افزایش پی در پی قیمت خودرو بدون متولی

0
از ابتدای سال تا کنون قیمت برخی از خودرو‌های داخلی بیش از ۴ بار افزایش یافته است و بعد از هر بار افزایش قیمت، عنوان ارتقاء یافته به خودروی موجود اختصاص داده می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، منظور از عنوان ارتقاء یافته، اضافه شدن برخی از تجهیزات جدید به خودرو‌های قبلی است، اما نحوه محاسبه قیمت این تجهیزات چندان شفاف نیست و دستگاه‌های مختلف هر یک، دیگری را تعیین کننده میزان افزایش قیمت می‌دانند.

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی مرکز ملی رقابت می‌گوید: شورای رقابت به بدنه کارشناسی وزارت صمت برای تعیین قیمت هر یک از امکانات جدید در خودرو‌ها اعتماد دارد و فقط درصورت ضرورت به بررسی تک تک تجهیزات در یک خودرو می‌پردازد، شورای رقابت یک نهاد نظارتی و سیاست گذار است و جزئیات افزایش قیمت‌ها را معاونت حمل و نقل وزارت صمت تعیین می‌کند.

وی عنوان می‌کند: در قیمت گذاری خودرو‌ها دو عامل دخیل هستند، عواملی که قیمت تمام شده را افزایش می‌دهند مانند تغییر دستمزد‌ها یا تغییر قیمت مواد اولیه و همچنین اضافه شدن امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی جدید به خودروی موجود که باعث می‌شود قیمت افزایش یابد.

با این اظهار نظر، برخی بر این عقیده اند که شورای رقابت صرفا ماشین امضای گرانی خودرو است. پیرو صحبت‌های سخنگوی این شورا، به سراغ معاونت حمل و نقل وزارت صمت رفتیم تا نحوه محاسبه قیمت‌ها را جویا شویم.

منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت گفت: معاونت حمل و نقل در فرآیند قیمت گذاری خودرو‌های داخلی دخالتی ندارد و فقط اضافه شدن تجهیزات و قطعات جدید را تایید می‌کند.

وی افزود: قیمت گذاری خودرو‌های داخلی در سه مرحله انجام می‌شود، ابتدا خودروساز، قیمت قطعات و تجهیزات جدید و همچنین هزینه آزمون‌های جدید برای این قطعات را استخراج و به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال می‌کند، در مرحله دوم سازمان حمایت بر مبنای هزینه‌های شرکت‌ها و بررسی صورت‌های مالی، عددی را به عنوان افزایش قیمت تعیین و آن را به شورای رقابت ارسال می‌کند و در نهایت این شورا درباره افزایش قیمت، تصمیم گیری می‌کند.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، پیش‌تر اعلام کرده بود که فهرست قیمت‌های جدید خودرو بر اساس صورت‌های مالی، امکانات (آپشن ها) و نرخ تورم جدید تعیین می‌شود.

اینطور که پیداست؛ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محور اصلی قیمت گذاری است، سازمانی که هم باید حقوق مصرف کننده را حفظ کند و هم حامی تولید کننده باشد، این سازمان تاکنون درباره نحوه تعیین قیمت امکانات جدید، هیچ اطلاع رسانی شفافی انجام نداده است و مشخص نیست که آیا صرفا به صورت‌های مالی خودروسازان اکتفا می‌کند یا ساز و کار دیگری برای تعیین قیمت تجهیزات جدید دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید