افزایش ۲برابری مالیات‌ها در بودجه ۱۴۰۳

0
لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد؛ اعداد و ارقام مهمی لایحه بودجه در ادامه آمده است.

به گزارش نبض صنعت، متن لایحه بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد؛ براین اساس، منابع عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیش از ۲۴۲۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه امسال ۱۶.۷ درصد افزایش دارد. همچنین درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۱۲۲ میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به امسال، ۴۹.۸ درصد رشد دارد.

در طرف دیگر درآمد نفتی در بودجه سال اینده ۶۱۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ درصد کاهش دارد و صادرات نفت روزانه ۱میلیون و ۳۵۰هزار بشکه به قیمت ۶۵ یورو در نظر گرفته شده است. تراز عملیاتی بودجه به ۳۰۸هزار میلیارد تومان کاهش یافته و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکتهای دولتی در نظر گرفته شده است.

همچنین نرخ تسعیر ارز دولتی در بودجه ۳۱ هزار تومان تعیین شد. در سمتی دیگر، منابع یارانه ای ۱۵درصد رشد کرد و دولت سال بعد ۷۵۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه می پردازد.

حقوق‌هایی که مشمول مالیات شدند.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، افرادی که سالیانه ۱۲۰میلیون تومان (ماهیانه ۱۰میلیون تومان) حقوق می‌گیرند، از مالیات معاف هستند. افرادی که بین ماهیانه ۱۰ تا ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، باید ۱۰درصد مالیات دهند. افرادی که بین ماهانه ۱۶میلیون و ۸۰۰ تا ۲۷میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، باید ۱۵درصد مالیات بپردازند. افرادی که بین ۲۷ میلیون و ۶۰۰ تا ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند باید ۲۰ درصد مالیات بپردازند. ا فرادی که بیش از ۴۸میلیون تومان حقوق می‌گیرند باید ۳۰درصد مالیات بپردازند.

مالیات برای خودروهای بالای ۳میلیارد تومان

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، خودروهای سواری که ارزش آنان بالای ۳میلیارد تومان است مشمول سالانه یک درصد مالیات می‌شوند. البته روی مازاد مبلغ؛ یعنی اگر قیمت خودروی شما ۴میلیارد تومان است، روی یک میلیاردی که بیش از ۳میلیارد تومان است، باید مالیات بپردازید. یعنی مالیات یک خودروی ۴میلیاردی ۱۰میلیون تومان خواهد بود.

خانه‌های بالای ۲۵میلیارد، مشمول مالیات شدند

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنان بالای ۲۵میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند. مالیات روی مبلغی که مازاد بر این مبلغ است به میزان دو در هزار محاسبه خواهد شد. یعنی بر روی یک خانه ۳۰میلیاردی باید ۱۰میلیون تومان مالیات بدهید. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک بوده است.

افزایش ۱درصدی مالیات ارزش افزوده بعد از ۱۵ سال

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده که طی ۱۵ سال گذشته ۹ درصد بهای تمام شده کالا بود با افزایشی ۱ درصدی به ۱۰ درصد می رسد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید