بزرگترین مانع جذب سرمایه گذاری خارجی در اکتشاف معادن چیست؟

0
معدن
رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: خود تحریمی های داخلی در بخش معادن و بی ثباتی سیاست ها و رویه ها بزرگترین مانع برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه اکتشاف معادن است.

به گزارش نبض صنعت، بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران درباره مهمترین موانع پیش روی سرمایه گذاری در بخش اکتشاف گفت: طبیعی است که تحریم های خارجی در حوزه سرمایه گذاری جدید در بخش اکتشاف معادن تاثیرگذار است اما اگر این تحریم ها هم برطرف شود، به نظر می رسد که تحریم های داخلی اثر خیلی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: شاید تحریم های خارجی با یک قطعنامه ای لغو شود و به فرجامی برسد ولی بعید است که از تحریم های داخلی گره گشایی شود. این تحریم ها تقریبا همیشه بوده و هر روز هم در حال بدتر شدن است.

وی افزود: اول از همه باید به بی ثباتی در سیاستگذاری ها اشاره کرد. یک روزه عوارض صادراتی وضع می شود. سیاستی که بدون کار کارشناسی و بدوم مطالعه و با اعداد و ارقام نجومی تعیین می شود و حتی آن را عطف به ماسبق هم می کنند. هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

بیشتر بخوانید: بلاتکلیفی ۹۳ درصد اکتشافات معدنی کشور

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ترامپ که دشمن ما بود، زمانی که می خواست از برجام خارج شود و تحریم ها را اعمال کند، شش ماه برای این کار مهلت داد که اگر محموله ای فروخته شده پولش را دریافت کنیم. ولی در داخل برخی بدتر از ترامپ هستند. چون ترامپ شش ماه فرصت داد ولی این ها یک روز هم مهلت نمی دهند و نهایتا بخشنامه شان را عطف به سابق هم می کنند. وقتی بی ثباتی در سیاستگذاری ها وجود دارد، حالا یک روز در قالب عوارض، یک روز حقوق دولتی و یا یک درصدی که از طرف مجلس وضع شده بود، مشخص است سرمایه گذاری هم در حوزه معدن و یا اکتشافات اتفاق نمی افتد.

شکوری با بیان اینکه باید ثبات قوانین را در حوزه معادن ایجاد کرد، ادامه داد: اگر این ثبات اتفاق بیفتد، تمایل برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد می شود. سرمایه گذاری که در اینجا زندگی می کند و همه را می شناسد چندان رغبتی به سرمایه گذاری ندارد، حالا چه برسد به خارجی. برای سرمایه گذاری خارجی امن بودن سرمایه گذاری مهم است.

وی تصریح کرد: اینکه باید حمایت هایی از سرمایه گذار صورت بگیرد. از آن طرف نیز ثبات در سیاستگذاری ها مهم است که سرمایه گذار بداند حداقل باید چقدر مالیات بدهد. متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد و در نهایت هر روز شرایط بدتر می شود و امید از فعالان اقتصادی گرفته می شود. ‌

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید