نبض صنعت گزارش می دهد
پشت پرده تغییرات مدیریتی در مجموعه سایپا

0
مدیرعامل سایپا
در پی تغییر مدیران عامل برخی شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی سایپا، انتقاداتی نسبت به مدیرعامل سایپا مطرح شده که با بررسی بیشتر، می توان به چرایی این نوع تغییرات و تلاش برای بهبود شرایط تولید در این گروه خودروسازی پی برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، هرچند تغییر در مدیریت شرکتهای زیرمجموعه هر گروه صنعتی با هدف بهبود شرایط تولید و سوددهی آن بنگاه اقتصادی، حق نخست هیأت مدیره و مدیران ارشد گروه است اما همچنان برخی عزل و نصب ها مورد انتقاد قرار می گیرد.

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا در اولین کنفرانس پرسش و پاسخ مدیران و سهامداران شرکت سایپا در خصوص تغییر در مدیریت برخی شرکتهای گروه از جمله سایپادیزل اعلام کرد: گروه خودروسازی سایپا بر اساس الزامات سازمان بورس و اوارق بهادار تهران و دستور العمل حاکمیت شرکتی دارای آئین نامه مصوب و کمیته انتصابات به منظور انتخاب مدیران و اعضای هیات مدیره شرکتهای گروه است که کمیته مذکور دارای اعضاء و ساختار مشخصی است.

در این کمیته رزومه عملکرد و تجربیات افراد بر اساس شاخص های QCD کیفیت، قیمت و تحویل به موقع و بهره وری بررسی می شود و مدیران باید بر مفاهیم فوق اشراف کامل داشته باشند و بر اساس آن عمل کنند.

بنابراین انتصاب افراد بر اساس مفاد آئین نامه مذکور و تصمیمات کمیته انتصابات و به صورت سیستمی صورت می گیرد و مبتنی بر نظرات شخصی افراد نیست.

هرچند شرکت سایپا سهامدار عمده شرکت سایپا دیزل و سایر شرکتهای بورسی گروه است اما شرکتهای مذکور دارای شخصیت حقوقی و سهامداران مستقل از شرکت سایپا بوده و روابط شرکت سایپا با شرکتهای گروه بر اساس قانون تجارت و اصول حاکمیت شرکتی است.

در هر حال، كلیه شرکتهای گروه از جمله شرکت سایپا دیزل استقلال کامل دارند تا از خدمات ارائه شده توسط شرکت سایپا و با سایر شرکتها استفاده کنند و هیات مدیره شرکت سایپادیزل اختیار دارد بنا به خواست و نظر سهامداران و تصمیمات مجمع در این خصوص اتخاذ تصمیم کند.

در بررسی عملکرد مدیرعامل فعلی سایپا باید توجه داشت که پس از وضع تحریم های ظالمانه غرب و خروج یکجانبه شرکای خارجی شرکت به دلیل تعهداتی که طی سال ۱۳۹۷ و قبل از آن با قیمت قطعی ایجاد کرده بود، شرکت سایپا دیزل با مشکل جدی و بحران در ایفای تعهدات خود مواجه شد و از طرفی به دلیل شکایات مطروحه از جانب مشتریان در رابطه با عدم ایفای تعهدات و به تبع آن بلوکه شدن اموال شرکت مسدودی حسابها و عدم تمدید کارت بازرگانی با احکام قضایی صادره عملا هیچ گونه اقدام مالی و بازرگانی خرید و فروش در شرکت سایپا دیزل امکان پذیر نبود و حتی به دلیل عدم امکان تولید و فروش محصولات طی مصوبات هیات مدیره قبلی تصمیم بر تعطیلی این شرکت بود.

در حال حاضر طبق توافق صورت گرفته جهت جلوگیری از توقف فعالیت شرکت و در راستای ایفای تعهدات معوق و حمایت جدی از منافع سهامداران این شرکت مذكور ناچار از حمایت مالی و بازرگانی شرکت سایپا استفاده کرده است.

چاره اندیشی برای عبور از زیان تولید و قیمت گذاری دستوری

یکی از معضلات خودروسازان طی سال های اخیر دست و پنجه نرم کردن با قیمت گذاری دستوری خودرو بوده که زیان هنگفتی را به این شرکتها وارد کرده است.

چاره اندیشی برای عبور از این چالش در دستور کار مدیرعامل فعلی سایپا بوده تا تولید و عرضه محصولات جدید که زیانده نباشند مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا ۵ محصول جدید سایپا شامل خودروهای شاهین اتوماتیک، اطلس، کوئیک GX، ساینا SDA و ساینا GX در سال ۱۴۰۲ بر اساس قیمت نهاده های سال جاری قیمت گذاری و در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ تولید شد که سود ده هستند.

در عین حال، دو محصول شاهین دنده ای و ساینای CNG نیز در انتظار دریافت قیمت جدید هستند.

شرکت سابیا طی ۸ سال گذشته از حوزه تولید خودروهای گازسوز خارج شده و سید مصرف سوخت محصولات گروه سایپا دچار تهدید گردیده بود که اگر در طراحی و تولید خودروهای جدید مانند اطلس سهند کوئیک و ساینا از موتور جدید که مصرف سوخت را کاهش داده و راندمان بالاتری دارند استفاده نمی شد، شرکت با جرایم سنگینی از بابت افزایش مصرف سوخت مواجه می شد.

بازگشت تیراژ تولید زامیاد به روال قبل

در این شرایط، برخی نیز انتقاداتی را نسبت به تغییر مدیرعامل زامیاد مطرح کرده اند که باید گفت تغییر مدیرعامل زامیاد زمانی اتفاق افتاد که خط تولید زامیاد به دلیل عدم شماره گذاری توسط سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود و 20 هزار دستگاه خودروی نیسان بلاتکلیف در پارکینگ ها موجود بود.

این مسئله توسط مدیرعامل سایپا پیگیری شد تا جایی که به دیدار رئیس جمهور منتج شد و در آنجا رئیس جمهور از وزیر صمت به عنوان حکم و قاضی خواست تا مشکل برطرف شود.

پس از این اتفاق، حدود 3 تا 4 ماه زمان صرف شد تا خودروها مجددا توسط بازرسان سازمان ملی استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفتند و تاییدیه ها لازم صادر شد.

به این ترتیب تولید زامیاد که به روزی 100 دستگاه در روز رسیده بود، امروز به شرایط عادی برگشته و تولید به روزی 240 دستگاه رسیده و مشکل استاندارد و شماره گذاری نیز برطرف شده است.

در عین حال، از موجودی 20 هزار دستگاهی این محصول به اضافه تولید روزانه 100 دستگاهی، در حال حاضر کمتر از 8 هزار دستگاه موجود است که طی دوماهه آینده به مشتریان عرضه می شود. تولید روزانه 240 دستگاه در زامیاد نیز ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید