قیمت‌گذاری دستوری خودرو کاملاً اشتباه است

0
کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو کاملاً اشتباه است و این اقدام منجر به آسیب‌دیدن تولید داخلی و زیان‌ده شدن آن می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت:  قیمت‌گذاری دستوری خودرو منجر به آسیب‌دیدن تولید داخلی، زیان‌ده شدن آن، کاهش کیفیت محصولات و همچنین پایین آمدن ارزش‌آفرینی در کشور می‌شود و متعاقب آن تورم نیز بالاتر می‌رود. در مجموع با ضعیف‌شدن اقتصاد کشور درآمدها به‌اندازه کافی رشد نمی‌کنند؛ به طور مثال با رشد ۲۰ درصدی درآمدها اما قیمت‌ها ۵۰ درصد افزایش می‌یابند به همین خاطر مصرف‌کنندگان از قیمت‌ها همیشه ناراضی هستند.

او گفت: باتوجه به ثبات بازار دلار قیمت خودرو در بازار دارای ثبات شده است و همچنین ما مشکلی در تولید و عرضه خودرو نداریم. با قیمت گذاری دستوری مشکلی از مردم حل نخواهد شد و باید قیمت گذاری دستوری به طور کل حذف شود.

کاکایی گفت: هر مسئولی از نظر خودش می‌گوید که من کار خودم را درست انجام می‌دهم و اکنون شورای رقابت هم می‌گوید قیمت گذاری از نظر شورا صحیح است و اگر ایرادی هم باشد می‌گویند به طور مثال فرمول ما درست اجرا نشده است.

کاکایی گفت: متاسفانه با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو افزایش می‌یابد؛ به طوری که خودروسازان بازار داخل را کاهش و بازار فروش خودرو‌های چینی را در داخل رونق داده‌اند.

به گفته او، واقعیت این است که با واردات مشکلی از مشکلات مردم برطرف نشده و خودروی وارداتی که به جای اینکه با ۷۰۰ میلیون به دست مصرف کننده برسد با قیمت ۲ میلیارد به فروش می‌رسد و عملا با قیمت گذاری دستوری نه‌تنها صنعت خودروسازی را رونق نداده‌ایم بلکه رقابت را یک طرفه به کشور‌های دیگر واگذار کرده‌ایم و این قیمت گذاری دستوری باید حذف شود.

کاکایی گفت: با توجه به انتخابات پیش رو دولت هیچگونه افزایش قیمتی ندارد، به نظر من قیمت خودرو آزاد نخواهد شد چرا که این پیشنهاد هم سال‌های گذشته مطرح شد.

او گفت: در حال حاضر ایران‌خودرو ۱۵ ماه تمام قیمت هایش اصلاح نشد و کسی هم به طور رسمی توجه به این موضوع ندارد. در حال حاضر نیز  قیمت در بازار در رکورد است.

کاکایی گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو کاملاً اشتباه است، این اقدام منجر به آسیب‌دیدن تولید داخلی، زیان‌ده شدن آن، کاهش کیفیت محصولات و همچنین پایین آمدن ارزش‌آفرینی در کشور می‌شود و متعاقب آن تورم نیز بالاتر می‌رود.

او گفت: قیمت‌گذاری دستوری فقط مربوط به بازار خودرو نیست، این مسئله در بازار‌های دیگری از جمله مرغ و تخم‌مرغ تا دارو و درمان وجود دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید