شناسایی و کشف ذخایر جدید آهن و طلا

0
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از شناسایی و کشف ذخایر قابل توجهی از آهن و طلا در استان کردستان خبر داد.

به گزارش نبض صنعت، علیرضا شهیدی با اعلام این خبر گفت: این میزان ذخایر آهن و طلا با اجرای دقیق فعالیت‌های زمین شناسی، اکتشاف و ژئوفیزیک هوایی در استان کردستان کشف شد.

وی با اشاره به حجم عملیات و میزان پیمایش‌های زمین شناسی و اکتشافی در استان کردستان افزود: اجرای طرح تحول در این استان درقالب ۷۵ طرح زمین‌شناسی و اکتشافی به وسعت پیمایش ۴۷ هزار کیلومترمربع و همچنین ۲۲ هزار کیلومترخطی برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان معدنی صورت گرفت که با توجه به حجم عملیات، میزان حضور متخصصان و زمان اجرای طرح در کشور کم‌سابقه بوده است.

شهیدی گفت: درپی اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان خراسان جنوبی و معرفی ذخایر جدید معدنی در آن استان، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به طراحی و اجرای مستمر آن در کشور مبادرت ورزید که اجرای طرح در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، بخش‌هایی از استان‌های قم-مرکزی-اصفهان و همچنین استان یزد از دیگر مناطق اجرای این طرح تاکنون است.

وی افزود: با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول در استان کردستان شاهد نتایج بسیار مطلوبی در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخایری، چون آهن، طلا و مس در سطح استان بوده ایم.

معاون وزیر صمت گفت: در حوزه اکتشافات ژئوشیمیایی به ۱۷۴ حوزه امیدبخش درجه اول و در حوزه اکتشاف ذخایر پنهان معدنی به روش ژئوفیزیک هوایی به ۱۶ منطقه امیدبخش معدنی دست پیدا کرده‌ایم که نیازمند تکمیل عملیات اکتشاف است و امید می‌رود در زمان کوتاهی به ذخیره قابل توجه و معدن برسد.

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی کشور از ابتدای دولت سیزدهم با ابتکار و طراحی عملیاتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درقالب توافقنامه سه جانبه بخش معدن با حضور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایمیدرو به اجرا درآمده که تاکنون ۲۱۰ هزار کیلومتر مربع از سطح کشور را مورد پیمایش‌های چهارگانه زمین‌شناسی، اکتشافات ژئوشیمیایی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوفیزیک هوایی قرار داده است.

انتهای پیام