فروش خودرو در حاشیه بازار بحثی انحرافی است

0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمت حاشیه بازار برای خودرو بحثی انحرافی است زیرا این موضوع برای شرایط رقابتی است و ما بارها اثبات کردیم که بازار خودرو در کشور ما رقابتی نیست.

به گزارش نبض صنعت، رضا تقی پورانوری درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر فروش خودرو در حاشیه بازار، گفت: برای مدیریت کلان بازار و تولید خودو نیازمند یک مدل حکمرانی یکپارچه هستیم که در این مدل باید به تمام ابعاد ازجمله مدیریت فضای کشور از نظر اخبار و اطلاعاتی که در جامعه منتشر می‌شود، توجه شود؛ برخی اظهارنظرها که شخصی و سلیقه‌ای و بنابر اطلاعات نادرست است، موجب شده این فضا مستمر تحت تاثیر قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممنوعیت واردات خودرهای خارجی مانع بزرگی برای رقابتی شدن بازار خودرو شده است در این شرایط وزارت صمت باید به عنوان متولی این بازار، این فضا‌ها را مدیریت کند، ما امروز با پدیده‌ای به نام جنگ رسانه‌های اجتماعی روبه‌‍رو هستیم که متاسفانه این موضوع به حوزه‌های اقتصادی نیز تعمیم پیدا کرده است و صاحبان سرمایه و قدرت تلاش می‌کنند با استفاده از این ابزار کار خود را پیش ببرند و حتی شده محصولات خود را چند روز با قیمت‌های بالاتر به فروش رسانند.

وی اضافه کرد: ما بارها این موضوع را به وزیر صمت تذکر دادیم که وزارت خانه باید با اقدام مناسب و ورود به موقع این اخبار و اطلاعات را مدیریت کند و مرجع رسمی اعلام این اخبار باید وزارت صمت باشد؛ این وزارتخانه باید به این موضوع به عنوان یکی از ابعاد مهم در کنار افزایش تیراژ توجه کند و درباره موضوع فرمول قیمت گذاری نیز اطلاع رسانی درستی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه آیا فروش خودرو در حاشیه بازار، قیمت این کالا در بازار را به کارخانه نزدیک می‌کند؟توضیح داد: خیر؛ ضمن اینکه ما به هیچ وجه قیمت‌گذاری دستوری را تجویز نمی‌کنیم اما امروز این موضوع کلید واژه‌ای برای استفاده مافیای خودرو شده است به این معناکه از این موضوع برای هرج و مرج در بازار استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: از آنجاکه ما در واردات خودرو محدودیت داریم بنابراین بازار خودرو در کشور ما رقابتی نیست؛ وزارت صمت به عنوان تنظیم‌گر این حوزه با لحاظ قیمت تمام شده درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند.

تقی‌پور افزود: البته ما درباره قیمت تمام شده نیز حرف داریم؛ خودروساز نمی‌تواند هزینه‌های خود از جمله هزینه سربار جذب نشده را به خریدار تحمل کند و این هزینه‌ها باید از صورت‌های مالی حذف شود که شدنی است، زیرا خودروسازان باید صورت‌های مالی را به بورس ارائه دهند بنابراین این اطلاعات دسترس است.

عضو کمیسوین صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مولفه دیگری که در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد، قیمت منظقه‌ای و جهانی است، ادامه داد: نباید قیمت‌ها این خودروها بالاتر از قیمت‌های منطقه و کشورهای همسایه باشد، ضمن اینکه شاهد هستیم براساس گزارش رئیس بانک مرکزی ارز ترجیحی- البته منظور 4200 تومانی یا نیمایی نیست- یعنی ارز توافقی در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد، که خودروسازان باید این امتیازات را در قیمت‌گذاری خود لحاظ کنند، در واقع منفعت این موضوع باید به مصرف‌کننده برسد نه خودروساز، در صورتی که این موضوعات رعایت شود ما می‌توانیم شاهد قیمت‌گذاری درست باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قیمت حاشیه بازار بحثی انحرافی است زیرا این موضوع برای شرایط رقابتی است و ما بارها اثبات کردیم که بازار خودرو در کشور ما رقابتی نیست.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید