داخلی سازی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در کشور

0
تولید کنندگان داخلی توانستند با تولید قطعات مورد نیاز و واردات برخی قطعات دیگر، ماشین آلاتی تولید کنند که علاوه بر تامین نیاز داخل، به بازار‌های صادراتی هم راه یافته است.

به گزارش نبض صنعت، به گفته تولیدکنندگان ماشین آلات صنعتی، در گذشته دستگاه‌های لیزر برش که ارزبری بالایی داشت، به طور کامل وارد می‌شد و تولیدکنندگان فعالیتی در تولید این محصول نداشتند.

هزینه نکردن در بخش تحقیقات، ضعف رقابت‌پذیری و دسترسی نداشتن به قطعات با کیفیت از جمله معایب واردات آن‌ها بود,، اما حالا تولید کنندگان این دسنگاه ها، بعد از ۶ سال، توانستند به دانش تولید این قبیل ماشین آلات دست پیدا کنند.

محسن زنجانی یکی از تولیدکنندگان دستگاه‌های لیزر برش می‌گوید: بسیاری از ماشین آلاتی را که در گذشته کاملا وارداتی بود با مهندسی معکوس، داخلی سازی کرده ایم. اکنون دستگاه‌های به روز دنیا مانند لیزر، برش، پرس cnc را تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به کاربرد این دستگاه‌ها در صنایع مختلف، گفت: دستگاه‌های لیزر برش برای صنایعی که نیاز به خم کاری، برشکاری و نورد کردن ورق دارد، مانند صنعت لوازم خانگی، صنعت برق، صنعت هواساز، چیلر و صنعت نفت، کاربرد دارد.

این تولید کننده تشریح کرد: با توسعه بسیاری از قطعات این محصول داخلی سازی شده و توانستیم ۵۰ درصد سهم بازار این محصول را بدست آوریم.

زنجانی افزود: به جرات می‌توان گفت کیفیت تولید این محصول بالاتر از کیفیت محصولات تولیدی کشوری مانند چین است.

گستردگی استفاده از دستگاه‌های لیزر مشاغل کوچک تا بزرگ را فراگرفته است؛ طاهری یکی از تولید کنندگان این دستگاه‌های لیزر می‌گوید: ماشین آلاتی که تولید می‌کنیم از برش حکاکی غیر فلزات برای کوچک‌ترین اندازه مانند ساخت دستبند‌های چرمی، کیف و کفش و پازل و ماکت مهندسی تا صنایع پیشرفته و ساخت ماشین آلات برای شرکت‌های تولیدی بزرگی که الکتروموتور‌ها و فن و تجهیزات بزرگ کاربرد دارد.

غفاری یکی از تولید کنندگان دستگاه‌های لیزر با اشاره به اینکه این ماشین آلات استاندارد‌های روز دنیا را دارد می‌گوید: در ساخت این دستگاه‌ها همه استاندارد‌ها را اعمال می‌کنیم از جمله این استاندارد‌ها می‌توان به استاندارد ایزو و ce اشاره کرد.

برخی تولید کنندگان کمبود مواد اولیه و نقدینگی را چالش توسعه فعالیت شان عنوان کردند، اما یکی از تولیدکنندگان، چالش کمبود نیروی انسانی دارد.

غفاری می‌گوید: به نیروی کار تخصص زیادی نیاز داریم تا بتوانیم کارمان را گسترش دهیم,، اما متاسفانه این کمبود نیرو به یک چالش برای توسعه فعالیت ما تبدیل شده است.

با تولید قطعات مورد نیاز و واردات برخی قطعات دیگر، ماشین آلاتی تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخل، پاسخگوی نیاز مشتریان خارجی نیز هست؛ زنجانی از دیگر تولیدکنندگان دستگاه‌های لیزر برش می‌گوید: اکنون به ۹ کشور از جمله عراق، اسپانیا، کاندا، گرجستان، ارمنستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان صادرات داریم.

بر اساس آمار‌های وزارت صمت، سالانه ۸۶۵ میلیون دلار ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ایرانی صادر می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید