قیمت تند برای اینترنت کند

0
سرعت اینترنت
سرعت اینترنت
قیمت بسته های اینترنت همراه با موافقت وزارت ارتباطات باید حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند؛ اما اپراتورها، ضمن افزایش ۳۴ درصدی قیمت بسته های یک گیگابایتی، قیمت بسته های با حجم بالاتر را بسیار بیشتر از مصوبه افزایش داده اند.
به گزارش نبض صنعت، یک هفته قبل، اپراتورهای اینترنت همراه و ثابت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کردند تا تعرفه بسته‌های اینترنت همراه بالاتر از دو گیگابایت ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و در ادامه، در نشست با وزارت ارتباطات متعهد شدند در ازای افزایش تعرفه، کیفیت و خدمات اینترنت را بهبود بخشند.

ظاهراً، ماحصل این نشست، افزایش ۳۴ درصدی تعرفه یک گیگابایت اینترنت بوده؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسته‌های با حجم بالاتر، عمدتاً مقصود اپراتورها محقق شده و افزایش قیمت در مقایسه با قبل به حدود ۳ برابر این مصوبه رسیده است.

اعمال افزایش قیمت مصوب بسته‌های اینترنت برای بسته‌های یک گیگابایتی در حالی است که اپراتورها در درخواست خود، بسته‌های اینترنت با حجم یک و دو گیگابایت را نیازمند تغییر قیمت ندانسته بودند.

به‌عبارت‌دیگر، اپراتورها در عمل، مصوبه افزایش قیمت را همان‌گونه که می‌خواستند اجرا کرده‌اند و حتی مازاد بر درخواست خود، روی بسته‌های یک و دو گیگابایتی هم موفق به افزایش قیمت شده‌اند.

بررسی قیمت بسته‌های اینترنتی با حجم بالاتر از یک گیگابایت در فروشگاه دو اپراتور بزرگ تلفن همراه نشان می‌دهد که این شرکت‌ها، گرچه مصوبه افزایش ۳۴ درصدی را در بسته یک گیگابایت رعایت کرده‌اند و حتی در بسته‌های کم طرفدار افزایش را به ۳۰ درصد رسانده‌اند؛ اما در بسته‌های پرطرفدار و عمده که موردپسند کاربران عادی اینترنت است، این افزایش قیمت به حدود ۳ برابر مصوبه رسیده است.

در این میان، اپراتورها برای ابراز مشتری مداری، برخی بسته‌های پرطرفدار مدت‌دار مانند بسته‌های ۱۸۰ روزه که حدود دو سال قبل حذف شده بودند را برگردانده‌اند و البته تعرفه آن را نسبت به دو سال پیش، سه برابر درصد افزایش داده‌اند.

اپراتورها اینترنت را چقدر گران کردند؟

بررسی فروشگاه دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور نشان می‌دهد: بسته یک‌ماهه با حجم یک گیگابایت در هر دو شرکت از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته که نشانگر رشد ۳۴.۲ درصدی است و در بسته یک‌ماهه با حجم پنج گیگابایت نیز حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت اعمال شده و قیمت‌ها از ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۷ هزار ۱۰۰ تومان رسیده است.

نکته قابل‌توجه این است که میزان تغییرات قیمت در بسته‌های چهارماهه با حجم ۱۵ گیگابایت، از ۹۰ درصد فراتر رفته و از ۶۲ هزار تومان به ۱۱۸ هزار تومان رسیده است.

همچنین در جریان افزایش قیمت اخیر، بسته‌های بلندمدت اینترنت که حدود ۲ سال قبل از سبد فروش اپراتورها حذف شد و مشترکان را مجبور کرد هزینه بیشتری برای خرید بسته‌های میان‌مدت هزینه کنند، حالا به سبد محصولات برگشته اما تفاوت قیمت آنها با دوره قبل به ۲۰۰ درصد رسیده است.

در شرایط فعلی، اپراتورهای تلفن همراه، بسته‌های ۱۸۰ روزه را به سبد فروش خود برگردانده‌اند و هر گیگابایت اینترنت را در این بسته‌ها بین ۶ تا ۷.۵ هزار تومان می‌فروشند.

بازه قیمتی بسته‌های بلندمدت اینترنت تلفن همراه در شرایط فعلی با حجم‌های مختلف در بازه قیمتی ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده که در مقایسه با آخرین دوره فروش این بسته‌ها، حدود ۲۰۰ درصد یعنی سه برابر رشد کرده است.

این تغییرات در حالی از سوی اپراتورها اعمال شده که در جریان حواشی ایجاد شده برای افزایش قیمت اینترنت همراه در فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور تأکید کرد: هیچ بسته موجودی مجوز حذف شدن ندارد و حداکثر افزایش قیمت این بسته‌ها حدود ۳۰ درصد است.

رگولاتوری حوزه ارتباطات کشور همچنین اعلام کرد: اپراتورها باید بسته‌های جدید و بلندمدت را در اختیار عموم مردم قرار دهند و به فوریت جدول مقایسه قیمت قبل و بعد به‌روزرسانی بسته‌ها را اطلاع‌رسانی کنند.

اپراتورها به خط شدند

پس از دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر شفاف شدن افزایش تعرفه اپراتورها، دو اپراتور تلفن همراه با انتشار اطلاعیه‌ای جزییات افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی خود را اعلام کردند.

اپراتور اول تلفن همراه تأکید کرده که این اصلاح قیمت هرچند با افزایش حداکثر ۳۴ درصدی، پس از ۶ سال ثبات تعرفه و با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اخذ تعهدات در خصوص سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت شاخص‌های ارتباطی صورت گرفته است.

این اپراتور جدول مقایسه‌ای قیمت قبل و بعد از اصلاح قیمت‌ها را منتشر کرده که از افزایش ۳۴ درصدی قیمت در همه بسته‌های قبلی حکایت دارد اما در مورد بسته‌های بلندمدت که پیش‌ازاین حذف شده بود، فقط به اعلام قیمت کفایت شده و خبر از درصد تغییر قیمت آن نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید