كردن با این موضوعِ به شدت حساس نباید به این راحتی‌ها اتفاق افتد.

وی با اشاره به تاكید رهبری كه بخش دولتی باید امورات را به دست بخشِ خصوصیِ واقعی بسپارد، گفت: چرا هراس داریم كه صنعت خودروسازی را به دست بخش خصوصی بسپاریم و یا بخش خصوصی توانمندی نداریم كه بتواند این صنعت را بگرداند؟! كه اگر این گونه است، وای بر ما!

این كارشناس بازار خودرو یادآور شد: دوره انقلاب نتوانستیم بخش خصوصی توانمند ایجاد كرده و یا پرورش دهیم، با یك فاجعه رو به رو هستیم و اگر چنین ظرفیتی را در اختیار داریم، چرا مسندهای دولتی را رها نمی‌كنیم و از بخش خصوصی نمی‌خواهیم وارد صنعت خودرو شوند؟!

از صنعت خودرو فقط كارخانه آن را خوب ساخته ایم

دادفر با اشاره به حجم تجهیزات كارخانه‌ای و خطوط رنگ و… در صنعت خودرو كه بسیار عریض و طویل است، افزود: ما فقط كارخانه می‌سازیم و در صنعت برنامه ریزی نداریم و ضمن دخالت شدید دولت، به بخش خصوصی اطمینانی وجود ندارد و این فاجعه‌ای بزرگ را رقم می‌زند و بعید می‌دانم به آسانی هم اصلاح شود.

وی اظهار كرد: پیش تر هدف گذاری شده بود كه ایران در سال ۱۴۰۴ تولیدكننده سه میلیون دستگاه خودرو باشد و به عنوان اولین تولید كننده خودرو در منطقه شناسایی شود و از این میزان نیز یك میلیون خودرو صادر شود ولی شاهد استراتژی عملیاتی نبودیم؛ در حالی كه شخصا دست خطی از مدیرعامل خودروسازی در سال ۹۱ دارم كه اذعان داشته است فاقد برنامه‌ای استراتژیك برای صنعت خودرو هستیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید