سود صنایع لبنی به کمتر از نصف رسید

0
لبنیات
لبنیات
از نگاه فعالان صنایع لبنی این صنعت به حالت احتضار در آمده است. اکنون سود این شرکت‌ها از ۷.۲ درصد به ۴.۲ درصد یعنی کمتر از نصف رسیده است. در این شرایط دولت خواهان این است که کارخانه‌ها نیمی از شیرخام را به تولید ۴ محصول پر مصرف با قیمت تثبیتی اختصاص دهند.

به گزارش نبض صنعت، دعوای وزارت جهادکشاورزی و تولیدکنندگان فرآورده های لبنی بر سر  میزان شیر خامی که باید کارخانه ها لبنی به ۴ محصول تنظیمی بازاری پر مصرف اختصاص دهند؛ تقریبا به یک ماه اخیر بر می گردد. به گفته فعالان صنعت، وزارتخانه برخلاف سیاست های قبلی خود عمل کرده است و بخشنامه جدید را ابلاغ کرده است. بخشنامه ای که از نگاه آنها سلیقه ای بوده و در تضاد قانون تجارت است. بخشنامه ای که اعلام شده تخطی از آن منجر به جریمه تولیدکنندگان می شود.

موضوعی که بارها انجمن صنایع فرآورده های لبنی نسبت به آن انتقاد کرده است. سید محمدرضا بنی‌طبا سخنگوی این انجمن با اشاره به موضوع میگوید: اصلا این میزان تولید در مورد چهار قلم کالا تقاضا نخواهد داشت؟ او می افزاید: فرآیند تولید چنین است که در ابتدا میزان تقاضا مورد بررسی قرار گرفته و سپس متناسب با آن تولید انجام می‌گیرد. اگر تولیدکننده کالایی را تولید کند که نتواند بفروشد تکلیف چیست و عدم‌النفع آن را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟

او در نشستی در اتاق تهران گفته بود، سازمان حمایت، استفاده از برخی افزودنی‌ها نظیر D۳ و پروبیوتیک را در محصولات تنظیم بازاری نمی‌پذیرد.

البته مسعود امرااللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه این ابلاغیه مربوط به شهریور ماه سال ۱۴۰۱ است، توضیح می دهد که در این دستورالعمل اشاره شده است که تا ۵۰ درصد شیر خام به تولید این محصولات اختصاص پیدا کند. به این ترتیب امروز نیاز بازار ایجاب می‌کند که ۳۰ درصد شیر به این امر اختصاص پیدا کند و فردا ممکن است این نیاز به ۵۰ درصد برسد. همچنین رعایت قیمت‌های مصوب سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده نیز برای همه یک ضرورت است.

امراللهی می افزاید: طبق محاسبات انجام گرفته، مقدار مجاز برای اضافه شدن ویتامین D۳ در هر لیتر شیر، ۴ میکروگرم است که با احتساب قیمت یورویی آن حدود ۱۴۰ ریال خواهد شد. چنانچه ۶۰ ریال هم برای هزینه‌های آزمایشگاهی در نظر بگیریم، هزینه‌های مترتب بر یک لیتر شیر ۲۰ هزار تومان خواهد بود. اما چگونه است که قیمت دو کیلو ماست در بازار به ۸۰ هزار تومان ‌می‌رسد؟

با این حال محمد فربد، دیگر نماینده انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی می گوید: هم اکنون سود صنایع لبنی از ۷.۲ درصد به ۴.۲ درصد رسیده و این در حالی است که طبق قانون، کف سود این صنعت ۱۴ درصد تعیین شده است و افزون بر این، سرانه مصرف کاهش یافته و صادرات نیز زیان‌ده شده است؛ بنابراین صنعت لبنیات در حال احتضار بوده و تمام واحدهای لبنی که شبکه توزیع مویرگی ندارند، در حال نابودی هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید