دولت در موضوع خودروهای برقی دخالت نکند

0
رئیس کمیسیون صنایع مجلس در خصوص نقش بخش خصوصی در واردات خودروهای برقی گفت: واردات خودروهای برقی باید فقط با سرمایه فکری و مالی بخش خصوصی انجام شود. به هیچ عنوان در این زمینه ما به بودجه دولت نیازی نداریم.

به گزارش نبض صنعت، با وجود اینکه تولید خودروهای داخلی با ضعف‌های شدیدی همراه است و تکلیف واردات خودرو همچنان در سایه‌ای در ابهام است،  تمرکز اخبار بیشتر بر واردات خودروهای برقی است. شواهد حاکی از آن است که با وجود اخبار مثبتی که مکررا در خصوص واردات خودروهای برقی و همچنین برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی، منتشر می‌شود، همچنان زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین پروژه‌ای وجود ندارد. از این رو، برخی بر این باورند که بحث واردات خودروهای برقی نیازمند هماهنگی هرچه بیشتر بخش‌های مرتبط با این حوزه است.

فناوری در جهان با سرعت شگفت‌انگیزی در حال پیشرفت است و موضوع خودروهای برقی، مسئله‌ای است که بیشتر کشورهای جهان با سرعت هرچه تمام تر به بخش‌های مختلف این حوزه دسترسی پیدا کرده و خود را به استانداردهای بالای بین‌المللی در این زمینه می‌رسانند.

در همین راستا، سومین رویداد صنعت دانش بنیان با رویکرد جریان‌سازی در بدنه دولتی و خصوصی در خلق ایده‌ها، عملیاتی کردن آن و در نهایت تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی، در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از وزیران و مسئولان دولتی برگزار شد.

عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در حاشیه سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان در خصوص توسعه زیرساخت‌های لازم برای واردات خودروهای برقی، عنوان کرد: ایده وزیر صمت برای واردات خودروهای برقی، ایده خوبی است. زیرساخت‌های لازم برای واردات این خودروها باید خیلی سریع آماده شوند. ترس ما از این است که تا ما بخواهیم به خودروهای برقی برسیم، فناوری جهان بر روی موضوع دیگری متمرکز شود.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تاخیر در واردات خودروهای برقی گفت: یکی از علل اصلی تاخیر در واردات خودرو، عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف مرتبط با این حوزه است که نتیجه آن عدم اختصاص تسهیلات و امکانات لازم برای واردات است. این موضوع باید فقط با سرمایه فکری و مالی بخش خصوصی انجام شود. به هیچ عنوان در این زمینه ما به بودجه دولت نیازی نداریم.

وی همچنین در خصوص اطلاحات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳  بیان کرد: هزینه‌های سالانه همواره بالاتر از هزینه‌های بودجه می شود. با اصلاحات در این حد و اندازه، نتیجه مطلوب و مشخص حاصل نمی‌شود، بلکه به عقیده من به اقدامی فراتر از این موارد نیاز داریم. طی صحبت هایی که با رئیس‌جمهوری داشتم نیز این مسئله را را عنوان کردم که سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند پیشران طراحی و توسعه کشور باشد، چرا که  هزینه‌ها به صورت سالانه به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود و همواره نیز این شکایت که منابع از هزینه‌ها کمتر هستند، مطرح است، بنابراین رسیدگی به این موضوع از توان سازمان برنامه و بودجه خارج است و همیشه هم دچار کمبود می‌شوند.

اکبری تالارپشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام اشخاص و عوامل می‌توانند در این راستا کمک‌کننده باشند، بیان کرد: رئیس‌جمهور می‌تواند تعیین‌کننده باشد. به عنوان مثال، ریاست جمهوری، در زمینه هوش مصنوعی، سازمان معاونت فناوری را مسئول قرار داد. در آینده یکی از جنگ هایی که استکبار با ما خواهد داشت، جنگ تراشه‌های الکترونیکی است. همه ساماندهی‌ها به شخص رئیس‌جمهوری بستگی دارد. سرگرم بودن مغزهای متفکر و اندیشمندان ما به فضای مجازی و مسائل حاشیه‌ای موضوعی خطرناک است. باید از توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل استفاده شود. صحنه، صحنه جنگ واقعی علم و فناوری است. من به عنوان رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارم هر آنچه که دستگاه‌های اجرایی و صنعتگران ما بخواهند، دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در اختیارشان قرار دهند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید