مشخصات فنی لاماری ایما هیبرید

0
رونمایی از لاماری ایما هیبرید
در این گزارش مشخصات فنی لاماری ایما هیبرید را بررسی می کنیم.

به گزارش نبض صنعت، در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ خودروی کراس‌اور لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور رونمایی شد و به دلیل ظاهر زیبا و منحصر به فردی که داشت، توسط مشتریان به شدت مورد توجه قرار گرفت.

لاماری ایما که همان دانگ‌فنگ فورتینگ T5 Evo است، هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین خودروهای مونتاژی در بازار ایران است.

در مورد مشخصات فنی لاماری هیبریدی HEV می توان به موارد زیر اشاره کرد.

طراحی بدنه:
در نمای خارجی لاماری هیبریدی، تفاوت‌هایی با نسخه بنزینی دیده می‌شود. در نمای جلوی خودرو، لبه بالایی جلوپنجره حالتی V شکل به خود گرفته که شبیه به لامبورگینی اوروس شده است. سپر جلو و جلوپنجره متفاوت با نسخه بنزینی هستند تا از نسخه بنزینی و X مجزا شود. دریچه‌های طرفین سپر جلو دیگر ظاهری شبیه به دندان تیز حیوانات درنده ندارند و با ظاهری ضخیم‌تر و پهن‌تر طراحی شده‌اند و همچنین دریچه ورود هوای زیر سپر با ظاهری عریض‌تر و بزرگ‌تر تعبیه شده که قسمت‌های پلاستیکی سپر با رنگ بدنه در این قسمت حذف شده‌اند. پکیج چراغ‌های اصلی با ظاهری عمودی در طرفین سپر خودرو جانمایی شده‌اند و چراغ‌های مه‌شکن همانند نسخه بنزینی در لبه در موتور در جای خود آرام گرفته‌اند، ولی دو نوار کرومی باریک از لبه تیز طرفین سپر جلو تا زیر سپر پایین آمده‌اند که با نسخه بنزینی متفاوت است.

در نمای جانبی، در پایین درهای جانبی یک قطعه پلاستیکی مشکی‌رنگ با نوار کرومی در زیر رکاب اضافه شده است. همانند نسخه بنزینی، یک خط منحنی از چراغ عقب تا روی دستگیره عقب امتداد یافته و مجددا از روی دستگیره عقب تا روی گلگیر و چراغ جلو ادامه دارد. در نمای جانبی، تفاوت خاصی بین مدل‌های بنزینی و هیبریدی دیده نمی‌شود و محدود به قطعه مشکی زه زیر رکاب است.

بررسی لاماری ایما هیبریدی

البته لاماری ایما HEV دارای رینگ‌های متفاوتی با نسخه معمولی است که همان اندازه 19 اینچی را دارند.

بررسی لاماری ایما هیبریدی

در نمای عقب، شکاف‌های کوچک عمودی در زیر چراغ‌های عقب اضافه شده‌اند که ظاهری اسپرت به عقب خودرو بخشیده‌اند و طراحی سپر عقب با ادوات سیاه‌رنگ و دیفیوزر پلاستیکی در عرض سپر، چهره‌ای متفاوت از نسخه بنزینی ایجاد نموده است. در دیفیوزر عریض سیاه‌رنگ، چراغ‌های شب‌نمای عقب و محل نصب پلاک، جای گرفته‌اند و برخلاف نسخه بنزینی، لوله‌های اگزوز دوبل کرومی خارج از دیفیوزر مشکی‌رنگ هستند و در زیر قطعه هم‌رنگ بدنه در زیر سپر قرار گرفته‌اند. چراغ‌های عقب با همان شکل و لبه تیز مانند دشنه با خطوط تند و تیز طراحی شده‌اند و توسط یک نوار روشنایی به هم متصل شده‌اند. شیشه عقب با شیب تندی به اسپویلر قسمت عقب سقف متصل شده است. لاماری ایما هیبریدی از لحاظ ابعادی تفاوت خاصی با نسخه بنزینی ندارد و دارای طول 4565 میلیمتر، عرض 1860 میلیمتر و ارتفاع 1690 میلمیتر است و فاصله بین دو محور جاو و عقب آن 2715 میلیمتر است که فضای پای مناسبی در ردیف اول و دوم ایجاد کرده است. وزن خودرو 1700 کیلوگرم است.

بررسی لاماری ایما هیبریدی

طراحی کابین:
لاماری ایما هیبریدی یا HEV از نظر طراحی کابین دارای داشبوردی مشابه با نسخه‌های بنزینی و لاماری X است که برخی قطعات دکوراتیو و تزیینی و دوخت‌هایی با رنگ سبز فسفری در کابین اضافه شده‌اند. یک سری تغییرات جزیی مانند طراحی کنسول بین دو صندلی جلو صورت گرفته است. تغییرات دیگر شامل تغییر نوع طراحی و دوخت روکش‌های چرم صندلی‌های یک‌تکه و اسپرت خودرو است که نمایی جذاب به کابین داده است. فرمان D-Cut و دو رنگ خودرو به همان شکل قبلی است و تغییری در آن دیده نمی‌شود.

بررسی لاماری ایما هیبریدی

در این نسخه هیبریدی، شاهد تریم فسفری در تودوزی صندلی‌ها و داشبورد هستیم که نشانه هیبریدی و سبز بودن این خودرو است. صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی وسط داشبورد و همچنین صفحه دیجیتالی 10.25 اینچی کلاستر پنل راننده به صورت یکپارچه به هم متصل شده‌اند که این سبک در تیگو8 پرو و فونیکس FX نیز دیده می‌شود. شیفتر تعویض دنده جدید با طرح کریستالی برای این خودرو نصب شده است و برخی از کلیدهای کنترلی در کنسول وسط نیز تغییر کرده‌اند. فضای کابین آن از نظر نوع طراحی تفاوت خاصی با نسخه بنزینی ندارد. سقف پانوراما در تمام مدل‌های لاماری استاندارد است و تغییرات اساسی کابین لاماری ایما هیبریدی مربوط به امکانات و تجهیزات این خودرو است.

بررسی لاماری ایما هیبریدی

لاماری HEV از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کامل‌تری در مقایسه با نسخه بنزینی بهره می‌برد که شامل 8 ایربگ، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، کروزکنترل، ترمز ضد قفل ABS با توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BAS)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم ضد لفزش چرخها (ASR)، سامانه کنترل خودرو در سربالایی (HAC)، سامانه کنترل سرعت خودرو در سرازیری (HDC)، سیستم کنترل فشار باد لاستیک (TPMS)، فرمان برقی چند حالته (EPS)، سیستم‌ هشدار خروج از خط (LDW)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، هشدار موانع در عقب (RCTA)، هشدار عابر پیاده (PDS)، دوربین ثبت وقایع، رادار نقطه کور (BSM)، ترمز پارک برقی (EPB)، دوربین۳۶۰ درجه، چراغ‌های جلوی LED، صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی و گرم‌کن ردیف جلو، سردکن و ماساژور صندلی راننده، دسته‌دنده الکترونیکی با طرح کریستالی، تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر PM2.5، سقف پانورامای Skylight با سانروف برقی، درصندوق برقی با سنسور پا در زیر سپر، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کول باکس، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، شارژر وایرلس موبایل، سیستم صوتی با 6 بلندگو، ناوبری مجهز به زبان فارسی، آینه‌های تاشوی برقی با گرمکن، آینه داخلی الکتروکرومیک، سیستم کنترل هوشمند نوربالا (IHC) و سیستم چراغ‌های خودکار (Autolight) است. همچنین حجم فضای بار صندوق عقب 480 لیتر است.

بررسی لاماری ایما هیبریدی

مشخصات فنی:
نسخه هیبریدی لاماری ایما به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۴۹۳ سی‌سی (1.5 لیتری) توربوشارژر با کد 4E15T با سیستم تزریق مستقیم سوخت (T-GDi) مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۱۶۸ اسب‌بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر را در محدوده دور موتور ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه تولید نماید. این پیشرانه به همراه یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیسی دایمی با کد TZ220XYL با قدرت 130 کیلووات (۱۷۴ اسب بخار) و گشتاور 300 نیوتن‌متر جفت شده است که با سرعت 16000 دور در دقیقه کار می‌کند و طبق اعلام سایتهای چینی، موتور الکتریکی و بنزینی در مجموع قدرت خروجی 204 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 320 نیوتن‌متر را تولید می‌کنند، اما آرین پارس موتور قدرت بهینه ترکیبی دو پیشرانه را همان ۱۷۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور اعلام کرده است.. توان خروجی موتور از طریق یک گیربکس تک‌ سرعته Direct Drive یا DHT مخصوص خودروهای هیبریدی به محور جلوی این کراس‌اور منتقل می‌شود.

لاماری ایما HEV یک خودروی هیبریدی دیفرانسیل جلو است و دارای سیستم هیبرید خودشارژ بوده و موتور برقی آن با نیروی موتور بنزینی شارژ می‌شود. بنابراین از نوع پلاگین-هیبرید نیست و نیازی به اتصال برق شهری برای شارژ باتری ندارد و موتور بنزینی وظیفه شارژ باتری‌ها را بر عهده دارد. این خودرو برای شروع حرکت از یک موتور برقی استفاده می‌نماید و برای ادامه مسیر و دسترسی به سرعت‌های بالاتر، موتور بنزینی وارد مدار می گردد. ظرفیت پکیج باتری این خودروی هیبریدی 312 کیلووات‌ساعت و ولتاژ خروجی آن ۳۴۹ ولت است.

این موتور الکتریکی توسط روغن خنک‌کاری می‌شود و باتری‌ها با گردش آب به دور آنها خنک می‌گردند. باتری‌ها قابلیت Braking Energy Recovery System یا قابلیت شارژ در زمان ترمزگیری دارند. همچنین قابلیت Multistage Energy Recovery System نیز برای شارژ باتری‌های این خودرو وجود دارد که می‌توان آنها را طوری تنظیم کرد که در زمان برداشتن پا از روی پدال گاز و کاهش سرعت، شارژ باتری‌ها تند یا کند شود.

لاماری ایما هیبریدی شتاب صفر تا صد معادل ۷.۸ ثانیه را فراهم می‌نماید و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت است. حجم باک بنزین 55 لیتر و میانگین مصرف سوخت آن ۴.۷ تا 5.3 لیتر در صد کیلومتر است. موتور الکتریکی این خودرو توسط شرکت BYD چین تولید شده است و یک باتری 2 کیلووات ساعتی تنها برای تامین انرژی موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است. طبق ادعای شرکت سازنده در حالتی که باک بنزین خودرو پر باشد و باتری 2 کیلووات ساعتی آن نیز فول‌شارژ باشد، لاماری ایما HEV قادر است مسافتی معادل 1160 کیلومتر را طی کند. هرچند که به دلیل اضافه شدن موتور برقی و پک باتری، وزن لاماری ایما هیبرید نسبت به نسخه بنزینی بیشتر است، ولی به دلیل افزایش قدرت در نسخه هیبریدی، عملکرد بهتری را در شتاب‌گیری شاهد هستیم. سیستم تعلیق در جلو از نوع جناغی دوبل مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک است.

بررسی لاماری ایما هیبریدی

وضعیت بازار و رقبا:
قیمت لاماری ایما HEV در چین ۱۵۲ هزار یوان معادل ۲۰ هزار دلار است که براساس نرخ تبدیل ارز این رقم معادل 1.07 میلیارد تومان است. در حال حاضر با توجه به تغییر تعرفه واردات بر خودروهای وارداتی، برای خودروهای هیبرید، ۱۱ درصد تعرفه تعیین شده‌است که با ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده و ۳ درصد عوارض شهرداری و ۴ درصد عوارض شماره‌گذاری و۱۰ درصد هزینه‌های تست‌های محیط‌ زیست و . . . جمع تعرفه‌ها با ۳۰ درصد سود تولیدکننده، تقریبا ۷۱ درصد به قیمت پایه افزوده ‌خواهد شد. بنابراین قیمت لاماری ایما HEV به حدود 1.9 میلیارد تومان خواهد رسید. این خودرو امکانات بیشتری نسبت به لاماری بنزینی دارد و بنابراین باتوجه به قیمت 1.6 میلیارد تومانی لاماری بنزینی، حداقل قیمت خرید لاماری هیبریدی حدود ۲ میلیارد تومان خواهد بود. نسخه بنزینی لاماری ایما در بازار ایران با خودروهایی همچون کی.ام.سی K7 و فونیکس تیگو7 پرو رقابت دارد، ولی نسخه هیبریدی لاماری ایما برای رقابت باید منتظر عرضه کراس‌اور هیبریدی از برندهای چینی باشد. بنابراین به نظر می‌رسد، بزرگترین رقیبان لاماری ایما هیبریدی در آینده، تیگو7 پرو هیبریدی مدیران خودرو و هایما 6P ایران خودرو باشند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید