از رشد تولید تا بازگشایی واردات خودرو

0
نظرات مختلفی برای آزادسازی واردات خودرو مطرح می‌شود، برخی می‌گویند آزادسازی به تنظیم بازار خودرو کمک می‌کند، اما بعضی‌ها گفتند این آزادسازی منجر به مصرف بیشتر ارز می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، سال ۹۷ واردات خودرو ممنوع شد و خودروسازان اقدام به تولید کردند، اما تولیدات آن‌ها جوابگوی نیاز داخل نبود و قیمت خودرو افزایش یافت.

 وزارت صمت سعی کرد با روش‌های مختلف فروش از جمله نام نویسی و قرعه کشی، تقاضا را مدیریت کند و بازار را به آرامش برساند، اما این روش جوابگو نبود و طبق گفته بسیاری از متقاضیان هر بار که در قرعه کشی شرکت می‌کردند، برنده نمی‌شدند.

تا اینکه سال ۱۴۰۰ برای تنظیم بازار خودرو بحث آزادسازی واردات مطرح شد و در اسفند ۱۴۰۰ مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو سواری را نمایندگان مجلس به تصویب رساندند، اما برای این آزادسازی دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت، مخالفان گفتند با واردات خودرو، تولید به مشکل می‌خورد.

شجاعی یکی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گوید: در وضعیت تولیدی کنونی، اگر چشم انداز نرخ ارز، چشم انداز جهشی باشد آزادسازی واردات خودرو هم تلاطم بازار را بیشتر می‌کند.

امیرحسن کاکایی دیگر کارشناس صنعت خودرو گفت: درست است که واردات خودرو در حالت کلی می‌توانند کمکی برای کمبود خودرو در کشور باشد، اما واردات خودرو در شرایط فعلی که کشور در تحریم به سر می‌برد و از طرفی رابطه همکاری با خودروسازان مطرح دنیا نداریم، کار درستی نیست همچنین از نظر خدمات پس از فروش و مسائل فنی، شرکت‌های واردکننده خودرو نمی‌توانند پشتیبانی لازم را داشته باشند.

وی افزود: مسئله اصلی در واردات، مبحث ارزی است؛ در این مقطع تحریمی که محدودیت ارزی وجود دارد، واردات خودرو به معنی مصرف ارز بیشتر و در نتیجه بالا رفتن قیمت ارز است و موضوع واردات خودرو و ارزبری آن، تاثیری در زندگی مردم ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: مشکل اصلی در صنعت خودرو، در اصل خود این صنعت است و با واردات خودرو تنها اتفاقی که می‌افتد، فقط صورت مسئله پنهان می‌شود، زیرا در این مقطع به صورت طبیعی برای واردات خودرو رانتی ایجاد خواهد شد و نتیجه آن افزایش تنش اجتماعی است، زیرا مشکل عموم مردم حل نمی‌شود و حداکثر ۲ دهک بالای درآمدی از واردات خودرو بهره مند می‌شوند.

میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره گفت: در شرایط فعلی کشور که با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم، فشار تقاضا برای واردات، نرخ ارز را افزایش می‌دهد و این موضوع در قیمت تمامی کالا‌ها اثر گذار خواهد بود.

از طرفی موافقان می‌گویند، واردات می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند؛ آقای مسیح فرزانه یکی از کارشناسان صنعت خودرو می‌گوید: باز شدن واردات خودرو، سبب کاهش قیمت خودرو‌های داخلی و وارداتی خواهد شد.

شاه جویی دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز می‌گوید: دولت با آزادسازی واردات می‌تواند درآمدی از آن کسب کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید