لزوم توسعه معادن و صنایع معدنی در حوزه فناوری

0
رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)  گفت: در حوزه صنعت و معدن در کشور حتما نیازمند توسعه بیشتری در حوزه فناوری نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

به گزارش نبض صنعت، موثقی نیا در حاشیه بازدید از نمایشگاه اوراسیا درباره حضور معادن و صنایع معدنی ایران در اتحادیه اوراسیا افزود: حضور ایران در این اتحادیه یک فرصت بسیار خوبی را برای همه حوزه‌های صنعتی کشور ما ایجاد کرده است.

وی گفت: ما با استفاده از ظرفیت این اتحادیه می‌توانیم ارتباطی بین کشور‌های که در شمال ایران قرار دارند با کشور‌های که در حوزه خلیج فارس قرار دارند، برقرار کنیم و با جذب تکنولوژی از کشور‌های دارای فناوری بتوانیم این فناوری‌ها را در کشورمان توسعه بدهیم و حتی بتوانیم به همان ترتیب به کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز انتقال دهیم.

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران افزود: ضمن اینکه ما خودمان در حوزه صنعت و معدن در کشور حتما نیازمند توسعه بسیار بیشتری نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

وی درباره تفاهم نامه اخیر ایمیدرو در حوزه دانش بنیان گفت: ما شاید در دهه‌های گذشته بیشتر دنبال این بودیم که به نوعی از دانش و فناوری‌های که در سایر کشور‌ها توسعه پیدا کرده، به نوعی آن‌ها را به روش‌های مختلف بومی سازی و یا مهندسی معکوس کنیم. ضمن اینکه خودمان بتوانیم به دانش و فناروی‌های جدید دست پیدا کنیم. یعنی مدیریت دانش را در خود کشورمان توسط شرکت‌های دانش بنیان به دست بگیریم.

موثقی نیا افزود: ما در این خصوص شروع خیلی خوبی داشتیم و با شرکت‌های صنعتی بزرگ مانند فولاد مبارکه و شرکت ملی مس در یک ماه گذشته تفاهم نامه‌های منعقد شده است.

وی درباره فعالیت بندر پارسیان به عنوان نخستین و بزرگترین بندر تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری در ایران نیز گفت: مزیت بسیار خوبی که در بندر پارسیان داریم دست رسی به ساحل است. حتما به دنبال آن خواهیم بود که در برنامه منسجم از این ظرفیت و مزیت برای توسعه معدن و صنایع معدنی استفاده کنیم که این توسعه در حوزه معدن و صنایع معدنی حتما مستلزم ارتباط با سایر کشورهاست.

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه در بحث واردات تجهیزات و مواد اولیه‌ای که در کشور با کمبود آن مواجه هستیم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم افزود: حتما ما باید بتوانیم برخی تجهیزات را که در کشور به دانش فنی و تکنولوژی آن دست پیدا کردیم، این محصولات معدنی را بتوانیم به خارج صادر کنیم.

وی گفت: همچنین بتوانیم برخی از محصولات معدنی مان را از حالت خام فروشی در بیاوریم و به صورت محصولات نهایی به سایر کشور صادر کنیم که در این راهبرد طبیعتا داشتن یک منطقه ویژه‌ای مثل پارسیان خیلی به این راهبرد کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید